Triumph Thruxton-tråden.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Blir fundersam....

Varför drar du ens ut "choken"? Den har ju ingen funktion. Annat än att se gammaldags ut och höja tomgången. Väl? Om jag fattat rätt? (Kanske kan någon mer motorkunnig person kommentera?)

Har aldrig använt min knapp på mina 9 säsonger. (Jo, någon enstaka gång när hojen var ny och jag ville testa vad som hände.) Hojen startar ju fint och snällt ändå. Bara man låter den "surra klart" när man slagit på tändningen, innan man trycker på startknappen.

Så sk*t i chokeknappen ;) och tryck bara på starten. Efter att den "surrat klart".
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Börjat få ett missljud på min hoj. När motorn är igång och ja drar ut choken ett hack kommer det ibland ett tjutande/gnisslande ljud från "förgasaren". Har en -10. Någon med bra ide om vad som står till?

Du öppnar en luftkanal, antagligen är det så att den skapas en hög ton i den.

- - - Updated - - -

Blir fundersam....

Varför drar du ens ut "choken"? Den har ju ingen funktion. Annat än att se gammaldags ut och höja tomgången. Väl? Om jag fattat rätt? (Kanske kan någon mer motorkunnig person kommentera?)

Har aldrig använt min knapp på mina 9 säsonger. (Jo, någon enstaka gång när hojen var ny och jag ville testa vad som hände.) Hojen startar ju fint och snällt ändå. Bara man låter den "surra klart" när man slagit på tändningen, innan man trycker på startknappen.

Så sk*t i chokeknappen ;) och tryck bara på starten. Efter att den "surrat klart".

Om man, som mig, kör med pod-filter så brukar det behövas för att starta. När allt var original så brukade jag inte behöva använda den, ens efter en hel vinter.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blir fundersam....

Varför drar du ens ut "choken"? Den har ju ingen funktion. Annat än att se gammaldags ut och höja tomgången. Väl? Om jag fattat rätt? (Kanske kan någon mer motorkunnig person kommentera?)

Har aldrig använt min knapp på mina 9 säsonger. (Jo, någon enstaka gång när hojen var ny och jag ville testa vad som hände.) Hojen startar ju fint och snällt ändå. Bara man låter den "surra klart" när man slagit på tändningen, innan man trycker på startknappen.

Så sk*t i chokeknappen ;) och tryck bara på starten. Efter att den "surrat klart".

Han kanske drömmer om en riktig motorcykel med riktiga förgasare? :D
Såna man får serva, synka och göra rent varannat år ?
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Ni som har Thruxton 1200.....har ni också problem med gnisslande fram och bakbroms??

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Nå tjeena!

Skrev tidigare och frågade om hur thruxton är för lite längre förare. Eftersom jag fick bra svar så tvingade jag in familjen i Gävle när vi bilade hem från Stockholm så jag fick provköra en 12a Thrux. Satan i gatan vilken trevlig maskin, jag har för avsikt att ringa upp och lägga ett bud på hojjen men har några funderingar.

Den är helt original. 2500 mil och servad vid 100 mil samt 1500 mil. Är det normal service intervall? Drivpaketet är också sen hojen var ny, hur långt kör ni på era drivpaket?

Om man skulle slänga på ett par dunstall korta rör från nccr räcker det med tuneecu eller är powercommander ett måste?

Sätta på ett ledbakljus med skylthållare, är det behövligt att snickra ihop en egen innerbakskärm?

Sitter på jobbet och försöker söka i tråden men tiden att gå igenom alla inlägg finns inte:(

mvh

Stefan

Slipon:
http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/mc...sal-ljuddampare/dunstall-replica-kort-med-ror

Bakljus:
http://ebutik.nccr.se/belysning/bakljus/led-bakljus/led-baklyse-255-977-med-alu-skylthallare-svart

Å snyggare blinkers:
http://ebutik.nccr.se/belysning/blinkers/led-blinkers/led-blinkers-arizona-kromad-par-e-markt
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Satan i gatan vilken trevlig maskin, jag har för avsikt att ringa upp och lägga ett bud på hojjen men har några funderingar.

