Vilken MC ska jag titta närmare på? Hybrid touring/sport.

Triumph Sprint RS om du vill kunna köra långt. Har kört 65 mil på en natt.
Och den svänger bra / lätt också. Med rätt lufttryck fram.
Ska vara 2,5 bar fram, då går min rakt fram helst.
Minskade till 2,2 bar fram , nu svänger den lätt.
Tänk på att det är stor service med ventiljustering vid 2000, 4000, 6000 mil.
Stor service kosta ca 8000kr, kan vara prutargument.
https://www.blocket.se/stockholm?q=Triumph+Sprint+RS&sort=&cg=1140&w=3&st=s&c=&ca=11&is=1&l=0&md=th
Och missa inte att försäkringen på en MC kan kosta 50000kr/år.
På en nyare hoj. Så kolla försäkringen på många bolag innan du slår till.
Och tänk på att helförsäkring innebär att försäkringsbolaget betalar skada om hojen tex välter.
Minus din självrisk.
Men försäkringsbolaget, Folksam, är helt ointresserade av att hojen repareras av MC-firman, Bike Göteborg, vält skada i oktober 2015, reparerad och klar maj 2016.
Sju månader senare.
Tur det inte var på våren. När det är mycket att göra på MC-firmorna. Utan min skada på GSXR1300 var under lågsäsong.
Annars hade det väl tagit 1 år med reparation?
På min Sprint RS har jag bara trafikförsäkring.
Händer det nått fixar jag det själv.
 
Last edited:
skit i budget å sånt ....

100416-2017-ducati-939-9-09-SUPERSPORT.jpg

Denna kommer som 2017 modell , sjuuuukt sexig :kär
 
Gör som många andra go Adventure eller street, och Du verkar ju redan vara inne på det spåret. Triumph Tiger 800 eller Street Triple är utomordentliga allroundmaskiner och har funnits längst vilket ger en hel del begagnat att välja och vraka bland. Yamahas nya trecylindriga serie är ett hett alternativ med MT09 eller MT09 Tracer i spetsen, får också jobbet gjort. Sedan finns MV eller Aprilia om Du vill ha mer flärd, exklusivitet och måhända något mer äventyrligt ägandeskap... ;)

Bland fyrcylindriga japanare är det väl Kawasakis eller Hondas street-modeller som kan vara ett alternativ, i min värld är dock en trecylindrig eller V4-motor den trevligaste konfigurationen för denna typ av hoj.

Som Du ser - ett veritabelt smörgåsbord av fina hojar att välja och vraka bland. Lycka till:tummenupp
 
Last edited:
Nu har jag funderat och kollat runt en del, och MT-07 kommer definitivt att vara min referens tills vidare. Den verkar vara just det jag letar efter och alla verkar vara väldigt nöjda med den. Mycket möjligt att jag får andra insikter sedan när jag faktiskt får känna och se på saker, men tills vidare är det den. Men jag håller ett öga speciellt öppet för Tracer 700 också...

Tack ska ni ha.
 
Köp en billig 90 talshoj, de kostar nästan gratis i försäkring. Övningskör och ta lappen.
Du blir inte allt för ledsen när du tappar den:huvet
När du tagit kortet och kört lite så VET du vad du vill ha :tummenupp
Det är bättre att göra så, än att köpa något som blir fel och dyrt :fakta
 
Men jag håller ett öga speciellt öppet för Tracer 700 också...

Tack ska ni ha.

Om du inte bestämt dig än så verkar Tracer 900 ha fått riktigt bra resultat i tester. Skulle nog rekommendera den över Tracer 700 om du ska ha packning och eventuellt passagerare.
 
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top