Polis med fel yrke.

DVC

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2016
Ort
Borensberg
Hoj
Vespa 300 -17. Vespa GTR -72
Det hände en OLYCKA! Han är polis. So what? Dom är också människor. Om han körde för fort eller ej, hur korsningen ser ut och hur fotgängarna betedde sig är det ingen här som vet. Inte på Aftonhoran heller!
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Jag vet inte vad ni fick lära er på körskolan men jag fick lära mig att man har väjningsplikt på obevakat övergångsställe :7peta. Paret var i 50års åldern, jag tvivlar på att dom helt plötsligt kastat sig ut över vägen.

Det är väl ingen som tror något annat än att det var en olycka, vilken sansad person skulle medvetet köra på någon?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag vet inte vad ni fick lära er på körskolan men jag fick lära mig att man har väjningsplikt på obevakat övergångsställe :7peta. Paret var i 50års åldern, jag tvivlar på att dom helt plötsligt kastat sig ut över vägen.

Det är väl ingen som tror något annat än att det var en olycka, vilken sansad person skulle medvetet köra på någon?
Nja jag höll på att köra på en äldre man när han plötsligt hoppar av cykeln och beger sej ut på ett övergångsställe halvspringandes utan att se sej för
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nja jag höll på att köra på en äldre man när han plötsligt hoppar av cykeln och beger sej ut på ett övergångsställe halvspringandes utan att se sej för
Händer väldigt ofta i stan här att folk bara cyklar rakt ut i full fart vid övergångsställen utan att se sig för öht.
Vet att jag inte har väjningsplikt men jag är inte sugen på att smälla ett fyllo på cykel med bilen så tar det alltid jävligt lugnt där.
Senast igår runt midnatt var jag nära på att köra över 2 idioter som kom farandes på cykel, utan lampor och o full fart, vid ett övergångsställe.
Folk som (antagligen) har krökat lite och ska cykla är livsfarliga.

Blev uppläxad av en körlärare när jag tog mc-kort för ett par år sen för att jag stannade och släppte förbi en cyklist vid ett övergångsställe, han tyckte på fullaste allvar att jag skulle hålla mig till reglerna och köra på oavsett.
Finns idioter överallt, en del av dom sitter bakom styret på en cykel och en del sitter på viktiga positioner, typ körlärare eller politiker :rofl
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det borde väl rimligtvis behövas om man inte planerar att stanna vid övergångsställen, rödljus och liknande, så övriga trafikanter uppmärksammas på att de bör stanna istället. Enligt artikeln var det ju heller inte en utryckning.

Det är inte riktigt så enkelt. Det är bedömning som polismannen gör från fall till fall utifrån omständigheterna. Så huruvida det var tjänsteutövning eller brådskande yrkesutövning eller kanske till och med trängande fall har betydelse för vilka regler som gällde vid tillfället.

Dock är det ju så att vid högre prio så gäller färre trafikregler och på samma sätt utökas förarens ansvar. Dom får ifrångå många regler men det innebär att dom istället tar på sig ansvaret för att inte ställa till med något.
Dvs att dom inte använde blåljus eller siren är irrelevant.
Att dom däremot körde på fotgängare är allvarligt och bör åtminstone utredas om dom varit oaktsamma.

Vad polisen får göra när dom kör bil i tjänst regleras i trafikförordning 1998:1276 Det är en ganska omfattande lagtext.
En kortare och mer lättfattlig förklaring kan man få på En blogg som heter morgonsur som skrivs av en före detta polis som sammanfattat det i ett inlägg som heter blåljus för dummies.
Han skriver som följer.

___________________________________________________________________
1. Tjänsteutövning. =’Inte bråttom alls’. Inget särskilt har hänt, och konstapeln är mest ute och njuter av vårsolen i godan ro.

Gäller oavsett om konstapeln åker civil, målad eller ens privat bil (förutsättningen är att konstapeln jobbar eller träder i tjänst genom att genomföra ett ingripande på fritiden).

Det är tillåtet för konstapeln att köra på cykelbana, gågata och att parkera var konstapeln så önskar. Även där inte andra får. Har konstapeln någon anledning som inte ens behöver vara konkret (yrkesutövning) kan konstapeln backa på motorväg, köra mot enkelriktat, förbjuden infart, förbud mot motorfordonstrafik och i terräng plus en mängd andra märkligheter som för vanliga dödliga innebär lagbrott.

Konstapeln måste dock fortfarande hålla hastighetsbegränsningarna.


– – –

2. Brådskande yrkesutövning. =’bråttom’. Nu har konstapeln ett jobb som av någon anledning gör att det känns som det är ont om tid, och man behöver skynda sig lite. Anledningen bör vara någorlunda konkret.

Gäller oavsett om konstapeln åker civil, målad eller ens privat bil (förutsättningen är att konstapeln jobbar eller träder i tjänst genom att genomföra ett ingripande på fritiden).

Förutom det som redan är tillåtet i punkten 1 kan konstapeln nu köra så fort han vill. Märk väl att man inte behöver ha blåljus, eller ens köra en bil som är utrustad med sådana – för att avliva en oerhört seglivad myt.

– – –

3. Trängande fall. =’väldigt bråttom’. Något har hänt som gör att konstapeln bedömer det som att det nu är bråttom som attan. Livsfara eller stora materiella skador kan bli följden om man kommer för sent. Det kan röra sig om överfallslarm eller pågående brottslighet.

Gäller endast i utryckningsfordon (kan dock vara ett civilt sådant med blåljus och siren).

Alla trafikregler har upphört att gälla för konstapeln. Under iakttagande av särskild försiktighet får man i princip köra på två hjul mot körriktningen på motorväg i 300 km/h, om nu det är vad som krävs.

– – –

Siren och /eller blåljus är inte olika angelägenhetsgrader, utan är något som väljs beroende på behovet. Räcker det med blåljus är det bra så. Annars använder man sirenen om man känner behov av det. Har man sirenen på och trycker på bilens vanliga tuta ändrar sirenen ton för att markera att man närmar sig en korsning (det ‘andra’ ljudet är framtaget för att det lär höras bättre i stadsmiljö). Anordningarna är endast till för att påkalla fri väg och betyder helt enkelt att andra trafikanter är skyldiga att flytta sig.

Man kan ha blåljusen på utan siren, men inte sirenen på utan blåljus. Det är tekniskt omöjligt.

Vilket av dessa ovan nämnda tre grader av ‘bråttomlägen’ man väljer är upp till konstapeln själv. Man kan välja att släcka ljus och gå upp och ned i ‘graderna’ beroende på bedömning av läget eller ny info via radio.
----------------------------------------------------------------------------
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
En annan sak som man bör känna till i den åldern paret var är att se sig för innan man korsar en väg. Oavsett om det är övergångsställe eller ej....
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Men vad kostar det att använda siren och blåljus? Så fort polisen känner att han har så pass bråttom att han eventuellt måste överträda hastighetsgränsen och/eller bryta mot andra trafikregler är det väl lika bra att slå på blåljusen för att varna omgivningen och därigenom öka säkerhetsmarginalen. Det skulle jag göra i alla fall.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
En annan sak som man bör känna till i den åldern paret var är att se sig för innan man korsar en väg. Oavsett om det är övergångsställe eller ej....

Och om de nu gjorde detta men inte var beredda på en polisbil i kanske 200 km/h utan siren och blåljus när de satte ut foten på övergångsstället pga denna polis synnerligen dåliga omdömme att framför sitt fordon.Hade det inte varit en polis så hade vederbörande åkt dit så det stänkt om det.Det är helt garanterat.

:fakta
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Som ett tilläg till ämnet kan jag nämna att vid mitt föräldrahem långt ute på landet i Hässleholm samlas ibland en grupp polisbilar för träning i körning i hög fart på landsbyggdsvägarna.Mossan mötte dom en gång när de kom i hög fart på fel sida vägen i en kurva utan blåljus och siren pga denna träning som föregicks på allmän väg.Dom körde som f_n sa mossan efteråt.Och på fel sida av vägen sa hon lite chockat !?.Vet flera som ringt in och frågat ibland efter dessa tillställningar vad de sysslar med när man brukar varna barnen för att passa sig för trafiken men sällan varnar dom för att akta sig om de ser en polisbil.Men det är kanske dags nu efter denna dödsolycka i Landskrona och mina tankar går naturligtvis till parets anhöriga och den överlevande i detta mer än lovligt pinsamma ärende.

