Kopplingsfråga Honda CBR 125R

Har man 1,5 år på SH forum så är man nog varken så gammal eller nåt proffs....:va

Jag är 46 år gammal och jobbar med elektronik. Jag har även haft ett liv utanför SH.

Men det menar du inte...:tummenupp du är ju fan ett geni!:dummer

Ja en fungerande packbox ska väl täta... kul att vi är överens om en sak!

Du vet inte men alla andra är idioter????:hihi

Det är oftast lättast att felsöka genom att utesluta delsystem. Det här beror inte på på att vevaxeltätningen är dålig. Det beror inte heller på att Trump vann valet i USA.

startmotorn drar mycket ström... en strålkastare kan lysa rätt länge på ett
Men den startar ju. Vad beror det på.


Jobbar din mamma på Honda??? :tuttar

Min mamma är pensionär sedan många år. Hon arbetade som läkemedelskonsulent de sista 20 åren.

-07. kom insprutning. en elektronisk insprutning kräver en del ström bränslespridare = magnetventil.

Jag får göra en pudel här. Lättast att felsöka här är att starta den och se om strålkastaren lyser ungefär som vanligt.

Men inte pulsgivarspåret! :tummenupp

olja leder inte ström särskilt bra heller!

mvh

Pulsgivarspåret är gångbart. Pulsgivare brukar dock oftast ge startproblem. När motorn väl startat brukar den gå som vanligt.

Olja bör inte påverka en pulsgivare nämnvärt.
 
Jag suger på sånt här men har du kollat tändkabel/ev tändhatt och ventilspel?
 
Pulsgivarspåret är gångbart. Pulsgivare brukar dock oftast ge startproblem. När motorn väl startat brukar den gå som vanligt.

Olja bör inte påverka en pulsgivare nämnvärt.

visst att givare antingen funkar eller funkar inre... men...

olja leder ström skitdåligt.... :tummenupp

svårt att felsöka en hoj flera mil bort via SH samt så är nog ts. tvvärr rätt novis när det gäller hojar.:fakta

just att du kallar inlägg "flashback" när du inte har en aning själv om problemet som störde mig lite!:7peta

hade man hojen bredvid sig så skulle det vara enklare.:tummenupp

man lär ju börja nånstans....

mvh
 
Jag suger på sånt här men har du kollat tändkabel/ev tändhatt och ventilspel?

Jag tycker beskrivningen tyder på problem med ventiler. Det som talar emot är att man inte är i närheten av nåt som har med ventiler att göra när man byter koppling.

Jag tycker beskrivningen stämmer sämre på tändstift och tändkabel. Det dom talar för är att det sitter på samma sida som kopplingen och det är möjligt att av misstag komma åt och skada vid kopplingsbyte.
 
Jag har väldigt goda aningar om vad som INTE är problemet. Att leda in någon som kanske är novis på fel spår är inte snällt.

Jag försökte härleda problemet till vad ts. kan ha gjort vid kopplingsbytet.

Många lägger omkull hojen för att slippa tömma oljan och har man en gammal hoj (10 år i detta fall ) så kan packboxen läcka ytterst lite olja (droppar) till statorn och tändpulsgivaren vilket skulle kunna leda till störningar.

Bästa är nog att låta nån med motorvana kolla på hojen.:tummenupp

När man börjar ge ex. på saker att köpa in som inte stämmer då är man inte snäll!:huvet

mvh
 
Jag tycker beskrivningen tyder på problem med ventiler. Det som talar emot är att man inte är i närheten av nåt som har med ventiler att göra när man byter koppling. .

Precis! ojämna smällar tyder på ventiler... men som du säger så kan det inte vara detta...

1. tändstift! BYT!

2. kolla tändkabeln.

3. tändspolen. bra jord etc.

sen kan man kolla pulsgivare etc.

mvh

Jag tycker beskrivningen stämmer sämre på tändstift och tändkabel. Det dom talar för är att det sitter på samma sida som kopplingen och det är möjligt att av misstag komma åt och skada vid kopplingsbyte.
 
Att byta kopplingslamellers och motorolja ger inte de problem du beskriver.
De problem du beskriver tyder utom på vad som redan sagts i tråden på elektriska fel.
Och du har ju fibblat med det elektriska.
Drog du INTE nytt kablage tex nya 2,5mm2 till strålkastarlamporna, både minus och plus.
Så kan du ha ett stort spänningsfall från generator till lampor med originalkablar. På min Triumph var det 14,3 Volt - 11,5 Volt =2,8 Volt med en lampa inkopplad och med två lampor inkopplade borde det bli ca 5,5 Volt spänningsfall med originalkablage, dvs 14,3 Volt - 5,5 Volt = 8,8 Volt
till lampor och kanske också annat på hojen som insprutning.

