Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
CC13000.jpg
Skulle tydligen ha behållt min då värdeökningen tydligen varit god på dessa raketer :)
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Skulle lätt ha sparat min montana från moppeåldern om jag vetat om värdestegringen på dem.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lite off topic, men ändå lite on topic eftersom det är en ofrivilligt pinsam Blocketannons.

Varför blir det så här? Fullt av skrivfel och grammatiska fel. Undermålig skola? Där skriva och räkna är mindre viktigt än att kolla snapchat på lektionen?

Har säljaren kanske det svårt med språket? Lätt dyslexi? Kanske, men troligen inte. Den vanliga förklaringen till att många är dåliga på att uttrycka sig är nog att skolan åkt utförsbacke i flera decennier.

Eller beror det på slarv? Ointresse? Att man inte fattar bättre? Kanske det också. Han lyckas ju inte ens få modellnamnet på sin hoj rätt!

Jag har maskat vissa detaljer. Är ju inte ute efter att hänga säljaren ut och förstöra hans dag.... Det är sannolikt inte bara hans fel att han uttrycker sig som han gör. "Någon annan" (skola, föräldrar) borde ha styrt upp honom i ett tidigare skede.

Viragoannons_mod.png
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Lite off topic........

Ja....ährm...hmmm det är ju inte olagligt att lida av dyslexi. Kan ändå hålla med dig i att personen bakom borde låtit någon bekant redigera annonsen innan den blev inlagd. Han/hon borde rimligen veta om sina begränsningar, annonsen hade med detta blivit trovärdigare. Däremot måste man komma ihåg att det inte behöver vara något slarv/fel/defekter på hojen bara för att annonsen är slarvig. Det kanske finns en duktig mekaniker bakom andra verktyg än pennan !
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja....ährm...hmmm det är ju inte olagligt att lida av dyslexi.

(klippt bort...)

Däremot måste man komma ihåg att det inte behöver vara något slarv/fel/defekter på hojen bara för att annonsen är slarvig. Det kanske finns en duktig mekaniker bakom andra verktyg än pennan !
Ja, man kan vara duktig på andra verktyg än skriven text. Helt klart!

Men det är ändå tragiskt att man kan gå 9-12 år i skolan och sedan ändå inte kunna grundläggande saker som punkt och stor bokstav. Något har gått fel.

(Nog med off topic om skola och språk! :) )
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ja, man kan vara duktig på andra verktyg än skriven text. Helt klart!

Men det är ändå tragiskt att man kan gå 9-12 år i skolan och sedan ändå inte kunna grundläggande saker som punkt och stor bokstav. Något har gått fel.

(Nog med off topic om skola och språk! :) )

Det är ju faktiskt inte helt säkert att säljaren ens varit inne i det svenska skolsystemet. Har man svenska som andra språk, och dessutom kanske ett annat alfabet i sitt hemland kan jag tycka att det är bra gjort att över huvud taget göra sig förstådd. Dyslexi, som nämns här ovan, är ju en möjlig orsak också.

Att det skulle röra sig om en säljare som är så ung att han/hon skulle ha sysslat med snapchat på lektionerna talar hojmodellen emot. Hade det däremot varit en R1 som felaktigt angavs som "strypt och godkänd för A2" så hade nog säljaren tillhört en annan kategori.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Överpriset om minst 10.000 motiveras av... ...det snart är höst?
Åkaaaaay....

Javisst, självklart...? Eller inte.

Det är ändå snyggt hur han lite förtäckt försöker antyda hur vass hojen egentligen är med "aldrig tävlingskörd". :rofl
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lite off topic, men ändå lite on topic eftersom det är en ofrivilligt pinsam Blocketannons.

Varför blir det så här? Fullt av skrivfel och grammatiska fel. Undermålig skola? Där skriva och räkna är mindre viktigt än att kolla snapchat på lektionen?

Har säljaren kanske det svårt med språket? Lätt dyslexi? Kanske, men troligen inte. Den vanliga förklaringen till att många är dåliga på att uttrycka sig är nog att skolan åkt utförsbacke i flera decennier.

Eller beror det på slarv? Ointresse? Att man inte fattar bättre? Kanske det också. Han lyckas ju inte ens få modellnamnet på sin hoj rätt!

