Suzuki RG500

Om du bor i Kungälv åker du lämpligen till Svenssons Livs i Alvhem och köper din Q8-olja. Benny som säljer den har f.ö. tävlat på en "riktig" RG500.
Det kan jag ju faktiskt göra, har träffat både Benny och Carina på sidvagnstävlingar ett flertal gånger.
Jobbar i Älvängen faktiskt, så det är nästgårds :tummenupp
 
Det är sjukt.. Hade jag haft en rd500 o en rg 500 o kvinnfolket hade oponerat sig angående dessa så hade jag varit singel direkt.. Grymmt avis på dej

He he :lol
Skall kanske göra dig ytterligare lite mer avis om ett tag då, det blir mer tvåtakt :banana
 

Det vore verkligen nånting :D
"195hp @ 13’000 rpm with an astonishing weight of 127kg for 120‘000 Swiss Francs"
"Maximum speeds in excess of 310 km/h are then in the hands of the pilot …"
Den skulle man troligen kört ihjäl sig på illa kvickt, men med ett brett leende på läpparna.

Eller varför inte en Ronax 500
Lite snällare, endast 160 hästar med fullt möjlig att köra gat-legalt.
Till det facila priset av €100 000.
 
För mig som inte vågade ta mc-kort i 18-årsåldern har dessa tvåtaktare bara funnits som drömmar från ungdomen. Finns det något sätt för en medelålders man att komma åt att provköra en RD500 eller RG500?
 
Lägger du en deposition på 70-80 papp så finns nog chanser,. glömmer aldrig när polaren drog med sin kawazaki 1000 o rd 500 petade i 6,n o lämnade kawan i blårök.. Mej med ioförsig då jag satt på en gt750 vattenbuffel.
 
Fast, bansheen är väl egentligen en vidareutveckling av RZ350, som i sin tur är en vidareutveckling av RD350? (Även om det är mycket gemensamt mellan de tre. :) )
RZ och RD är exakt samma cykel, bara olika namn och färgteman för olika marknader.
Bansheemotorn är samma som en RD/RZ350-motor, men jag har för mig att den saknar YPVS.
Det är möjligt att cylindrarna fått en annan portning för att passa avsaknaden av YPVS, men det vet jag inget om.

Oavsett vilket så är det nog inte många originaldelar kvar i motorn i klippet ovan, men det är alltid lika kul att se hur mycket fart en duktig trimmare kan klämma fram ur en gammal 350-motor.
 
Last edited:
För mig som inte vågade ta mc-kort i 18-årsåldern har dessa tvåtaktare bara funnits som drömmar från ungdomen. Finns det något sätt för en medelålders man att komma åt att provköra en RD500 eller RG500?

Tja, varför inte boka in en Italiensemseter till sommaren?
http://www.2stroketour.com/

..alternativt så kanske det går att lösa något om du har vägarna förbi Skåne någon gång.
 
RZ och RD är exakt samma cykel, bara olika namn och färgteman för olika marknader.
Bansheemotorn är samma som en RD/RZ350-motor, men jag har för mig att den saknar YPVS.
Det är möjligt att cylindrarna fått en annan portning för att passa avsaknaden av YPVS, men det vet jag inget om.

Oavsett vilket så är det nog inte många originaldelar kvar i motorn i klippet ovan, men det är alltid lika kul att se hur mycket fart en duktig trimmare kan klämma fram ur en gammal 350-motor.

Ah, när jag läste om det när jag hade min 350 så var det flera ställen som sa att RZ var en uppdatering av RD, men meh. RD-motorn finns ju i ett flertal olika utföranden bara den. :hihi
Jo, Bansheen saknar YPVS, funderade på att skaffa cylindrar till en sån istället till min RD, men sålde den istället. :hihi
 
Ah, när jag läste om det när jag hade min 350 så var det flera ställen som sa att RZ var en uppdatering av RD, men meh.

Troligtvis har du läst på amerikanska sidor där de äldre generationerna av luftkylda RDs såldes som just RDs. Osäker på om den första vätskekylda RD:n såldes som RZ, men när YPVS:n kom så såldes den åtminstone som RZ i stora delar av världen.
I delar av världen är alltså RZ en uppdatering av RD, medan den fick behålla sitt namn i Europa och några andra ställen.
 
Troligtvis har du läst på amerikanska sidor där de äldre generationerna av luftkylda RDs såldes som just RDs. Osäker på om den första vätskekylda RD:n såldes som RZ, men när YPVS:n kom så såldes den åtminstone som RZ i stora delar av världen.
I delar av världen är alltså RZ en uppdatering av RD, medan den fick behålla sitt namn i Europa och några andra ställen.

Ja, det är ju mest akademiskt. :hihi
 
Tja, varför inte boka in en Italiensemseter till sommaren?
http://www.2stroketour.com/

..alternativt så kanske det går att lösa något om du har vägarna förbi Skåne någon gång.
Jag tror min kroppsbyggnad är fel för längre turer så vem vet om jag hamnar i Skåne när solen värmt mig ett tag.
Undrar om inte en kompis har en kvarglömd RD350 i sitt garage...
 
Tja, varför inte boka in en Italiensemseter till sommaren?
http://www.2stroketour.com/

..alternativt så kanske det går att lösa något om du har vägarna förbi Skåne någon gång.

Visst hade det vart nåt speciellt och få prova en Bimota v due på fina vägar :tummenupp
Den är endast med på bilder, inte som möjlig hyrhoj.

Det är sommar när solen skiner och motorcyklarna luktar utombordare.
 
Visst hade det vart nåt speciellt och få prova en Bimota v due på fina vägar :tummenupp

Jo, man ångrar ju lite att man inte tog tag i saken och köpte en förgasarversion för ca 80k strax efter Bimota kursade och det stod en massa fabriksnya V-dues i ett lager och samlade damm.
Men vid det laget hade jag bara hört en massa skräckhistorier om dem och inte förstått att de faktiskt lokaliserat och fixat problemen med dem. Var väl något banalt som ett gjutskägg på fel ställe eller liknande om jag kommer ihåg rätt.
 
Jo, man ångrar ju lite att man inte tog tag i saken och köpte en förgasarversion för ca 80k strax efter Bimota kursade och det stod en massa fabriksnya V-dues i ett lager och samlade damm.
Men vid det laget hade jag bara hört en massa skräckhistorier om dem och inte förstått att de faktiskt lokaliserat och fixat problemen med dem. Var väl något banalt som ett gjutskägg på fel ställe eller liknande om jag kommer ihåg rätt.

Ah gjutskägg...
Jag stod mina första 2 år och skrapade loss gjutskägg och fräsfaser med en skav från oljesumpar.
När det var extra skitbråttom och leveranserna låg efter så bestämde cheferna att det inte var lika viktigt med det där. :3freak (plus en del andra kvalitetsproblem)
Det var dock inte Bimota-motordelar. :hihi
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top