Bara jag som märkt att det finns två Castrol Power 1 Racing? En där det inte står syn

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Hos återförsäljare (i Sverige och utanför) kan jag hitta Castrol Power 1 Racing där det INTE står fully synthetic på förpackning (det står inget alls faktiskt på förpackningen) så det borde kunna vara mineralolja i värsta fall, även om jag tror mer på halvsyntet?

Som i annonsen nedan (där står det även helsyntet om man går till specifikationer):
http://www.oljefyndet.se/index.php?...currency=SEK&gclid=CJj1mqeols0CFecucgodZegNIg

Även på oljemagasinet säljs oljan ovan, och även de skriver i specifikationerna att den är helsyntetisk. Dock står det inget på förpackningen, varken fram eller baksida.



Här har vi sedan en Castrol Power 1 Racing där det står "fully synthetic" på förpackningen, som säljs på xlmoto.se:

http://www.xlmoto.se/castrol-power1-racing-helsynt-10w50-4l#

Och denna oljan kostar cirka 300 kronor mer?


Jag har googlat som en galning för att försöka hitta nån avlägsen forumtråd nånstans på internet som förklarar detta, men inget hittat. Jag har även mailat castrol, men inget svar.

Är det någon här som kan förklara? Är det en helsyntet trots att det inte står något om det på förpackningen? Varför är den isåfall så billig?

Castrol säljer även en Castrol Power 1 (finns på t.ex. oljefyndet.se och är halvsyntet enligt spec.) som endast är 30 kronor billigare än Castrol Power 1 Racing. 30 kronor mer på 4 liter för en helsyntet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan det vara en såndär piratförpackad fulolja då kanske?
Men, jag har ingen aning om vad det är för skillnad på oljorna, om någon alls. Vad säger klassningarna om innehållet i förpackningarna?
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Det är tyvärr så att misstaget redan skett. Min vän beställde Castrol Power 1 Racing + filter för 599 (nedsatt från 799 vid det tillfället) från xlmoto.se och det var en bild på dunken där det står "fully synthetic", och det stod också helsyntet i texten. Men när paketet kom, så var det dunken utan beskrivning som de skickat, den som man kan få för dryga 400 kronor på oljefyndet.se

Så nu försöker jag forska fram om det är en helsyntet eller inte, och varför Castrol har två oljor med samma namn. Och om dunken ska skickas tillbaka till xlmoto.se

Jag kör själv på motul.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Det är för att det är oljor för olika marknader.

Står det fully synthetic/ 100% synthetic/ vollsynthese och det är för tyska marknaden så är det en äkta PAO-olja.

Står det fully synthetic/ 100% synthetic / synthetic teknologi eller ingenting alls och det är för svenska marknaden så kan det vara allt från en äkta PAO-olja till en Hydrockrakad olja.


Detta beror på att det finna olika lagar om vad som räknas som en syntetisk olja eller inte. Här i Sverige har vi de sämsta lagarna för oss konsumenter vilket gynnar oljeföretagen då de kan lura på oss icke syntetiska oljor som de marknadsför som syntetiska.


Man lär så länge man lever grabbar:banana
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har inget svar på frågan ang syntet i bägge eller ej men jag skulle inte köra den övre billigare oljan för den har jag testat i Timken maskin och den skar lika fort som om jag hällt vatten i maskinen. Med risk för att starta ett oljekrigs tråd så säger jag ändå vad jag kommit fram till. Jag vill köra en olja som klarar mekanisk nötning väldigt bra och oljan ska vara bästa tänkbara för växellådan. De testar man fram med bla Timken maskin de är ett enkelt bra test vad folk än påstår. Oljebolagen kör sina oljer i timkentest för de är en del av utvecklingen av en olja. En olja som klarar den skärtesten är speciellt bra vid kallstart då inte oljetrycket hunnit byggas upp och växellådans drev går mer skyddat. Just den över castroil oljan har låg halt zddp (zink) för de har de flesta moderna oljer i dag pga katalysatorn går väck fortare med hög zddp halt. Den dyrare castroil oljan har jag ingen koll på men jag vet castroil har en viss serie som klarar timken väldigt bra i USA ober test men jag mins inte vilken de va tyvärr.
Om du handlar av Oljemagasinet så är Motul 300v serien sjukt bra i timken tester gjorda i USA 2014 och den har mycket riktigt hög zddp halt och andra bra godsaker för att klara friktion utan oljetryck.

