Fylla på med annan olja

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Tja!

Har fått service på min Duke och den dricker lite olja. Därmed behöver jag fylla på med några droppar och undrar vad jag ska toppa upp med. De sa att de hade använt motorex och jag borde fylla på med 10w-50 eller 10w-60.

Måste jag ha samma märke?
Spelar det roll om de tex användt 10w-60 och jag tar 10w-50?

Tack på förhand.
 
Vad menar du med uppfyller specen?

Tillverkaren säger vilken spec olja man ska hälla i den bör ha. Ofta finns det lite olika att välja på. Alla oljor som uppfyller de klassningarna som tillverkaren specar går att hälla i. Det är ingen fara att blanda olika viskositeter heller.
 
Blanda och se glad ut. Häll i något som är 10-20w40-60 och se glad ut. Helsyntet, delsyntet eller mineral. Frekventa oljebyten och korrekt nivå är viktigare än absolut "rätt" olja på en LC4
 
Blanda och se glad ut. Häll i något som är 10-20w40-60 och se glad ut. Helsyntet, delsyntet eller mineral. Frekventa oljebyten och korrekt nivå är viktigare än absolut "rätt" olja på en LC4

Rätt nivå kan jag begripa. Tror jag.
Men hur ofta är frekventa oljebyten.
Timmar?
Km?
 
Rätt nivå kan jag begripa. Tror jag.
Men hur ofta är frekventa oljebyten.
Timmar?
Km?

Det borde stå i manualen eller servicehäftet. Eller, i servicemanualen om du har nån sån. Gathojar brukar luta mot km, eller minst en gång om året om man inte når upp till sträckan för service.
 
Rätt nivå kan jag begripa. Tror jag.
Men hur ofta är frekventa oljebyten.
Timmar?
Km?
250mil är lagom. Anledningen att nivån är superviktig är att äger man en Duke så åker de flesta en del bakhjul och då rasar det om nivån är så låg att oljepumpen suger luft
 
KTM vet jag inget om men däremot Blackbird och Hayabusa som har oljebyten var 600 mil.Varför KTM eventuellt valt en så tjock olja vid värme som 50-60 kan man ju fundera över när många sporthojar som går hårt har en rekomendation på en 40 olja.Honda vet jag tycker att en 10-30w olja är mest ekonomiskt i bla Blackbirden även om jag fortfarande enligt Hondas rekomendationer föredrar 10-40w.Vidare så tycker Suzuki att långtids olja eller även kallad energi olja som enligt tillverkarna inte behöver bytas så ofta är rent förfärligt i Hayabusan där man enligt handboken tar klart avstånd från dessa oljor.Där ser man.

Däremot så blandar man i regel aldrig en mineral eller delsyntetisk olja med en helsyntetisk olja när du då förstört den helsyntetiska oljans egenskaper och i bästa fall fått fram en form av delsyntet i din blandning.

Byter du även oljefiltret vid dina oljebyten så försök använd ett high flow filter.
 
Last edited:
Max 300 mil och endast motorex säger Hans på chopperworks. Är tydligen nån viktig tillsats i just den oljan som dom motorerna behöver
 
Fyllde på idag, 7dl!! �� Hade väll kört ca 200mil... Normalt?
Ingen erfahrenhet av Ktm 690.....
Suzuki Sv650s ca 1,5 dl/100mil. Triumph Sprint Rs 0 dl / 100mil. Vid Motorrads 5000 mila test av Honda Cbr1000rr 2008 så drog den 4 dl/100mil. Inget onormalt enligt Honda som tydligen fått en leverans av kassa oljeringar.
 
Några ex på oljedragning på mina gamla hojar jag haft.

Honda xr 650r 1-2dl 100 mil.
Xr 600r 1-2dl 100 mil
Suzuki dr 650rs 1-2dl 100 mil
Husaberg 650 1-2 dl 100 mil
Ktm 990 1 dl 100 mil
Highland 950 1 dl 100 mil
Buell årg 97 hd motor 1200 2dl 100 mil
Cagiva 750 Ducati motor 2 dl 100 mil

7dl på 200 mil är i överkant om man kör relativt lugnt på väg. Kör man däremot mycket avancerat stuntåka med extremt hög vinkel på hojen vid bakhjulsåka så kan den spotta olja genom vevhusventen och in i insug så oljan går upp i rök såattsäga. Banåka kan också dra minst 7dl 200 mil!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top