Vad är det för fel på MC-handlare?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Just nu letar jag KTM 690 Duke till min syster som fick sin hoj stulen. Finns gott om både 15 och 16 kvar hos handlare. Dagens bästa pris är 59900kr för en -15 vilket 2 handlare erbjuder direkt på blocket utan förhandling.

Då har jag ringt och mailat runt till alla andra handlare som säljer motsvarande cykel på blocket samt till några andra och de verkar fan inte intresserade av att sälja sina pärlor.
- Nej vi kan inte sälja till det priset
- Men vår cykel är inte i samma färg så den kostar 5kkr mer.
- Nej vi har inte kampanj på den
osv osv får man i ursäkt när man kontaktar handlarna. Men de säljer gärna beggade eller demokörda cyklar för 60 kkr jämnt. Varför skulle jag vilja ha en beggad cykel någon annan kört, fisit på och där garantin går ut om en månad för samma pris som en helt ny????

Går man vidare till privatmarknaden så är folk precis lika hopplösa. Men jag har ju ett slipon och jättecoola dekaler på min cykel och har bara kört försiktigt inne vid kanten och aldrig wheelat. Så min pärla är värd minst nypris!


Lelles MC 62900kr 250mil

Pimpad cykel från privatperson 64900kr

Finkörd 2014 hos privatperson 59500kr

Duke R 140 lugna inkörningsmil och slipon
75000kr

Är jag fel ute som tycker att en beggad cykel skall vara minst 10 000kr billigare än en helt ny hos handlare?
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sorry to break the news men det är inte direkt gräddan av Sveriges affärsmän som dras till denna usla bransch. Folk blandar nöje och affärer, det blir aldrig bra.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Ja folk tenderar att värdera sina prylar lite skevt. fyfan så ful den där duken var. den lär man ju ändå få lägga pengar på om man ska vilja sätta sig på den. Dekalkittet går väl men det blev lite overkill med handtagen och broms/kopplingsgrepp. Nu borde man ju vilja få sålt på den skit man inte lyckades kränga på hösten men men är det inte för bråttom så brukar det väl dyka upp något vettigt om man är på hugget.
 
Last edited:

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Sorry to break the news men det är inte direkt gräddan av Sveriges affärsmän som dras till denna usla bransch. Folk blandar nöje och affärer, det blir aldrig bra.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Huvudet på spiken som vanligt :banana
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Ledsen att säga det, men det finns inget som heter "en beggad cykel skall vara minst 10 000kr billigare än en helt ny hos handlare"...

Tillgång och efterfrågan styr marknaden.

Men det vet du ju.

Ta du o kontakta de två handlare som erbjuder cykeln för 59k, kör lite förhandling etc.
De som säljer för mer än vad du eller någon annan kan tänka sig att betala får väl helt enkelt behålla cyklarna då.

När jag har ute grejer på blocket och det ringer folk o säger att "den är värd si och så mycket" så blir jag bara trött.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är inte våren som spelar in då?
Man chansar lite och hoppas på att vårrusningen gör att folk är redo att betala lite extra.

Det är mycket möjligt. Men jag tänker att det är bättre ekonomi att tömma hallen på fjolårsmodeller snabbast möjligt så man kan kränga -17 till fullpris. Hyllvärmare som binder kapital har ju knäckt mer än en mcbutik...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Problemet med lockpriser hos handlare är att objektet ganska ofta redan är sålt, men de har en nästan likadan för samma pris, alternativt en exakt likadan för bara några tusen till...
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Skulle köpt en Viffer modell 14 förra året hos en handlare. Ville pruta ner 5.000:- och ville ha en topbox men hörde aldrig av sig. Den står kvar än idag :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag köpte mig nyligen en beg hoj hos en handlare, det var precis en sån hoj med dom prylarna jag ville ha, och det var ett väldigt bra pris. Men kunskapen om hojen var sådär, servicen när jag skulle hämta den gav mer intryck av att jag var där och störde i hans stressade vardag och han hade ingen som helst koll på försäkringsreglerna hos Svedea, jag satt och läste innantill och rättade honom löpande. Hans ursäkt var att dom precis hade ändrat reglerna, och nej, jag har haft Svedea i 4 år, och det har varit samma regler hela tiden...

Jag behövde en kamkedjespännare till min FJR, den var lite på upphällningen och eftersom hojen ska säljas vill jag att den ska vara i toppskick, så jag ringde till ett av MC-varuhusen i Stockholm, för att kolla pris och om dom hade hemma. Då fick jag en uppläxning om att det minsann INTE kunde vara fel på kamkedjespännaren, han hade minsann aldrig bytt en sån på en FJR, dom kunde INTE gå sönder, och verkligen inte efter bara 5800 mil! Nu hade han ju varken sett eller hört min hoj, men han var ändå tvärsäker, det var något annat och jag hade fel. Redan där skrek min inre röst att han kunde dra åt h*****e, men jag höll god ton. Att jag skulle behöva komma dit och betala 10% så att dom kunde beställa med dryga veckans leveranstid visste jag i princip, dom har INGET hemma, jag tror dom måste beställa hem luft till kompressorn i verkstaden tom :huvet

Hursom, jag beställde på nätet, från en annan firma som också beställer prylarna direkt från Yamahas lager i Holland. Jag hade grejerna hemma på 3 dagar och det kostade 700kr mindre, så nästan 60% billigare och mindre än halva leveranstiden. Jag slapp dessutom en utskällning för att jag ville köpa saker av dom :tummenupp
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Tyvärr är det en rutten bransch med massor med bönder som inte kan bete sig eller har någon affärsmannaskap.

Kunskap är dessutom en stor bristvara i många fall.

Tacka vet jag alla hojbröder och systrar där ute som ställer upp med tips och råd och framförallt SH som gör det möjligt att få kontakt av dessa bröder och systrar, för handlarna kan man inte få råd från längre.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag tror alltid på en säljare ;) Vår snart ryktas det om, är väl då dom ska gräva guld o allt det där så då måste dom ha pärlorna i lager.. ju.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det finns bra mc-handlare men det finns många dåliga ...
En del saknar grundläggande ekonomiska kunskaper, de förstår inte enkla principer med omsättningshastigheten på kapitalet, avskrivningar etc
Eller att man plockar pengarna av kunden efter köpet i form av service och tillbehör mm

Att köpa billig och sälja dyrt är inte tillräckligt.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Man köper den man vill ha! Pengar ska användas, inte läggas på hög!
Är det inte värt det så köp nåt annat
 

Täppas

Guest
Ok, håller med om att många handlare inte verkar fatta begreppet "kunden först".

MEN lika fascinerande är alla människor som blir KrengKta när inte de får fynda som de vill ???
Att någon har mage att bestämma själva när och till vem de vill sälja...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Helt uppriktigt kan jag inte förstå hur nya moderna hojar kan säljas så billigt. 60kkr för en ny KTM 690 är ju smått otroligt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top