R1 -05 startar inte

247365

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
hässleholm
Hoj
Superduke 990 -07
hej håller på att göra vid en lätt krockad R1:a från -05 som nu inte vill starta.

Kan man inte läsa av felkoder på -04 till -06 ?
Provat hålla båda knappar i 10 sec efter tändning till men funkar inte.

Ska imobilizern lysa/blinka när man slår på tändningen?
för min är helt släckt och soppa pumpen går inte.


Nästa fråga:

Den främre kabelhärvan till mätarinstrument, lysen, blinkers, ljus-relä m.m var avklämmd och låg brevid hojen när jag hämtade den.
den är nu fint ihoplöddad och hel men finns en kontakt som jag inte hittar någon
motsvarighet till på hojen:( (se bild) någon som vet? bör sitta vid dom andra 2
kontakterna över/bakom kylaren.

Mätarinstrumentet visar även HI på tempskalan när jag slår på tändningen.
Till tempgivaren kanske?

Tack på förhand

R1kontakt.jpg
 
Låter som om immon inte släpper greppet. Är sladden från tändningslåset korrekt monterad? Är tändningslåset och nyckel oskadade?
 
Angående kontakten på bilden så ser den ut som kontakten till hastighetssensorn på min hoj. Har dock en R6:a, så det är ju inte samma modell, men samma tillverkare iaf.

I övrigt, händer nånting alls när du vrider på nyckeln och trycker på startern?

Nu är det ett par år sen jag hade en R1 05, men är rätt säker på att när man vrider om nyckeln så ska varvräknaren gå upp i taket, och man ska tydligt höra ett vinande ljud (tror det är pumpen).

Har också för mig att immobiliserlampan (den som blinkar när hojen är avstängd) inte ska vare sig lysa eller blinka när du vridit om nyckeln..

(dock inte hundra på ovan tyvärr).
 
Last edited:
Ozzian`s svar försvann?
Aja jag provade iaf koppla ur soppapump o dödarknappen av men fortfarande ingen diag-meny :(
Och det låter vettigt med Ozzian`s förklaring på kontakten, att den är till en "option" lap timer
så den har ingen motsvarighet.

Och ja det är samma box och immobilizer som innan krocken.
dock har antennen runt nycklen fått sig en liten smäll (se bild)
immobilizer.jpg

Provade även med den röda nycklen men utan skillnad:(

Någon som vet vilka kablar som är vilka till immobilizern?
har kollat i servicemanualen men verkar inte finnas med något elschema på just den :(
6 kablar i kontakten, kan ju kolla så den får ström iaf innan det handlas delar :huvet



Låter som om immon inte släpper greppet. Är sladden från tändningslåset korrekt monterad? Är tändningslåset och nyckel oskadade?

Tack för svar
Nycklen hel (har alla 3) men som du ser på bilden är en liten hörna avknäckt
på antennen men just där finns inget bakom som kan ta skada..

sladdarna till immon och tändningslåset var inte skadade så dom har jag inte demonterat.


Angående kontakten på bilden så ser den ut som kontakten till hastighetssensorn på min hoj. Har dock en R6:a, så det är ju inte samma modell, men samma tillverkare iaf.

I övrigt, händer nånting alls när du vrider på nyckeln och trycker på startern?

Nu är det ett par år sen jag hade en R1 05, men är rätt säker på att när man vrider om nyckeln så ska varvräknaren gå upp i taket, och man ska tydligt höra ett vinande ljud (tror det är pumpen).

Har också för mig att immobiliserlampan (den som blinkar när hojen är avstängd) inte ska vare sig lysa eller blinka när du vridit om nyckeln..

(dock inte hundra på ovan tyvärr).

Tack för svar
kontakten va tydligen till laptimer:)

Hmm.. På min R6 -03 blinkar immo lampan till en gång var gång jag slår på nycklen.. någon som vill titta på sin R1 04-06 och se hur den beter sig?

Jo man hör både exup ventilen justera spjället och kanske tomgångsmotorn?
men inte soppa pumpen, och det går att "shirra" runt motorn fint.

provade även med startgas för att se om där va gnista men det va där tydligen inte det heller:(
Så all pekar på immobilizern?
 
Last edited:
Jag kan ordna med en bypass till immon så du kan utesluta den som felkälla. Om du PMar mig bild på ditt kk och regbevis
 
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Back
Top