Mitt eget förtroende för den lokale polismannen / kvinnan är fortfarande högt men jag hyser inte minsta respekt för dessa stollar med vanligt B körkort som tror de har större erfarenhet bakom ratten i hög fart för att det står polis på bilen.
 
Last edited:

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Det hände en OLYCKA! Han är polis. So what? Dom är också människor. Om han körde för fort eller ej, hur korsningen ser ut och hur fotgängarna betedde sig är det ingen här som vet. Inte på Aftonhoran heller!
Problemet eller snarare frågan är ju om mannan/polisen ska ställas till svars som alla andra. Ytterligare ett problem blir att det troligen blir polisen själva som ska utreda brottet och då ligger det nära till hands att brott kan ej styrkas varför förundersökningen läggs ner.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och om de nu gjorde detta men inte var beredda på en polisbil i kanske 200 km/h utan siren och blåljus när de satte ut foten på övergångsstället pga denna polis synnerligen dåliga omdömme att framför sitt fordon.Hade det inte varit en polis så hade vederbörande åkt dit så det stänkt om det.Det är helt garanterat.

:fakta

Jo. Men i det här fallet så hade polisen enligt vittnesupgifter kört i ca 50-70 km/h vilket inte är en hastighet som man bör vara chockad över att se.
Hade det dock gått i 200 så hade det helt klart varit väldigt svårt för fotgängarna att göra sin del.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men vad kostar det att använda siren och blåljus? Så fort polisen känner att han har så pass bråttom att han eventuellt måste överträda hastighetsgränsen och/eller bryta mot andra trafikregler är det väl lika bra att slå på blåljusen för att varna omgivningen och därigenom öka säkerhetsmarginalen. Det skulle jag göra i alla fall.

Jo. Det kan man tycka. Nu vet jag inte vilken tid på dygnet det var men polisen väljer ofta i tätorter att inte använda sirenen för att inte störa boende omkring. I alla fall på kvällar och nätter.
Sen var det ju enligt uppgift bara vanlig tjänsteutövning vilket innebär att polisbilen i stort sett är som vilken annan bil som helst.

Jag har svårt att se något annat än att polismannen troligen varit oaktssam kombinerat med att paret vid övergångsstället inte sett sig för innan dom klev ut. (Vilket man som fotgängare faktiskt är skyldig att göra för att bedöma om bilar som kommer har möjlighet att stanna på ett säkert sätt)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Som ett tilläg till ämnet kan jag nämna att vid mitt föräldrahem långt ute på landet i Hässleholm samlas ibland en grupp polisbilar för träning i körning i hög fart på landsbyggdsvägarna.Mossan mötte dom en gång när de kom i hög fart på fel sida vägen i en kurva utan blåljus och siren pga denna träning som föregicks på allmän väg.Dom körde som f_n sa mossan efteråt.Och på fel sida av vägen sa hon lite chockat !?.Vet flera som ringt in och frågat ibland efter dessa tillställningar vad de sysslar med när man brukar varna barnen för att passa sig för trafiken men sällan varnar dom för att akta sig om de ser en polisbil.Men det är kanske dags nu efter denna dödsolycka i Landskrona och mina tankar går naturligtvis till parets anhöriga och den överlevande i detta mer än lovligt pinsamma ärende.

Mitt eget förtroende för den lokale polismannen / kvinnan är fortfarande högt men jag hyser inte minsta respekt för dessa stollar med vanligt B körkort som tror de har större erfarenhet bakom ratten i hög fart för att det står polis på bilen.

