Ducati Scrambler-tråden

Call3

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Scrambler
Suck.. Då kom man hem efter semestern bara för att finna att någon klåpare vält hojen i garaget där den stod. :( Tur i oturen är att den verkar ha vält på vänster sida och backspegeln/styret samt bakre fotpinnen verkar ha tagit den största stöten. Måste nog byta kopplingshandtag då detta är böjt. Hoppas att det räcker med att byta och att inget annat är trasigt. Skulle ju gärna byta samtliga skrapade delar då hojen inte hade en repa när jag lämnade den innan semestern...

Men.. nu till min fråga. Eftersom personen som lyckats välta hojen inte har gett sig tillkänna har jag ingen att driva detta mot. Vad gör man? Polisanmäler och tar resten med försäkringsbolaget? Är ju inte särskilt sugen på att betala självrisken...

Tips mottages med tacksamhet!
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Suck.. Då kom man hem efter semestern bara för att finna att någon klåpare vält hojen i garaget där den stod. :( Tur i oturen är att den verkar ha vält på vänster sida och backspegeln/styret samt bakre fotpinnen verkar ha tagit den största stöten. Måste nog byta kopplingshandtag då detta är böjt. Hoppas att det räcker med att byta och att inget annat är trasigt. Skulle ju gärna byta samtliga skrapade delar då hojen inte hade en repa när jag lämnade den innan semestern...

Men.. nu till min fråga. Eftersom personen som lyckats välta hojen inte har gett sig tillkänna har jag ingen att driva detta mot. Vad gör man? Polisanmäler och tar resten med försäkringsbolaget? Är ju inte särskilt sugen på att betala självrisken...

Tips mottages med tacksamhet!

faan va surt.. finns inga övervakningskameror i garaget heller?
 

Call3

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Scrambler
Jo det finns kameror, men de är riktade mot porten och tror det blir svårt att söka upp händelsen eftersom det kan ha skett under en tvåveckors period.. Har ringt till försäkringsbolaget och anmält det nu iaf. Hoppades på att TFF kanske kunde kliva in och betala en del av självrisken men det förutsätter att det finns någon tydlig motpart, även om denna smitit. I detta fall är ju händelseförloppet svårt att bevisa.

Aja.. bara att boka tid för verkstad...
 

xanon

Medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Linköping
Hoj
2018 BMW S1000R
Jag har ett problem som verkar konstigt att hojen dör ibland, Det händer när jag har koppling intryckt och snabbt ger gas så tappar hojen tomgången, ibland så dör han och ibland så kommer han igång av sig själv. någon mer än jag som har haft det problemet?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag har ett problem som verkar konstigt att hojen dör ibland, Det händer när jag har koppling intryckt och snabbt ger gas så tappar hojen tomgången, ibland så dör han och ibland så kommer han igång av sig själv. någon mer än jag som har haft det problemet?

Tråkigt :(
Men det är vid såna tillfällen man är glad att hojen har garanti :)
 

Call3

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Scrambler
Jag har ett problem som verkar konstigt att hojen dör ibland, Det händer när jag har koppling intryckt och snabbt ger gas så tappar hojen tomgången, ibland så dör han och ibland så kommer han igång av sig själv. någon mer än jag som har haft det problemet?

Hände mig en gång precis efter jag servat den lustigt nog.. Kolla med verkstad. Måste ju gå på garanti som sagt om något är galet!
 

Jiar

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Lindesberg
Hoj
YAMA 600XT HUSQVARNA 701
Tror du kan vara lugn om det inte händer allt för ofta, jag har känt det på min med. Runt 4-5gånget på 700mil men den dog bara en gång,

Men som sakt så är det väldigt sällan för mig, händer det ofta så tycker jag med du ska kolla upp det
 

marowex

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
TTR 600 -98, Ducati Scrambler Icon -15
Jag har ett problem som verkar konstigt att hojen dör ibland, Det händer när jag har koppling intryckt och snabbt ger gas så tappar hojen tomgången, ibland så dör han och ibland så kommer han igång av sig själv. någon mer än jag som har haft det problemet?

Hej,

Liknande har hänt mig också, ett par ggr på ca 450 mil.

// Magnus
 

xanon

Medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Linköping
Hoj
2018 BMW S1000R
hmm okey, det verkar vara lite konstigt, fast känns ändå skönt att jag inte är ensam över det problemet.
 

