Kawasaki Ninja R2

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sååå, Kawasaki verkar vara på god väg att klämma ur sig en hoj som eventuellt får namnet Kawasaki Ninja R2, vilket spånas vara en kompressormatad mellanklass-gat-sportis med en kompressor som inte trycker hela tiden.
Kan ju bli lite intressant. :D Men, kommer inte att helt plötsligt få kompressormatning att bli lite som när en turbo börjar tvångsmata motorn?

http://www.motorcyclenews.com/news/2016/march/kawasaki-ninja-r2-planned/
http://www.morebikes.co.uk/kawasaki...drawings-easy-to-ride-big-power-on-tap-quiet/

En turbo skulle ju lösa ljudproblemen också.
Nä överlag känns Kawasakis kompressor överladdning sjukt overkill och mer som ett sätt att skryta i teknologi än att göra en billig användbar lösning för gathojar.

Men kul är det ju för det ändå. :-)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Ptjaa, kompressor är nog en bra väg att gå när det gäller hojmotorer, inget turbolagg att hantera och ren mekanik. Men hur fixar man en drivning för en kompressor som endast ska fungera ibland? Eller rättare sagt - kommer drivningen att kosta effekt hos motorn vid de tillfällen då kompressorn inte är i funktion? Och kommer inte den koppling som i så fall styr aktiveringen av kompressorn att ge liknande spool-up eller lagg som en turbo?

Jag vet att de son köpt Kawasakis kompressormatade vattenskotrar börjar yra om kompressorbyte efter 40h drifttid, känns väl lite magert om det även skulle vara fallet för hojmotorerna. Då är jag medveten om att kompressorn i en vattenskoter förmodligen jobbar betydligt hårdare än en kompressor i en hojmotor, men visst förefaller den erfarenheten (om den är riktig) mer än en liten aning oroande.

Jaja - vi får väl se. Men av ren nyfikenhet vore det intressant att veta om någon H2-ägare upplevt några problem med kompressorn än så länge.

Last edited:
Nej, jag håller inte med.
Sporthojar ser just sportiga ut, men Kawasaki H2/H2R/R2 ser exeptionellt plastiga och krystat moderna ut. Den glansiga lacken gör det inte bättre heller.

H2 håller jag nog med om att den är lite knepig i designen, men vad skiljer R2 från ZX10R, GSX-R1000, R1 och de andra literhojarna (eller sexhundrorna) rent designspråksmässigt tycker du?

Last edited:
Roffe_s: Turbolagg kan ju dock inte vara ett problem idag. Bilsidan har ju arbetat rätt hårt med att få bort lagget. Och man har väl i princip lyckats. Men det kräver väl kanske en lösning med flera aggregat t.ex.
BMW m.fl. kör väl med någon eldriven variant också t.o.m.

Angående inkoppling borde väl en typ av magnetkoppling funka som på typ AC.
Är det inte VAG som kör kompressor och Turbo i någon motorapplikation?

P.S För den som känner att dom måste påpeka det senare så jo jag vet att benämna det som kompressor och turbo är föga fackmannamässigt. Men varför krångla till det?

P.S För den som känner att dom måste påpeka det senare så jo jag vet att benämna det som kompressor och turbo är föga fackmannamässigt. Men varför krångla till det?

Jag är något av en fackman på området och vågar påstå att om du använder dessa benämningar på Sveriges största bilföretag är det ingen som tittar snett på dig. :tummenupp

Jag är något av en fackman på området och vågar påstå att om du använder dessa benämningar på Sveriges största bilföretag är det ingen som tittar snett på dig. :tummenupp
Haha nä det är väl rätt vedertaget.
Men nu när man börjat pilla in elfläktar i insuget, kallas den turbo eller kompressor? Elkompressor borde det kanske bli.

Varför jag skrev sådär är för att i varje jävla tråd där en vanlig människa säger att dom ska skruva ut en bult måste någon oerhört duktig person påpeka att en bult inte kan skruvas.
Antar att världen går under annars.

Haha nä det är väl rätt vedertaget.
Men nu när man börjat pilla in elfläktar i insuget, kallas den turbo eller kompressor? Elkompressor borde det kanske bli.

Varför jag skrev sådär är för att i varje jävla tråd där en vanlig människa säger att dom ska skruva ut en bult måste någon oerhört duktig person påpeka att en bult inte kan skruvas.
Antar att världen går under annars.

Jepp, jag fattar precis.

E-charger tror jag börjar bli rätt vedertaget. Har inte hört något bättre svenskt alternativ än så länge, men elkompressor är ju snubblande nära en direkt översättning.

Jag ser fram emot en kåplös variant av denna som ersätter den gamla tunga z800 :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show