Var hittar man 2 mm rör som går att löda i?

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
2016-08-03 17.39.29.jpg

Röret är sprucket, så förgasaren får inte upp rätt nivå, det rinner ur dräneringsslangen.
Tänkte kapa av röret och trä i ett nytt 2 mm rör(passar) som jag sedan låter sticka ut och löda fast på undersidan.
Frågan är, Var hittar man 2 mm koppar rör eller liknande?

Är det exakt 2mm utvändigt?
Hur långt ska det vara?
Vilket material vill du ha, stål eller koppar?

Kan fixa i morgon.

Ja röret som ska gå igenom skall va exakt 2 mm utvändigt, och det kan vara 9 cm långt.
materialet är jag osäker på men eftersom jag ska löda fast det så kanske koppar blir bra? Jag skickar pm

trä en plast slang över röret som passar bra eller tennlöda sprickan, behöver ju inte göra det krångligare en nödvändigt ;)

2 mm:ers mässingsrör finns på Bauhaus.

löda?, ev är röret ingjutet i flottörhuset eller pressat- finns där nån klump i mässing/koppar undertill som du kan fästa röret i?. aluminium och mässing/koppar funkar inte att löda ihop med vartannat.
förslaget med plastslang ser jag som en snabb och utmärkt lösning (krympslang skulle funka!?), bara det inte blir för tight mellan flottör och rör (knappast troligt- men ända problemet jag kan se)

//jj

Mässingrör är de som sitter där org och mässingrör i alla tänkbara dim finns på första bästa hobbyaffär. Silverloda går bra i mässing men även med vanligt lödtenn. Men i detta fall ser de ut som att man ska kapa bef rör och borra nytt hål och limma fast ett nytt rör. Bra lim för detta är faktiskt Biltemas kemiska metall epoxy den tål bensin och e85 som de är i 95okt soppa!! Annars köp JB weld på mekonomen men den är lite sämre på e85 men de duger till 95 okt trots lite e85 i den. Platsicpaddings tanktät funkar också som lim.

Last edited:
Många bra förslag, nu ligger det ett rostfritt rör med dimensionerna 2 x 125 mm på lådan i alla fall.

Jag tackar så hemskt mycket sportbike! Du måste va en extra snäll person. Detta löste du väldigt snabbt och bra åt mej!

Hej! Det kom fram, har precis lödat dit det med silver lod, skruvat på förgasarna och provkört, för 5 minuters sedan.
Det funkade utmärkt! Jag tackar änn en gång!
Riktigt snällt av dej!
Har läst om andra som har haft problem med flödande Keihin förgasare, som har bytt nålvintil m.m. och inte fått ordning på det.
Kanske har vart samma problem med deras?
Undrar om det kan ha stått vatten i förgasaren som har frusit eller varför röret va sprucket.

Last edited:
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!