Jag tar för vana att varna för alla fordon, brukar inte specificera kulör eller liknande....
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Och om de nu gjorde detta men inte var beredda på en polisbil i kanske 200 km/h utan siren och blåljus när de satte ut foten på övergångsstället pga denna polis synnerligen dåliga omdömme att framför sitt fordon.Hade det inte varit en polis så hade vederbörande åkt dit så det stänkt om det.Det är helt garanterat.

:fakta

Jovisst men nu gick det i 50-70 blås enligt vittnen väl? Jag kollar iaf noga innan jag går över gatan, spelar liksom ingen roll om jag hade rätt eller fel när jag ligger där överkörd..
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Jovisst men nu gick det i 50-70 blås enligt vittnen väl? Jag kollar iaf noga innan jag går över gatan, spelar liksom ingen roll om jag hade rätt eller fel när jag ligger där överkörd..

Helt korrekt.

Hur ser det ut på platsen btw och vilken tid på dygnet jände detta? Känns som att man är rätt ouppmärksam om man i så pass låg fart inte ser ett par som är på väg över övergångsstället. Var snutarna två i bilen? Satt och käkade munkar och sjöng Sound of tha Police sääääkert!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Helt korrekt.

Hur ser det ut på platsen btw och vilken tid på dygnet jände detta? Känns som att man är rätt ouppmärksam om man i så pass låg fart inte ser ett par som är på väg över övergångsstället. Var snutarna två i bilen? Satt och käkade munkar och sjöng Sound of tha Police sääääkert!

Inte för att jag vet hur det ser ut på platsen men det är ju inte helt ovanligt att fotgängare helt plötsligt utan förvarning bara svänger ut över vägen utan någon som helst koll. Är man då lite för nära och inte har räknat med att dom skulle svänga ut utan istället fortsätta på trotoaren så kan det ju vara så att man inte har en chans att reagera. JAg har förvisso klarat mig hittills men med tanke på hur alerta en del är så är jag långt ifrån övertygad om att jag kommer att klara av resten av mitt liv med körkort utan att råka köra på någon som plötsligt skuttar ut på vägen.

Vi vet ju som sagt var inte hur det ser ut på platsen och vi vet inte dom exakta förutsättningarna så det är ju lite svårt att avgöra vem dom gjort mest fel.

Vi kan egentligen inte säga så mycket annat än att baserat på hur det typiskt sett är så har troligen polismannen varit oaktssam och fotgängarna har troligen inte sett sig för.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja. Men är det så jävla smart då?

Det beror väl lite på hur man ser det. Är det nattetid och man bor nära vägen (Vilket jag tidigare gjort) så är man ganska tacksam över att dom väljer att inte slå på sirenen.
Men det är klart. Avslagen Siren och blåljus innebär ju att sannolikheten för att omgivningen uppmärksammar och håller sig undan blir mindre. Samtidigt så innebär det ju att dom stör mindre och det finns faktiskt situationer när det kanske är bråttom någonstans men dom vill inte väcka onödig uppmärksamhet om att dom är på väg.

Och det är väl därför som det är upp till polismannen att avgöra om blåljus och siren skall användas.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det beror väl lite på hur man ser det. Är det nattetid och man bor nära vägen (Vilket jag tidigare gjort) så är man ganska tacksam över att dom väljer att inte slå på sirenen.
Men det är klart. Avslagen Siren och blåljus innebär ju att sannolikheten för att omgivningen uppmärksammar och håller sig undan blir mindre. Samtidigt så innebär det ju att dom stör mindre och det finns faktiskt situationer när det kanske är bråttom någonstans men dom vill inte väcka onödig uppmärksamhet om att dom är på väg.

Och det är väl därför som det är upp till polismannen att avgöra om blåljus och siren skall användas.
Hellre att nån vaknar än att nån dör tycker jag. Bor i orten så här är det blåljus dygnet runt. Måste vara alla svenska våldtäktsmän i guess..
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Känns lite fel att beskylla polisen på det kraftiga sätt som vissa gör i tråden - när vi inte vet omständigheterna.
Och dessutom - alla kan göra fel.
Tyvärr är vi mänskliga. Poliser har ett tufft jobb och med tanke på den stress de utsätts för händer det förvånansvärt lite felaktigheter kan jag tycka.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top