Men det här är ju lätt att kolla med en multimeter. Vilken spänning du har över strålkastarlamporna mätt vid stiften på lampsocklarna.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
 
Det är många som säger att det är ventilerna, men jag har ju inte gjort något som kan orsaka dåligt ventilspel? Allt var ju perfekt innan jag bytte lameller och kopplade lamporna.
 
I mitt dagliga jobb som är annat än hojar råkar jag ibland ut för att något blir knas i samband med förändringar/utbyggnader.
Normalreaktionen är att genast kasta sig över det man gjort senast för att se vad som gick snett bara för att mycket mycket senare konstatera att något helt annat bestämde sig för att kasta in handduken i samma veva som ändringen gjordes.

Man tappar mycket tid på att inte vara metodisk i de lägena.
Koppla gärna ur dina modifieringar men hjälper det inte så börja nysta i ett hörn och ta det bit för bit.

Och jord... är inte det samma som på bil, alltså i ramen?
Alltså TS: man dra bara omkring kablar med plus i. Minus (jord) hämtar du från ramen.

Eller så har jag fel, har inte skruvat med någon reda sedan 80-talet. Ursäkta om jag gissar.
 
Martin B har helt rätt, man jordar batteriet och motorn i ramen, sen får all annan utrustning oftast jordmatning därifrån.
 
Martin B har helt rätt, man jordar batteriet och motorn i ramen, sen får all annan utrustning oftast jordmatning därifrån.
Och för att förtydliga ett snäpp till, "ramen" är RAMEN, inte gaffel eller sving, eftersom lagren inte leder ström nå vidare bra :fakta Det kan säkert finnas bakramar som sitter i gummiupphängningar också, och kåpstag är sällan bra saker att dra jord till, lika uselt som vissa fotpinnefästen.
 
Nu har jag tittar på jordningen, inget fel på den. Även gått igenom sladdarna som jag rörde när jag kopplade lamporna, alla dessa sladdar går till instrumentbrädan. Inget ändras till och med om alla sladdar är utdragna, mcn startar ändå och felet är kvar-sätter tillbaka dom-samma sak. Så vad jag får utav detta är att det inte har något med jordningen eller sladdarna som jag rörde att göra. Alltså måste det vara något som hade med lamellbytet att göra, något som gick snett när jag blåste luft in i motorn för att få ut all olja.
 
Skulle du kunna beskriva så detaljerat som möjligt hur du gjorde när du bytte kopplingen?
T.ex. först tog jag bort höger sidokåpa sen tömde jag ur kylarvätskan, tog bort bensintanken o.s.v.

Någon gång på vägen har det nämligen hänt nåt konstigt eller så har du haft oturen att någonting i motorstyrningen råkat gå sönder precis samtidigt.

Det beror inte på att du blåst med tryckluft.

Och även om du plockar bort kopplingen och slänger den på komposten så ska motorn gå som vanligt. Den har lika lite med motorn att göra som kedjan till bakhjulet.
 
Hällde ut oljan, hällde ut kylvätskan, plockade av kåpan, skruvade av lilla plattan där fjädrarna sitter, skruvade av huvudmuttern, plockade ut hela "skålen" där lamellerna sitter i, bytte lameller, satte tillbaka allting i bakvänd ordning.
Har gjort detta innan och allt gick bra, gjorde samma sak denna gång(men det gick inte bra)
 
Last edited:
Hällde ut oljan, hällde ut kylvätskan, plockade av kåpan, skruvade av lilla plattan där fjädrarna sitter, skruvade av huvudmuttern, plockade ut hela "skålen" där lamellerna sitter i, bytte lameller, satte tillbaka allting i bakvänd ordning.
Har gjort detta innan och allt gick bra, gjorde samma sak denna gång(men det gick inte bra)

Om du gjort detta förut utan problem.
Så känns det inte troligt att just
gjort detta innan
orsakat problem den här gången.

Utan du ska kanske koncentrera dig på vad du återigen glömt bort, se inlägg #6.
Du har pillat i det elektriska den här gången.
Så som jag ser det är det nått elektriskt som inte är OK.
 
Ska se om jag kan åka förbi mekanikern när snön har smält bort då jag redan har tittat på alla kablar själv men inte hittat något eftersom jag inte är erfaren nog. Ska även byta tändstift innan det för det var någon som nämnde det här, så jag tittade på det och det var rätt så svart, ska sätta i nytt tändstift, funkar det inte, åker jag till mekanikern.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top