Jag har maskat vissa detaljer. Är ju inte ute efter att hänga säljaren ut och förstöra hans dag.... Det är sannolikt inte bara hans fel att han uttrycker sig som han gör. "Någon annan" (skola, föräldrar) borde ha styrt upp honom i ett tidigare skede.

View attachment 433027

Ändå missade du "bättre en o-ring"
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Javisst, självklart...? Eller inte.

Det är ändå snyggt hur han lite förtäckt försöker antyda hur vass hojen egentligen är med "aldrig tävlingskörd". :rofl





Mmmm - jag såg det. Undrar vad han menar att det är för grenar en sådan hoj skulle passa för.

Det är en jädra skum hoj som faktiskt har Öhlin bak och fullt justerbar Paoli fram - det skulle säljaren kunna nämna istället för det andra tramset.
Tyvärr allt för ovillig att samarbeta i övrigt, trött maskin och framtung dessutom.

Modellen enda vettiga användningsområde torde vara som grustourer i sakta mak och med tält o packning på.
Synd då bara att det inte finns några vettiga stortankar framtagna till den...


Ett stickspår i motorcykelevolutionens vindlingar, och ruskigt otillräcklig när man jämför med den samtida likaren i segmentet: Honda XR650R.

...ändå vill jag ha en, av någon anledning.
Den står med på listan över hojar som.skall ägas någon gång.
Undrar varför...?
Nå, inte för 30'+ i vart fall.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Mmmm - jag såg det. Undrar vad han menar att det är för grenar en sådan hoj skulle passa för.

Det är en jädra skum hoj som faktiskt har Öhlin bak och fullt justerbar Paoli fram .


En kompis har en ttr600 och ja den är slö. Men det är ändå en jävligt trevlig hoj om man vill utforska vildmarken.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mmmm - jag såg det. Undrar vad han menar att det är för grenar en sådan hoj skulle passa för.

Det är en jädra skum hoj som faktiskt har Öhlin bak och fullt justerbar Paoli fram - det skulle säljaren kunna nämna istället för det andra tramset.
Tyvärr allt för ovillig att samarbeta i övrigt, trött maskin och framtung dessutom.

Modellen enda vettiga användningsområde torde vara som grustourer i sakta mak och med tält o packning på.
Synd då bara att det inte finns några vettiga stortankar framtagna till den...


Ett stickspår i motorcykelevolutionens vindlingar, och ruskigt otillräcklig när man jämför med den samtida likaren i segmentet: Honda XR650R.

...ändå vill jag ha en, av någon anledning.
Den står med på listan över hojar som.skall ägas någon gång.
Undrar varför...?
Nå, inte för 30'+ i vart fall.

Utan att nånsin ha kört en TTR, tycker jag hojen verkar perfekt som light-enduro för oss oseriösa hobbysladdare. Men visst borde Yamaha stoppat i XT 660-motorn och gett den tio hästar till - särskilt efter att Honda släppt XR 650:n.

Har faktiskt föreslagit för Yami att han ska bygga en TTR 660, tror dock inte han tog mig på allvar... :hihi
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ber om ursäkt för ot-svammel, men jag hittade inlägget!
Yami, starta en "Önska hojen-tråden" där läsarna får önska vilka Yamaha-offroader de vill se hybrider/bastarder av. Varje månad dras sedan en vinnare som får sitt förslag hopbyggt av mäster själv, dvs Dig! Allt bekostat med statliga medel, naturligtvis. :)

Jag har direkt två förslag:
* Utgå från en TTR 600, men trolla dit en XT 660-motor som jag föreställer mig tål (tack vare v-kylningen) lite trim utan att krokna. Omöjligt? Ånä, inte för dig! En KTM 690 på Yamahaiska.

* Förslag två blir att skala bort vikt och enduropimpa en 660R för att klara mer än bara släta grusvägar. Ett lätt enkelpipigt avgas, starkare fälgar och gaffel från en WR till att börja med? Och tio hästar till?


Okej, de två kanske skulle få ett snarlikt användningsområde, men är ändå två (eller en) cyklar Yamaha borde ha byggt. Istället får du nu spotta i nävarna och hugga i, Yami! :tummenupp
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top