Den är helt original. 2500 mil och servad vid 100 mil samt 1500 mil. Är det normal service intervall? Drivpaketet är också sen hojen var ny, hur långt kör ni på era drivpaket?

Om man skulle slänga på ett par dunstall korta rör från nccr räcker det med tuneecu eller är powercommander ett måste?

Sätta på ett ledbakljus med skylthållare, är det behövligt att snickra ihop en egen innerbakskärm?

Sitter på jobbet och försöker söka i tråden men tiden att gå igenom alla inlägg finns inte:(

Yes, de har hög fun- och cool-faktor. ^^

Nej, det är inte normalt. Första servicen är vid 80 mil, den andra vid 1000 mil och därefter så är det var tusende mil. Eller om man skall vara riktig petig en gång per år eller var tusende mil beroende på vad som inträffar först. Jag kör bara på intervall. Det är robusta maskiner så du behöver antagligen inte vara orolig för några överraskningar, men tänk på att ventilspelet skulle ha varit kontrollerat vid 2000 mil och om det inte är gjort så är det väl bra att göra och det kostar; om du är händig så kan du göra det själv, serviceboken är ju redan kass så att säga. Försök att använda det som ett argument för att pruta ner priset.

Jag bytte mitt drivpaket runt 2000 mil, men då hade jag inte skött det. Trots det så var det precis så att det började bli dags att byta. Jag ville dock gå upp en kugge på framdrevet och därför så var det läge att byta hela paketet. 3000-4000 mil tror jag några stycken har rapporterat att de fick ut från originalpaketet.

TuneECU: Det finns ingen som helst anledning att slänga pengar på en Power Commander när man har en ECU/ECM som går att programmera om; det tillför inget annat än hål i plånboken. Vill du ändra mer än så (toktrimma) så är det MicroSquirt som gäller, men då vet du redan vad du pysslar med. ;)

Bakskärmen beror på vad du vill åstadkomma. Många utav oss har ingen bakskärm utan har bara ljus och skylthållare; vissa har konstruerat det själva medans andra, som mig, köpt färdiga lösningar.

Ja, vad skall man säga; det blir en lång tråd när den handlar om världens bästa motorcykel. ;)

Edit: Det är ganska fascinerande hur någon har lyckats hålla sig borta från att modda den och ändå kört så många mil. Inte för att den är dålig original, men det finns extremt mycket potential om man har intresse och pengar: Friare andningsvägar, en mappning från Triumph Twin Power och bättre bakstötdämpare gör underverk för körupplevelsen. Och bättre däck; de som sitter på original är rena skräpet IMHO. Bakstötdämparna som sitter på original är för övrigt slut efter i bästa fall 1000 mil och de går inte att renovera till skillnad från de bättre tredjepartsdämparna.
 
Last edited:

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Yes, de har hög fun- och cool-faktor. ^^

Nej, det är inte normalt. Första servicen är vid 80 mil, den andra vid 1000 mil och därefter så är det var tusende mil. Eller om man skall vara riktig petig en gång per år eller var tusende mil beroende på vad som inträffar först. Jag kör bara på intervall. Det är robusta maskiner så du behöver antagligen inte vara orolig för några överraskningar, men tänk på att ventilspelet skulle ha varit kontrollerat vid 2000 mil och om det inte är gjort så är det väl bra att göra och det kostar; om du är händig så kan du göra det själv, serviceboken är ju redan kass så att säga. Försök att använda det som ett argument för att pruta ner priset.

Jag bytte mitt drivpaket runt 2000 mil, men då hade jag inte skött det. Trots det så var det precis så att det började bli dags att byta. Jag ville dock gå upp en kugge på framdrevet och därför så var det läge att byta hela paketet. 3000-4000 mil tror jag några stycken har rapporterat att de fick ut från originalpaketet.