Bara för att förstå hur viktig zink är för växellåder så kolla in alla växellådsoljer för de har yberstora mängder zink i sig för de kommer inte ut i naturen och de skadar inte katalysatorer heller så då kan man vräka i zddp. Även den billigaste skit växellådsoljan klarar Timken skärtest just pga hög zddp halt. Iom att de flesta hojar i dag har gemensam låda/motorolja så rek jag köra olja som har bra värde i Timken. Men numera de senaste 5-7åren kan man inte bara stirra sig blind på zddp halt för de har kommit nyare nästan lika bra tillsatser som gör att man kan köra rel låg zddp halt.
 
Last edited:

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Det är för att det är oljor för olika marknader.

Står det fully synthetic/ 100% synthetic/ vollsynthese och det är för tyska marknaden så är det en äkta PAO-olja.

Står det fully synthetic/ 100% synthetic / synthetic teknologi eller ingenting alls och det är för svenska marknaden så kan det vara allt från en äkta PAO-olja till en Hydrockrakad olja.


Detta beror på att det finna olika lagar om vad som räknas som en syntetisk olja eller inte. Här i Sverige har vi de sämsta lagarna för oss konsumenter vilket gynnar oljeföretagen då de kan lura på oss icke syntetiska oljor som de marknadsför som syntetiska.


Man lär så länge man lever grabbar:banana
Så hur vet man att man får en helsyntet då? Ska man köpa från tyskland för att vara helt säker?
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Så hur vet man att man får en helsyntet då? Ska man köpa från tyskland för att vara helt säker?

Om försäljning stället inte vill uppge/ saknar uppgifter om deras olja är ämnad för svenska eller tyska marknad och det inte går att få reda på ett annat sätt så får man köpa från Tyskland.

:)
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Om försäljning stället inte vill uppge/ saknar uppgifter om deras olja är ämnad för svenska eller tyska marknad och det inte går att få reda på ett annat sätt så får man köpa från Tyskland.

:)

Får väl bli att skicka tillbaka "råoljan" då :)

Kan man lita på att xlmoto.se säljer riktig syntetisk motul (alltså att ettiketterna stämmer)? Då kan man ju byta mot en sådan.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Kan det vara en såndär piratförpackad fulolja då kanske?
Men, jag har ingen aning om vad det är för skillnad på oljorna, om någon alls. Vad säger klassningarna om innehållet i förpackningarna?

JASO MA-2 (T903: 2011); API SL

Står det på dunken. Vad betyder det där inom parantes tro?
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Hade jag varit du hade jag beställd från Tyskland kostar lika mycket inklusive frakt. Sen kan man ju vara lite smart och beställa några dunkar extra så slipper man betala frakt varje gång man beställer olja. :)

http://www.levoil.de/epages/62903875.mobile/de_DE/?ViewAction=View&ObjectID=29041592&PageSize=5
Tack för tipsen, det får bli tyskland framöver. Synd att de svenska handlarna kör med såna fulknep. Och att vi svenskar på det stora inte känner till det :(
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Tack för tipsen, det får bli tyskland framöver. Synd att de svenska handlarna kör med såna fulknep. Och att vi svenskar på det stora inte känner till det :(

Hade jag varit du hade jag nästan behållet oljan från XLmoto eftersom jag är 99% säker på att det är en PAO-olja, nästa gång ni köper olja så beställ den från levoil :banana
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
JASO MA-2 (T903: 2011); API SL

Står det på dunken. Vad betyder det där inom parantes tro?
https://www.lubrizol.com/MCEO/Spec-Check/JASO-T903-Four-Stroke.html :näsblod

Som länken säger - en utveckling av exakt vilken Jaso-specifikation som oljan uppfyller.

Ett tips från avbytarbänken om och utifall Din polare som jag är lite rädd för besvär att returnera och tjafsa: vad fick honom att köpa Castrol första gången? Gick han endast på tillverkarens specifikationer eller fanns det några andra överväganden bakom beslutet?

Personligen skulle jag, under förutsättning att den köpta oljan uppfyller specifikationerna för hojen, glatt hälla ned den i motorn för att därefter byta när denna säsong är över och innan vinterförvaringen, alternativt efter ett par dagars stenhårt piskande på bana med varvtalsnålen parkerad vid rödstrecket.

Nästa oljedunk skulle jag köpa av en fysisk person med stort intresse för tribologi och som jag vet eller lätt kan ta reda på var denne bor.

