Peugeot 208 GTI, vad tror vi om en sådan?

Synd denna inte går att beställa i Sverige. 30th-anniversary edition har fått fina recensioner.

http://www.auto-motor-und-sport.de/...in-paris-kompaktsportler-wird-30-8428717.html


Denna verkar också vara grym, 270 hästar i en Clio. Dock ett concept.
http://www.autocar.co.uk/car-review...rt/first-drives/2016-renault-clio-rs16-review
Det vore bättre att sänka vikten då det ÄR svårt att få ned all effekt i backen på dessa fram-krafsbilar.
Tunga starka framhjulsdrivna bilar är SÅÅÅ oharmoniska.
 
Jag var faktiskt nyligen sugen på en 208 GTi men intresset har nog svalnat lite.
Har haft två st DS3:or och varit väldigt nöjd med dom, men det var Diesel-varianten.
Bensinupplagan av PSA-motorn på 1,6 liter är ju ett samarbete med BMW, och dessa maskiner har tyvärr strulat en hel del, dels kamdrivning men också spruckna kolvar, igensotade insugskanaler och diverse annat knas.

Tyckte den var läcker först men nu anser jag den vara för diskret och kanske inte tillräckligt varm baklucka ( hot hatch, för dom som inte hajade )

Fiesta ST verkar kul, men jag har jobbat på Ford i många år och....., well, kanske har jag fel.
 
Jag var faktiskt nyligen sugen på en 208 GTi men intresset har nog svalnat lite.
Har haft två st DS3:or och varit väldigt nöjd med dom, men det var Diesel-varianten.
Bensinupplagan av PSA-motorn på 1,6 liter är ju ett samarbete med BMW, och dessa maskiner har tyvärr strulat en hel del, dels kamdrivning men också spruckna kolvar, igensotade insugskanaler och diverse annat knas.

Tyckte den var läcker först men nu anser jag den vara för diskret och kanske inte tillräckligt varm baklucka ( hot hatch, för dom som inte hajade )

Fiesta ST verkar kul, men jag har jobbat på Ford i många år och....., well, kanske har jag fel.

DS3an finns ju att köpa med en 210hk motor, det är väl hot hatch?
 
Jag var faktiskt nyligen sugen på en 208 GTi men intresset har nog svalnat lite.
Har haft två st DS3:or och varit väldigt nöjd med dom, men det var Diesel-varianten.
Bensinupplagan av PSA-motorn på 1,6 liter är ju ett samarbete med BMW, och dessa maskiner har tyvärr strulat en hel del, dels kamdrivning men också spruckna kolvar, igensotade insugskanaler och diverse annat knas.

Tyckte den var läcker först men nu anser jag den vara för diskret och kanske inte tillräckligt varm baklucka ( hot hatch, för dom som inte hajade )

Fiesta ST verkar kul, men jag har jobbat på Ford i många år och....., well, kanske har jag fel.
Nej det har du inte.
Bara kolla alla kvalitetsundersökningar.
Har haft en Ford, min första o sista.
 
Jag har bara erfarenhet av en Ford men den är 100% felfri. 2013 årsmodell med 5000 mil. Service imorgon :)

Har en focus ST 2006 som gått 24000 mil. Chiptrimmad till ca. 250 hk de senaste 10000 milen. Inte ett fel förutom slitdetaljer och rost såklart:tummenupp
 
Ja, en i raden av undersökningar där japsen är i topp.
Frånsett Porsche (väl hållna med kort körsträcka) är det ALLA japanska märken först.

PS
Kör inte japanskt själv men BRA är de på kvalitet. Sämre på körglädje.

Hade en RX8 tre år. Inte ens en glödlampa pajade. Och den kördes HÅRT varje dag och fick känna av autobahn-tempo då jag korsade EU.
 
Ja, en i raden av undersökningar där japsen är i topp.
Frånsett Porsche (väl hållna med kort körsträcka) är det ALLA japanska märken först.

PS
Kör inte japanskt själv men BRA är de på kvalitet. Sämre på körglädje.

Hade en RX8 tre år. Inte ens en glödlampa pajade. Och den kördes HÅRT varje dag och fick känna av autobahn-tempo då jag korsade EU.

Då hade du tur. Eller selektiv syn. :brynad
 
Jag tror också på en Fiesta ST:

https://youtu.be/10L-WFsVaw0

Provkörde en sån och tyckte den var rolig och dessutom riktigt praktisk. Enda minuset var körställningen. Trots ganska sportiga stolar sitter man lika högt som i de flesta bilar och det känns då som att man sitter på bilen istället i den när man tar kurvor.

Valet föll istället på en BRZ som har varit otroligt rolig att köra, särskilt på Kinnekulle ring. Motorn tycker jag är fullt tillräcklig och jag förstår inte riktigt hetsen kring att den borde göras starkare. Om man bara vill accelerera lite i vardagskörningen så måste man dock växla först eftersom den har en dip i vridmomentet runt 3-4000 varv. Det kan man dock komma tillrätta med genom mapp. Men det stämmer att motorn inte är något särskilt, jag tror inte någon skulle kalla den spännande.

https://youtu.be/0P8fk8Yw9UM
 
Jag tror också på en Fiesta ST:
Ja söker man en 5platsers kul bil ligger de bra till.
BRZ som du köpte är roligare så klart, men är i praktiken 2-sätes då den är som en 911 där bak

Men visst har de tabbat sig med motorn. Oförlåtligt på en sportbil.

Är det du som kör? :tummenupp :yoparty
 
Fick en Fiesta som lånebil när jag lämna in ST på service idag, nån standard variant av Fiesta. Vilken skillnad det är att köra dem.. lånebilen orkar knappt upp för backen på motorvägen med högsta växeln i och den lådan är bara 5-växlad :hihi ska bli skönt att hämta hem ST:n efter jobbet, är en riktigt bil det ;)
 
Last edited:
Men visst har de tabbat sig med motorn. Oförlåtligt på en sportbil.

Är det du som kör? :tummenupp :yoparty

Ja det är jag! Det var första säsongen jag körde bana, så körde lugnt.

Effekten tycker jag är helt ok, men visst är motorn rätt tråkig. Man får påminna sig själv om att dem bidrar till den låga tyngdpunkten och försöka vara nöjd... Vill man ha något liknande med lite mer motor så tror jag på en S2000 eller Cayman. 350/370 Z finns, men de är ju ganska klumpiga i jämförelse.
 
Ja det är jag! Det var första säsongen jag körde bana, så körde lugnt.

Effekten tycker jag är helt ok, men visst är motorn rätt tråkig. Man får påminna sig själv om att dem bidrar till den låga tyngdpunkten och försöka vara nöjd... Vill man ha något liknande med lite mer motor så tror jag på en S2000 eller Cayman. 350/370 Z finns, men de är ju ganska klumpiga i jämförelse.

Även om du inte äger en Fiesta ST så kör du iallafall rätt motorcykel dvs samma som min :D:yoparty
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top