TuneECU: Det finns ingen som helst anledning att slänga pengar på en Power Commander när man har en ECU/ECM som går att programmera om; det tillför inget annat än hål i plånboken. Vill du ändra mer än så (toktrimma) så är det MicroSquirt som gäller, men då vet du redan vad du pysslar med. ;)

Bakskärmen beror på vad du vill åstadkomma. Många utav oss har ingen bakskärm utan har bara ljus och skylthållare; vissa har konstruerat det själva medans andra, som mig, köpt färdiga lösningar.

Ja, vad skall man säga; det blir en lång tråd när den handlar om världens bästa motorcykel. ;)

Edit: Det är ganska fascinerande hur någon har lyckats hålla sig borta från att modda den och ändå kört så många mil. Inte för att den är dålig original, men det finns extremt mycket potential om man har intresse och pengar: Friare andningsvägar, en mappning från Triumph Twin Power och bättre bakstötdämpare gör underverk för körupplevelsen. Och bättre däck; de som sitter på original är rena skräpet IMHO. Bakstötdämparna som sitter på original är för övrigt slut efter i bästa fall 1000 mil och de går inte att renovera till skillnad från de bättre tredjepartsdämparna.

Jag kikade på lösningen du hade med bakljuset och det ser ju ut på deras hemsida som att det sitter nån form av innerbakskärm på den.

Jag hade väl planerat in om det blir köp att firman får serva den innan leverans. Sen hade jag redan kikat på nån form av stötdämpare och gaffelfjädrar. Jag väger in på 105 kg utan utrustning så det känns som rätt val att byta ut fjädringen. Vilka dämpare ska man kolla på öhlins och willbers förstås, men dom billigare alternativen (hagon/girling) funkar dom?

Tack för svaret!

/
Stefan
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag kikade på lösningen du hade med bakljuset och det ser ju ut på deras hemsida som att det sitter nån form av innerbakskärm på den.

Jag hade väl planerat in om det blir köp att firman får serva den innan leverans. Sen hade jag redan kikat på nån form av stötdämpare och gaffelfjädrar. Jag väger in på 105 kg utan utrustning så det känns som rätt val att byta ut fjädringen. Vilka dämpare ska man kolla på öhlins och willbers förstås, men dom billigare alternativen (hagon/girling) funkar dom?

Jodå, där sitter en plåtbit, så det kan man förstås kalla för innerbakskärm. Sådana där har gjorts i både plåt och plast. Verkar inte kräva så mycket hantverksskicklighet.

Ja. Jag har inte de exakta siffrorna i huvudet, men jag skulle kunna tänka mig att 80 kg kanske är vad Triumph hade i åtanke. Allt är bättre än original! till om med de billigaste Hagon som påminner om originalen till utseendet. Ikon är populära och har väl en ganska vettig prislapp. Fördelen med de från Öhlins som jag har är att de är 10 mm längre än original och det gör en hel del på styrresponsen utan att man förlorar markfrigång. Ja, jag vet, man köper inte en Thruxton för att jaga knäskrap i kurvorna, men det är ju inte en nackdel om det går att slänga runt den lite. ;) Hasse D lär har lagt sig på wobbelgränsen enligt egen utsago. :p
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag kikade på lösningen du hade med bakljuset och det ser ju ut på deras hemsida som att det sitter nån form av innerbakskärm på den.

Jag hade väl planerat in om det blir köp att firman får serva den innan leverans. Sen hade jag redan kikat på nån form av stötdämpare och gaffelfjädrar. Jag väger in på 105 kg utan utrustning så det känns som rätt val att byta ut fjädringen. Vilka dämpare ska man kolla på öhlins och willbers förstås, men dom billigare alternativen (hagon/girling) funkar dom?