Men det är jag det :)
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Hade jag varit du hade jag nästan behållet oljan från XLmoto eftersom jag är 99% säker på att det är en PAO-olja, nästa gång ni köper olja så beställ den från levoil :banana

Ja jag funderade på det också, kompisen kan köra på castrol oljan över sommaren, sen hälla på motulen inför vinterförvaringen.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
https://www.lubrizol.com/MCEO/Spec-Check/JASO-T903-Four-Stroke.html :näsblod

Som länken säger - en utveckling av exakt vilken Jaso-specifikation som oljan uppfyller.

Ett tips från avbytarbänken om och utifall Din polare som jag är lite rädd för besvär att returnera och tjafsa: vad fick honom att köpa Castrol första gången? Gick han endast på tillverkarens specifikationer eller fanns det några andra överväganden bakom beslutet?

Personligen skulle jag, under förutsättning att den köpta oljan uppfyller specifikationerna för hojen, glatt hälla ned den i motorn för att därefter byta när denna säsong är över och innan vinterförvaringen, alternativt efter ett par dagars stenhårt piskande på bana med varvtalsnålen parkerad vid rödstrecket.

Nästa oljedunk skulle jag köpa av en fysisk person med stort intresse för tribologi och som jag vet eller lätt kan ta reda på var denne bor.

Men det är jag det :)

Det var jag som hjälpte henne :) Hon ville inte hålla ner kostnaden, men ville ha helsyntet, så när jag såg att xlmoto hade castrol power 1 racing till nedsatt pris 799--> 599 (med helsyntet skrivet på ettiketten) så rådde jag henne att köpa den.

Men sen skickar de en annan produkt (samma namn fast med annan ettikett och där det inte är skrivet "fully synthetic") till henne....
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Men sen skickar de en annan produkt (samma namn fast med annan ettikett och där det inte är skrivet "fully synthetic") till henne....
OK, nu har Du ju skummat oljetrådarna och noterat framlidne Dr Bikes kunnande - notera gärna hans resonemang kring molekylkedjorna och hur snabbt samt under vilka förhållanden de bryts. Själv nöjer jag mig med OKQ8 Racing 10W-50 så länge den fyller specifikationerna - bara för att min kompis säljer de oljorna (och ja - han är tribologi-nerd OCH jag vet var hans postlåda bor...:) )

Jag är rätt övertygad om att den olja Din kompis fått uppfyller samma specifikationer som den som fanns på bild - det vore väl hål i huvudet att utsätta sig för risken att bli stämd av semestrande tyskar som köper olja på macken för att klara resan till Nordkapp? Så kan helt enkelt inte Castrol spela med sitt varumärke.

Men handen på hjärtat - kör Din kompis bana på hög nivå? Eller kör hon > 1 000 mil landsväg denna säsong? Om svaret är nej på bägge frågorna skulle jag utan att tveka mata hojen med den dunk Ni nu anskaffat :)

Mina 2p, lycka till med Ert beslut!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Castrol köper väl sina oljor där det är billigast och märker dunkarna med Castrol, saknar egen oljeproduktion.
Köper själv Sbk racing 10w-50 hos Swedol.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
OK, nu har Du ju skummat oljetrådarna och noterat framlidne Dr Bikes kunnande - notera gärna hans resonemang kring molekylkedjorna och hur snabbt samt under vilka förhållanden de bryts. Själv nöjer jag mig med OKQ8 Racing 10W-50 så länge den fyller specifikationerna - bara för att min kompis säljer de oljorna (och ja - han är tribologi-nerd OCH jag vet var hans postlåda bor...:) )

Jag är rätt övertygad om att den olja Din kompis fått uppfyller samma specifikationer som den som fanns på bild - det vore väl hål i huvudet att utsätta sig för risken att bli stämd av semestrande tyskar som köper olja på macken för att klara resan till Nordkapp? Så kan helt enkelt inte Castrol spela med sitt varumärke.

Men handen på hjärtat - kör Din kompis bana på hög nivå? Eller kör hon > 1 000 mil landsväg denna säsong? Om svaret är nej på bägge frågorna skulle jag utan att tveka mata hojen med den dunk Ni nu anskaffat :)

Mina 2p, lycka till med Ert beslut!

Tack för din kommentar!

Jag funderar bara på om jag kan köpa nåt bättre för pengarna. ordern gick på 700 spänn med frakt (100 kronor) sedan är det 100 kronor frakt tillbaka, då är vi uppe i 800 kostnad. Om jag då får tillbaka 550 (vad oljan kostar enligt leveransbekräftelsen) så har jag förlorat frakten på 200 (hiflo-filtret kostade 50 enligt fakturan), för de 550 kan jag köpa en 300v factory line 15W50 från tyskland. Så i slutändan får jag en högkvalitetsolja till nästan samma pris som den kostar i Sverige :)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top