Nej, kamkedja är inte bättre än kamrem.

2006:a

kedjan på bilden är till balansaxlar/oljepump, men den har åkt med runt och slagit sönder så mycket som möjligt.
Kunden sa att oljetryckslampan har lyst till och från i ETT PAR VECKOR!!!

Såg motorn till en Rocket 3 med en sådan ägare. Denne märkte att lampan började lysa och körde då till verkstaden!
 
Vi kör långt med bilarna.
Skitmärken.
Ssang yong, Peugeot, Renault, Fiat är de senaste.
Trots körsträckor på över 20 000 mil innan vi avyttrat dem, så har jag aldrig behövt fylla på olja mellan servicearna.
Aldrig mer en VAG.

Edit: Fan.
Jag har ju en VWboxer i maskinhallen.
 
Last edited:
Många franska bilar har sedan +40 år haft oljenivågivare. Tyskar har en tradition av att köra fort och länge med luftkylda motorer på autobahn, och då kollar man ju oljan varje gång man tankar.
 
Oljenivå givare är det den digitala varianten av oljesticka????
Isf är det bra att man inte har någon nyare variant av bil...
 
Oljenivå givare är det den digitala varianten av oljesticka????
Isf är det bra att man inte har någon nyare variant av bil...

Jag har både en nivågivare och en oljesticka på båda bilarna. Även om nivågivaren i den ena varnar EFTER att oljetrycksvarningen hoppat igång (och den måste släckas manuellt)... :gnissla

Så, oljestickan är för att hålla löpande koll på nivån så man kan fylla på innan man blir varnad. Hur det är på bilen i fråga vet jag inte. Men, de flesta kollar aldrig oljan i bilen nuförtiden.
 
Men, de flesta kollar aldrig oljan i bilen nuförtiden.

Varje gång jag öppnar huven, oavsett om det är spolarvätska som ska fyllas på, eller grannens bil som ska kablas igång, dessutom ungefär var tredje/fjärde tankning.

Jag behöver sällan fylla på mellan oljebytena, och då max en dl eller två
 
Brorsan har en Opel opc med "Saabs" v6a med turbo. På den kugga Kamkedjan över förra vintern när det va - 20 grader vid startförsök. den hade inte gått så långt heller och ingen oljud från kedjan innan.....
 
Ingen som gnäller på hojar med kamkedjor.. märkligt. Fast dom går ju sällan några 20k mil heller.
 
Ingen som gnäller på hojar med kamkedjor.. märkligt. Fast dom går ju sällan några 20k mil heller.

Mjae det stämmer väl inte direkt..
Jag som bara kör KTM har då upplevt en hel del bekymmer.
From 2007 så började KTM köra med en liknande variant av kamkedjespännare som bilarna.
Från det året så började det också säljas manuella kamkedjespännare till att ersätta de hydrauliska spännarna just för att de var så opålitliga och då det hände att de tappade spänningen och också gjorde att kamkedjan slackades och hoppade någon kugg..

Så jodå, hojar med samma konstruktion (kamkedja och hydraulisk spännare) har visst samma bekymmer.
Vet också att det finns en del sporthojar där det är mer eller mindre vanligt att man byter ut de hydrauliska spännarna mot mekaniska diton.
 
Det är väl inget fel på kamked i sig, kanske mer Vag som drar den helt fantastiskt knäppa rutter. Sen att tro att kamked är att likaställa med noll underhållsbehov är ju rätt dumt och väl en stor del av problemet.
Fast med en mupp som lallar runt en vecka utan oljetryck kan nog förstöra även de starkaste motorkonstruktioner... :hihi
 
Mjae det stämmer väl inte direkt..
Jag som bara kör KTM har då upplevt en hel del bekymmer.
From 2007 så började KTM köra med en liknande variant av kamkedjespännare som bilarna.
Från det året så började det också säljas manuella kamkedjespännare till att ersätta de hydrauliska spännarna just för att de var så opålitliga och då det hände att de tappade spänningen och också gjorde att kamkedjan slackades och hoppade någon kugg..

Så jodå, hojar med samma konstruktion (kamkedja och hydraulisk spännare) har visst samma bekymmer.
Vet också att det finns en del sporthojar där det är mer eller mindre vanligt att man byter ut de hydrauliska spännarna mot mekaniska diton.

Hydralisk kedspännare på min kawa, funkar hur fint som helst. :)
Styrskenorna i plast, dock, not so much. :3freak
 
Hydralisk kedspännare på min kawa, funkar hur fint som helst. :)
Styrskenorna i plast, dock, not so much. :3freak
Jag har aldrig påstått att just kawa har problem med det.
Däremot skrev jag att det finns hojar som har bekymmer med kamkedja/hydraulisks sträckare..

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 
Sitter nåt attomatiskt fjäderbelastat haksystem på min triumph, det verkar ju tämligen idiotsäkert.
 
Sitter nåt attomatiskt fjäderbelastat haksystem på min triumph, det verkar ju tämligen idiotsäkert.

Bra skit!
KTM's 4T 00-07 (säker andra år också..) hade samma system och det funkade fin-fint.
Sen bytte de till hydrauliska spännare från 07-.
Det roliga är att det finns både manuella spännare samt fjäderbelastade spännare, samma typ som de redan hade på de äldre hojarna, att köpa även till de nya hojarna, istället för den hydrauliska som KTM valde.. :banana
 
Hejja för drevdrift & stötstänger! :yoparty

Nja, det finns svarta hål på den marknaden oxå. Gamla Volvo B20 backelitdrev som fick bytas till vinande ståldrev. (vi som var med när elden uppfanns) .

Det konstiga med vw:s problem är att de höll fast vid sin konstruktion så länge trots många(förhållandevis) haverier. De förklarar lite av problemet med slarv med oljebyten. Men det låter lite för tunt för mig.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top