Tack för svaret!

/
Stefan

Jag körde både Ikon o Wilbers på min "gamla trux" och var inte så impad av Ikon. Bättre än org. men inte så mycket mer..Wilbers har fördelen att kunna få skräddarsytt efter din vikt och även höjd utan extra kostnad..dessutom kan du få till extra +- 5mm i höjdinställning för en extra peng. Öhlins känns lite som overkill. Gaffeln moddas bäst/mest prisvärt med Race Tech emulator o fjädrar om man inte går på Andreani cartridge direkt.
Allt lite beroende på vilken körstil man har. Sportig kostar mer..åka sakta/raka vägar och lukta på blommor/koskit kostar mindre.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jodå, där sitter en plåtbit, så det kan man förstås kalla för innerbakskärm. Sådana där har gjorts i både plåt och plast. Verkar inte kräva så mycket hantverksskicklighet.

Ja. Jag har inte de exakta siffrorna i huvudet, men jag skulle kunna tänka mig att 80 kg kanske är vad Triumph hade i åtanke. Allt är bättre än original! till om med de billigaste Hagon som påminner om originalen till utseendet. Ikon är populära och har väl en ganska vettig prislapp. Fördelen med de från Öhlins som jag har är att de är 10 mm längre än original och det gör en hel del på styrresponsen utan att man förlorar markfrigång. Ja, jag vet, man köper inte en Thruxton för att jaga knäskrap i kurvorna, men det är ju inte en nackdel om det går att slänga runt den lite. ;) Hasse D lär har lagt sig på wobbelgränsen enligt egen utsago. :p
Hasse har ju en bonneville, deras styrgeometri är lite mindre aggro från fabrik. Höjer man bak liknar den mer thruxton har jag för mig? Själv tycker jag hagons instegsmodell passar min (värdelösa) körstil bäst????
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag är inte lika "race-ig" :) som Erich så jag är rätt nöjd med mina Ikon 7610. Bättre än original är de i vart fall, som Erich skriver. Om Hagon eller Ikon vinner bland de billigare dämparna vet jag inte.

Jag bytte mitt drivpaket efter 3000 mil. Så kolla upp det, försök få med ett nytt i köpet.
Servicen vid 2000 är dyr, som Alikzus skrev. Ventilkoll...
Och är den inte servad sedan 1500 mil skall du definitivt ha med den servicen på köpet. Det är dags!
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Jag kikade på lösningen du hade med bakljuset och det ser ju ut på deras hemsida som att det sitter nån form av innerbakskärm på den.

Jag hade väl planerat in om det blir köp att firman får serva den innan leverans. Sen hade jag redan kikat på nån form av stötdämpare och gaffelfjädrar. Jag väger in på 105 kg utan utrustning så det känns som rätt val att byta ut fjädringen. Vilka dämpare ska man kolla på öhlins och willbers förstås, men dom billigare alternativen (hagon/girling) funkar dom?

Tack för svaret!

/
Stefan

Hej Stefan!
Vad gäller rensad bakdel har jag kanske den mest udda - jag blev inspirerad av en tråd på triumphrat forumet om bobbad bakskärm och bestämde mig att detta var den snyggaste lösningen i mitt tycke. Se bifogad bild. Fick tag på en beg bakskärm (av tragiskt bortgångne BJN) så jag har originalet kvar. Sen kompletterade jag med Lucas baklyse och mini-led blinkers (kräver lite mod av elektroniken - beskrivning finns). Utöver detta en hel uppsjö av smärre mods som alu kedje och drevskydd, Monza tanklock, LSL clip-ons (nog den mod jag är mest nöjd med - oerhört snygga och dessutom tycker jag bättre om körställningen med dessa) - sen förståss bytt bakdämpare till IKON 7610, Norman Hyde styrdämpare samt förståss rensad luftburk, öppna dämpare (RAASK), TTP Tune för ECUn + diverse annat lull-lull som skruvar och bultar. Det blir lätt ett beroende att modda:)

