Hjälp med analys av tändstift

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Hej mitt tändstift ser ut såhär:


Bra eller anus :va
Hojen e en honda nsr 125R
jag hatar tvåtakt :huvet
 

Bifogat

  • HPIM0728.JPG
    HPIM0728.JPG
    77.8 KB · Visningar: 497
MRJaggu skrev:
2213293 Hej mitt tändstift ser ut såhär:


Bra eller anus :va
Hojen e en honda nsr 125R
jag hatar tvåtakt :huvet

anus, den går tunt

edit
kanske mer än bara tunt, är det flis man ser eller? :3freak
 
Duktigt anus.....

Inte nog med att den har gått snålt dessutom är där märken av smält alu vilket indikerar att det har dragit tjuvluft. Att det dragit tjuvluft i kombination med den rikliga koxningen indikerar att tjuvluften kan ha kommit från packboxen till växelådan.
 
Ok tack för svaren . Vad bör jag göra åt det?

Ja fixa tjuvluften såklart men något annat?
Kan ju säga att det istort sett vart mest toppningar och fullgasaccelerationer på de senaste kanske inte jättesmart men men.
 
Last edited:
MRJaggu skrev:
2213999 Ok tack för svaren . Vad bör jag göra åt det?

Ja fixa tjuvluften såklart men något annat?
Kan ju säga att det istort sett vart mest toppningar och fullgasaccelerationer på de senaste kanske inte jättesmart men men.

Att den går tunt kanske kan ha med att den tex tar tjuvluft men annars är det ju att gå upp i huvudmunstyckte (mycket) men du ska nog försöka hitta det andra felet först kanske!
 
Mr Helmut skrev:
2214027 Att den går tunt kanske kan ha med att den tex tar tjuvluft men annars är det ju att gå upp i huvudmunstyckte (mycket) men du ska nog försöka hitta det andra felet först kanske!


vet vart den drar tjuvluft. kör på 138 munstycke nu. under inkörnigen av kolven gick den fett med exakt samma delar som sitter på nu .
skillnaden numera är körstilen.
 
MRJaggu skrev:
2214048 vet vart den drar tjuvluft. kör på 138 munstycke nu. under inkörnigen av kolven gick den fett med exakt samma delar som sitter på nu .
skillnaden numera är körstilen.

Fixa tjuvluften och gå upp lite i munstycke då, sedan tar du en fullgasrepa och kollar färgen på stiftet igen. Köp nytt stift innan du gör det också.

Nu vet inte jag om det är något mer som kanske behöver återgärdas, kanske olsson vet men mer kan inte jag utläsa.

Sök på bättre tändstift guider! Tyckte inte det som Dr Bike visade var direkt bra :näsblod
 
Om den gick fett på halvgas var det nålens position som var för hög, hade inte med huvudmunstycket att göra.

Varför har du kört med den om du vetat att den drar tjyvluft?

Mr Helmut skrev:
2214061Sök på bättre tändstift guider! Tyckte inte det som Dr Bike visade var direkt bra :näsblod
Inte jag heller. Stift som såg närmast vita ut betecknades "good". Inte särskilt "safe".
 
Bearing skrev:
2214062 Om den gick fett på halvgas var det nålens position som var för hög, hade inte med huvudmunstycket att göra.

Varför har du kört med den om du vetat att den drar tjyvluft?


Inte jag heller. Stift som såg närmast vita ut betecknades "good". Inte särskilt "safe".


Jag vet VAR den drar tjuvluft efter en koll i eftermiddags.
visst d e sent så d e ok å läsa lite fel :pannkyss
 
11 år senare så kan jag behöva en analys av mitt tändstift. Det ser ut såhär

17499257_1851153381826072_1764698520005982304_n.jpg

Nytt tändstift som gått någon timme.
 
Last edited:
Ktm 690 LC4. Porslinet är kritvitt samt askan är mer vit än grå/brun. lite svart avlagring på första gängorna.
 
Ktm 690 LC4. Porslinet är kritvitt samt askan är mer vit än grå/brun. lite svart avlagring på första gängorna.


Slog du av motorn direkt från fullgas eller sabbade du avläsningen med att låta hojen gå på låglayst/tomgång innan den stängdes av?
 
Jaaaa då gick det åt helvete. Det spelar alltså ingen roll om motorn gått exempelvis 3 timmar innan utan det är full gas som gäller och döda skiten direkt för att få korrekt avläsning?
 
Jaaaa då gick det åt helvete. Det spelar alltså ingen roll om motorn gått exempelvis 3 timmar innan utan det är full gas som gäller och döda skiten direkt för att få korrekt avläsning?

Jepp, så är det. Du ser bara de sista få sekundernas förbränning på stiftet.
Dvs, du får räkna med att skruva ur ett glödhett stift vid sidan av väg någonstans för att få en användbar koll.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top