Jiar

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Lindesberg
Hoj
YAMA 600XT HUSQVARNA 701
Det som det ska tror jag,, vet att ktm super duke gör exakt likadant, har för mig att det vanligt på v motorer att om man gasar för mkt vid ett spec läge så blir det sådär

Oftast blir det bara en puff men kan hända att den dör
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag har ett problem som verkar konstigt att hojen dör ibland, Det händer när jag har koppling intryckt och snabbt ger gas så tappar hojen tomgången, ibland så dör han och ibland så kommer han igång av sig själv. någon mer än jag som har haft det problemet?
Händer ibland på större twinnar, även Aprilia V2 kan få för sig att göra så. Speciellt om den här stått på tomgång en stund. Inget fel på hojen antagligen, bara att den "blåser ut" sig själv när du vrider på för tvärt från tomgång utan belastning.

Varför vet jag dock inte riktigt.
 
Last edited:

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Jag har ett problem som verkar konstigt att hojen dör ibland, Det händer när jag har koppling intryckt och snabbt ger gas så tappar hojen tomgången, ibland så dör han och ibland så kommer han igång av sig själv. någon mer än jag som har haft det problemet?

Ska inte hända på någon hoj och är inte normalt. Scramblern har värdelös luft/bränsleblandning original, går för snålt. Mappa om den med typ rexxer eller nått annat så är problemet löst, plus att du får en hoj som går så jävla mycket bättre och "friskare".:tummenupp
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ska inte hända på någon hoj och är inte normalt. Scramblern har värdelös luft/bränsleblandning original, går för snålt. Mappa om den med typ rexxer eller nått annat så är problemet löst, plus att du får en hoj som går så jävla mycket bättre och "friskare".:tummenupp

Ursäkta en amatör nu.
Hur gör man detta och vad behövs?
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Ursäkta en amatör nu.
Hur gör man detta och vad behövs?

Lägger in en ny fetare bränslemapp i ECUn. Tror italia bike center kan göra det, tyckte jag läste nått om det innan i den här tråden. Eller så köper man en Rexxer Evo och gör det själv. En liten enhet du kopplar in i ECUn där du själv kan välja mellan inlagda bränslemappar, sjukt smidigt, tar inte mer än någon minut. Skillnaden är som natt och dag, speciellt om du har ett öppnare system installerat.

www.rexxer.eu
 

Jiar

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Lindesberg
Hoj
YAMA 600XT HUSQVARNA 701
Min är hos italien bile center och mappad just nu, hämtar den på måndag, kan lägga upp effect kurvan här sen
 

xanon

Medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Linköping
Hoj
2018 BMW S1000R
Händer ibland på större twinnar, även Aprilia V2 kan få för sig att göra så. Speciellt om den här stått på tomgång en stund. Inget fel på hojen antagligen, bara att den "blåser ut" sig själv när du vrider på för tvärt från tomgång utan belastning.

Varför vet jag dock inte riktigt.
Mycket intressant mår jag säga, men funderar på att mappa om hojen till nästa sesäong
 

xanon

Medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Linköping
Hoj
2018 BMW S1000R
Ska inte hända på någon hoj och är inte normalt. Scramblern har värdelös luft/bränsleblandning original, går för snålt. Mappa om den med typ rexxer eller nått annat så är problemet löst, plus att du får en hoj som går så jävla mycket bättre och "friskare".:tummenupp
Funderare på om det hade med den snåla gången att göra, funderat på att mappa om den till hösten och köra en i bänk, ska ta och prata med IBC till våren om det. Men om man köper rexxer finns inte risken att man förstär garantin då?
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Funderare på om det hade med den snåla gången att göra, funderat på att mappa om den till hösten och köra en i bänk, ska ta och prata med IBC till våren om det. Men om man köper rexxer finns inte risken att man förstär garantin då?

Gör det! :tummenupp Du har alltid originalmappen kvar i rexxern, bara att byta tillbaka, så ser allt ut som vanligt
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Mycket intressant mår jag säga, men funderar på att mappa om hojen till nästa sesäong
Det kan nog vara klokt, anledningen är ju som det skrivs tidigare troligen att de är fel mappade från fabrik av någon anledning. Förbrukning, ljud....
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top