Vägledning vid genomgång av motor

Rätt sätt är vad original servicemanual säger eller vad tillverkaren av vevstaksbult/mutter förordar. Vad Haynes eller någon youtube-video säger bör man ta med en nypa "havssalt". Vanlig salt duger inte! :hihi

Körde med stegvisa metoden, kändes rimligt och bra. Vi får se hur bra det blir helt enkelt.

Ska dubbelkolla men det bör vara dags att lägga packningen och få ihop blockhalvorna. Känns som den lurigaste delen av alla, hatar att kladda.

Är det något åt det i videon här nere som man vill uppnå? Jag uppfattade det som att man kunde ta tuben och dra långa strängar men det kanske är mer fabriksrobotar som klarar av :P Det finns en del områden kring växellådan till exempel där ytorna är väldigt smala.

Det var ett himla kladdande om och om igen...
Och tejpen var väl överkurs tycker ju jag då.

Klistret ska hjälpa till att hålla olja kvar inne i motorn. Mellanväggar inne i lådan behöver alltså inte klistras, bara väggar mot yttervärlden.

Vid delning av motorer har jag alltid haft en egendomlig förmåga att få både muttrar och brickor över som jag ibland inte kunnat spåra var de skulle suttit.Men motorn har gått lika bra för det.Sånt som kan göra en lite brydd om man har anlag för ångest förmodligen. :crash

Det var ett himla kladdande om och om igen...
Och tejpen var väl överkurs tycker ju jag då.

Klistret ska hjälpa till att hålla olja kvar inne i motorn. Mellanväggar inne i lådan behöver alltså inte klistras, bara väggar mot yttervärlden.

Jo det är jag underförstådd med, jag försöker mestadels utröna vilken metod och mängd som fungerar bra. Kan man göra som i videon så känns det ju betryggande att bara täcka alla kontaktytor så slipper man oroa sig för att man inte tänkte på en glipa som råkade finnas sen när man faktiskt monterat den. Det är inte någon snygg rund ring som blocket blir utan det finns ju till exempel skruvhål mitt i blocket som blir små öar av kontaktyta.

Vid delning av motorer har jag alltid haft en egendomlig förmåga att få både muttrar och brickor över som jag ibland inte kunnat spåra var de skulle suttit.Men motorn har gått lika bra för det.Sånt som kan göra en lite brydd om man har anlag för ångest förmodligen. :crash

Jag har förväntat mig att något sånt skulle hända så jag har varit okaraktäristiskt försiktig och lagt allting(okej nästan) i påsar och skrivit vad det hör till. Alla olika skruvar till blocket har jag satt en tejpbit med sitt nummer på också. Lite tråkigt när man ivrigt plockar isär men så mycket skönare när det ska ihop igen.

Eller hur :) den känslan, sen lurar man på om dom där var dödsviktiga eller inte. Hur som. Jag har aldrig orkat ta isär för att titta utan glatt ut o kört. Nästa gång man pillar.. Tro pelle att man sitter med nån skruv i handen igen man inte vet vart den satt :)

Har fått på cylindrarna nu. HELVETE vilket arbete att göra själv. Leda cylinderblocket, hålla koll på kamkedjan, försöka pilla med kolvringarna och helst se till så att veven inte rörde sig. Satan vad jag svor och bankade i golvet när det inte gick. Jävligt nära att jag pajade en kolvring som jag inte fattade varför den inte gick att trycka in. Den hade hoppat ur sin skåra och cylindern låg på med vikt.

Det såg jävligt lätt ut på någon video när han hade typ två extra personer som hjälpte samt kolvringskompressor för varje kolv.

Last edited:
Har fått på cylindrarna nu. HELVETE vilket arbete att göra själv. Leda cylinderblocket, hålla koll på kamkedjan, försöka pilla med kolvringarna och helst se till så att veven inte rörde sig. Satan vad jag svor och bankade i golvet när det inte gick. Jävligt nära att jag pajade en kolvring som jag inte fattade varför den inte gick att trycka in. Den hade hoppat ur sin skåra och cylindern låg på med vikt.

Det såg jävligt lätt ut på någon video när han hade typ två extra personer som hjälpte samt kolvringskompressor för varje kolv.

Klöv en motor en gång på 90-talet. Upptäckte att vevaxeln hade gått av. Det var billigare att köpa en ny motor o montera. Den trasiga hamnade i återvinningen. :glömdet

Klöv en motor en gång på 90-talet. Upptäckte att vevaxeln hade gått av. Det var billigare att köpa en ny motor o montera. Den trasiga hamnade i återvinningen. :glömdet

Men det kan inte alls vara lika tillfredsställande. Får jag ihop allt nu och den går att köra sen kommer jag vara överlycklig. Då har jag gått från att kunna göra enklare service till att i princip kunna göra vad som helst på en hoj. Väldigt tillfredsställande och nyttigt för självförtroendet. Pengar är inte allt.

Men det kan inte alls vara lika tillfredsställande. Får jag ihop allt nu och den går att köra sen kommer jag vara överlycklig. Då har jag gått från att kunna göra enklare service till att i princip kunna göra vad som helst på en hoj. Väldigt tillfredsställande och nyttigt för självförtroendet. Pengar är inte allt.

Mycket sant. Då det begav sig så hade jag skitbrådis om jag inte missminner mig, skulle ner till cheyen jag hade då och hade typ 3 dagar på mig att få ihop motor och allt. Så en bättre beggad kostade inte mer än en ny vev och var enklare att montera. Fick hem den på två dagar, monterade den tredje dagen och åkte iväg. Byta vev kan jag inte ännu men motor lyckades ju jag med iaf.. ;-)

Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...