Bobbad bakskärm, Lucas & LED.jpg
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Hallå Thruxton-kompisar!
Bytte luftfilter idag till ett K&N tvättbart. Blev lite förvånad när jag plockade ut luftintaget och såg att gummit lixom gått sönder lite (se bild). Tycker det verkar märkligt, är det något ni varit med om? Bör jag byta ut luftintaget eller ska jag låta den stå såhär och köra nästa säsong?
Tack!
2016-11-01 13.26.38.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hallå Thruxton-kompisar!
Bytte luftfilter idag till ett K&N tvättbart. Blev lite förvånad när jag plockade ut luftintaget och såg att gummit lixom gått sönder lite (se bild). Tycker det verkar märkligt, är det något ni varit med om? Bör jag byta ut luftintaget eller ska jag låta den stå såhär och köra nästa säsong?
Tack!
View attachment 434090
Den där snorkeln kan du kasta i bingen, den gör ingen thruxtonåkare glad ???? jag fick gå upp till 120 i huvudmunstycke med kastad snorkel och k&n filter vill jag minnas. ToR dämpare hade jag då.
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Precis, jag beställde nytt från worldoftriumph.com. Inte så farligt, typ 280kr ink frakt.
Förlåt för dumma frågor men vad menas med "gå upp till 120"? Jag är inte säker på att man kan köpa snorkeln separat, jag fick köpa hela intaget där (munstycke+snorkel).
Sen undrar jag hur detta kunnat ske? Är det lixom småskräp som "gnagt" ner gummit med tiden? För en relativt nyinvigd kändes det som en konstig skada på ett så pass isolerat område. Tack för svar!
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Precis, jag beställde nytt från worldoftriumph.com. Inte så farligt, typ 280kr ink frakt.
Förlåt för dumma frågor men vad menas med "gå upp till 120"? Jag är inte säker på att man kan köpa snorkeln separat, jag fick köpa hela intaget där (munstycke+snorkel).
Sen undrar jag hur detta kunnat ske? Är det lixom småskräp som "gnagt" ner gummit med tiden? För en relativt nyinvigd kändes det som en konstig skada på ett så pass isolerat område. Tack för svar!

Onödigt köp. Kör utan snorkel.
Ang Huvudmunstycke:
På en förgasare ställer man in bränsle/luftblandningen med hjälp av munstycken, men du har ju en modern cykel med insprutning.
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Onödigt köp. Kör utan snorkel.
Ang Huvudmunstycke:
På en förgasare ställer man in bränsle/luftblandningen med hjälp av munstycken, men du har ju en modern cykel med insprutning.

Jag hör dig. Men jag tror jag blandar ihop begreppen här. Detta är alltså delen jag beställt:

s-l225.jpg

Borde väl vara rätt? Det är detta jag kallat för "huvudmunstycke", men det kanske är fel begrepp? Det kanske heter luftintag? Det är ju hursomhelst den delen som är skadad, men mig veterligen kan man inte ta bort enbart "snorkeln" från resten av luftintaget. Det gick inte heller att beställa "snorkel" separat.
Sorry för denna virrighet :)
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hör dig. Men jag tror jag blandar ihop begreppen här. Detta är alltså delen jag beställt:

View attachment 434101

Borde väl vara rätt? Det är detta jag kallat för "huvudmunstycke", men det kanske är fel begrepp? Det kanske heter luftintag? Det är ju hursomhelst den delen som är skadad, men mig veterligen kan man inte ta bort enbart "snorkeln" från resten av luftintaget. Det gick inte heller att beställa "snorkel" separat.
Sorry för denna virrighet :)
Ja ursäkta mig.. i min värld existerar inget som heter insprutning på motorcyklar men du kan behöva mappa om för filtret, vad säger insprutarligan?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top