Hur går det till vid testkörning gatu mc på falkenberg?

Ni tänder verkligen på alla cylindrar för ingenting. Jag hade förmodligen fått mindre uppmärksamhet om jag sagt att jag ville skrapa knä i höga hastigheter på landsväg. Men att säga att ens mål är att skrapa knä på bana, då ska piskan fram, och man ska dumförklaras och jämföras med imbeciler. Varför kör ni andra på bana egentligen, jag är säker på att ni hade klarat er med lagliga hastigheter på våra svenska vägar? Jag hade gärna skrapat knä på landsväg om det inte var för möjligt rullgrus/olja/kylarvätska/pinnar/smådjur/folk i kurvorna.
 
Är ditt mål att köra med knäskrap för att du aldrig gjort det förut? Det är i så fall förståeligt. Annars är knäskrap ett väldigt dåligt mått på om man kör fort eller inte. Mitt mål med bankörningen är att fortsätta jaga lägre varvtider. Om det är med eller utan knäskrap är rätt ointressant. Även om det blir svårt att inte sätta ner knäet ibland.
 
Är ditt mål att köra med knäskrap för att du aldrig gjort det förut? Det är i så fall förståeligt. Annars är knäskrap ett väldigt dåligt mått på om man kör fort eller inte. Mitt mål med bankörningen är att fortsätta jaga lägre varvtider. Om det är med eller utan knäskrap är rätt ointressant. Även om det blir svårt att inte sätta ner knäet ibland.
Knäskrapet är ju till för att kunna mäta sitt nedlägg och vara konsekvent vid varje kurva. Det är ju en säkerhetsåtgärd framförallt.
 
Knäskrapet är ju till för att kunna mäta sitt nedlägg och vara konsekvent vid varje kurva. Det är ju en säkerhetsåtgärd framförallt.

Den förklaringen har jag hört många gånger men aldrig förstått vad man sedan ska göra med dom (mätvärden) man får när knät når marken?
 
Den förklaringen har jag hört många gånger men aldrig förstått vad man sedan ska göra med dom (mätvärden) man får när knät når marken?

Du sitter ju inte med ett anteckningsblock och antecknar den exakta nedläggningsvinkeln (även om rossis och de andra pojkarnas tränare förmodligen gör det) om det är det du tror jag menar. Man vill ju inte att knät ska kommer ner med hojen så högt upp som möjligt, utan man får väl se hur långt ner man kan luta sig utan att nåt annat tar i vägen, sen övar man in att sätta i knät precis i den vinkeln, då har man ju övat in maximal nedläggningsvinkel och därmed kan man ha maximal kurvhastighet.
 
What seems to be the officer problem?

Ja varför ska man annars skrapa knä? För att det ser coolt ut? Visserligen inte fel, men knappast anledningen till att eliten skrapar knä.

Det är ett vanligt förekommande fel att man kör för att luta hojen så mycket som möjligt och skrapa knä för att det är tufft.

När man egentligen (om man vill köra såfort som möjligt) vill luta hojen så lite som möjligt, och knät åker mest i marken för att man hänger av på korrekt sätt. Som bieffekt kan man känna vart marken är... Men inte ens elitförarna kör ju med knät släpandes i marken hela tiden även om de skulle kunna.
 
Ni tänder verkligen på alla cylindrar för ingenting. Jag hade förmodligen fått mindre uppmärksamhet om jag sagt att jag ville skrapa knä i höga hastigheter på landsväg. Men att säga att ens mål är att skrapa knä på bana, då ska piskan fram, och man ska dumförklaras och jämföras med imbeciler. Varför kör ni andra på bana egentligen, jag är säker på att ni hade klarat er med lagliga hastigheter på våra svenska vägar? Jag hade gärna skrapat knä på landsväg om det inte var för möjligt rullgrus/olja/kylarvätska/pinnar/smådjur/folk i kurvorna.

Du verkar inte förstå riktigt det är därför vi vill hjälpa dig med detta...

Varje bandag ser man killar med sporthojar som är lite kaxiga innan första passet men som blir mer och mer ödmjuka under dagen. Jag har själv blivit ifrånkörd av en "gubbe" på en gsxr1100 med touringdäck på Kinnekulle med min gixxer 1000.

Om du gör rätt kommer knäskrapet av bara farten men vill du verkligen bara skrapa pucken så ska du gå in på avslag in i kurvan och ha hela rumpan utanför sitsen samt sträcka ut knäet. Annars är det oftast så att ju snabbare man blir desto mindre skrapar man för att kurvhastigheten blir högre.
 
What seems to be the officer problem?

Ja varför ska man annars skrapa knä? För att det ser coolt ut? Visserligen inte fel, men knappast anledningen till att eliten skrapar knä.

Har herrn problem med officerare? :tungan Ordföljd kan liksom ställa till det. :fakta
Eller för att använda samma språk: Word order's a bitch.
 
Last edited:
Stackars Katt-Daddy, förnuftighetspolisen är ute en masse. :krama

Det är väl helt naturligt att vilja skrapa knä när man kör sporthoj, oavsett vad det är bra för. Och att göra det på bana istället för väg är också helt rätt tänkt.

Själv var det mitt första mål när jag var ung och ny med hoj, att få repat knäpuckarna. Löste det på mindre moget sätt, dvs i rondell. Varv efter varv tills det satt. Mitt i natten dessutom så höger knä kunde skrapas också...:näsblod

Det blev ändå människa av mig, t om sporthojsinstruktör på SMC...dvs definitionen av förnuftighe :D
 
Stackars Katt-Daddy, förnuftighetspolisen är ute en masse. :krama

Det är väl helt naturligt att vilja skrapa knä när man kör sporthoj, oavsett vad det är bra för. Och att göra det på bana istället för väg är också helt rätt tänkt.

Själv var det mitt första mål när jag var ung och ny med hoj, att få repat knäpuckarna. Löste det på mindre moget sätt, dvs i rondell. Varv efter varv tills det satt. Mitt i natten dessutom så höger knä kunde skrapas också...:näsblod

Det blev ändå människa av mig, t om sporthojsinstruktör på SMC...dvs definitionen av förnuftighe :D

Det var inte målet i att köra med Knäskrap jag i frågasatte utan vilken nytta man har av knät som känselspröt som jag hört flera pratat om tidigare.
 
Det var inte målet i att köra med Knäskrap jag i frågasatte utan vilken nytta man har av knät som känselspröt som jag hört flera pratat om tidigare.

Håller jag helt med om. Det är nog minst 10 grader felmarginal på den "känslan" man får av nedlägget. Men det kan säkert vara olika person till person.
 
Stackars Katt-Daddy, förnuftighetspolisen är ute en masse. :krama

Det är väl helt naturligt att vilja skrapa knä när man kör sporthoj, oavsett vad det är bra för. Och att göra det på bana istället för väg är också helt rätt tänkt.

Själv var det mitt första mål när jag var ung och ny med hoj, att få repat knäpuckarna. Löste det på mindre moget sätt, dvs i rondell. Varv efter varv tills det satt. Mitt i natten dessutom så höger knä kunde skrapas också...:näsblod

Det blev ändå människa av mig, t om sporthojsinstruktör på SMC...dvs definitionen av förnuftighe :D

Diskussionen utgick ifrån att det var första gången katt_ Daddy körde på en rr bana. Då finns det bättre mål att nå en ett knäskrap. När tiden är mogen kommer det första knäskrapet. Viktiga mål på vägen är spårval, bromspunkter, gaskontroll och sittställning m.m.
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top