Turbotrotteln
Medlem
Mors!
Jag behöver en kopplings guru som kan lära mig lite ang kopplingar på en hoj!
Misstänker att det är skit bakom styret, för dåligt spel på vajern och en lätt övertänd grabb som inte hittar rätt i startögonblicket.. Kopplingen slirade på SM finalen i år, på rakan.
Inte mer med det, bara bita ihop och köra fastän det inte gick mer än 150 på raksträckan.
Tog isär kopplingen igår,
¤ lamellerna ligger långt ifrån angivet minimum slitage, dock tendens till blåanlöpt.
¤ Kopplingsfjädrarna lika så 80 mm, minimum 78mm
Däremot var vissa stålskivorna blåanlöpta.
Åtgärder;
Hade en reservmotor som jag kollade över dennes koppling.
¤Lameller såg nytt ut, lika mycket friktions yta som gamla.
¤Kopplingsfjädrar var lite friskare, 81mm så dom tog jag också.
¤Stålskivorna såg nya ut, men vad som skiljde dom åt mot dom gamla var att dessa hade som porer, ja ni ser på bilden om ni zoomar lite
Är detta någon annan typ av stålskiva som ska kyla/greppa bättre ?
eller är mina gamla helt enkelt helt nedslitna ? Var visserligen inte lika tjocka.. men jag vill lägga upp frågan. Kanske finns fler som funderar på samma sak
Eller är det normalt att det ser ut så här efter en racehelg ??
Kör på Castrol Power1 Racing helsyntet 10w-50
Simon
Övre raden dom som satt i, och nedre raden dom "nya"
Gamla skivorna, punktvis blå anlöpt
Jag behöver en kopplings guru som kan lära mig lite ang kopplingar på en hoj!
Misstänker att det är skit bakom styret, för dåligt spel på vajern och en lätt övertänd grabb som inte hittar rätt i startögonblicket.. Kopplingen slirade på SM finalen i år, på rakan.
Inte mer med det, bara bita ihop och köra fastän det inte gick mer än 150 på raksträckan.
Tog isär kopplingen igår,
¤ lamellerna ligger långt ifrån angivet minimum slitage, dock tendens till blåanlöpt.
¤ Kopplingsfjädrarna lika så 80 mm, minimum 78mm
Däremot var vissa stålskivorna blåanlöpta.
Åtgärder;
Hade en reservmotor som jag kollade över dennes koppling.
¤Lameller såg nytt ut, lika mycket friktions yta som gamla.
¤Kopplingsfjädrar var lite friskare, 81mm så dom tog jag också.
¤Stålskivorna såg nya ut, men vad som skiljde dom åt mot dom gamla var att dessa hade som porer, ja ni ser på bilden om ni zoomar lite
Är detta någon annan typ av stålskiva som ska kyla/greppa bättre ?
eller är mina gamla helt enkelt helt nedslitna ? Var visserligen inte lika tjocka.. men jag vill lägga upp frågan. Kanske finns fler som funderar på samma sak
Eller är det normalt att det ser ut så här efter en racehelg ??
Kör på Castrol Power1 Racing helsyntet 10w-50
Simon
Övre raden dom som satt i, och nedre raden dom "nya"
Gamla skivorna, punktvis blå anlöpt
Last edited: