Trafikverket vill sänka hastigheterna ytterligare på våra vägar...

notrightrider

An assault on the future.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...och sätta upp mer räcken, så klart.

Trafikverket har skrivit ett förslag för ”åtgärder för att systematiskt anpassa hastighetsgränserna till svensk vägstandard”. Förslaget är att sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer/timme på 426 mil väg samt göra en utbyggnad av mitträcken på 102 mil prioriterad väg där hastigheten kan komma att höjas till 100 km/t.


SMC säger i sitt remissvar nej till detta.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-.../SMC-sager-nej-till-sankta-hastighetsgranser/


Jag gillar speciellt denna meningen:
SMC skulle betydligt hellre se ett förslag på hur man anpassar svensk vägstandard till en rimlig hastighetsbegränsning i ett modernt samhälle.
 
Får man bara ner hastigheten så kan man säkert skippa underhållet på vägarna.
Fatta vad man sparar pengar!!! :dummer

Finns en teori om hastighetsgränser och att trafikanter ej följer dem när de börjar bli löjligt låga. Den gränser har vi passerat för länge sedan!
Testa att lägga er i laglig hastighet från Onsala söder om Kungsbacka till centrala Göteborg.
Vi pratar E6'an och vid Onsala sänker de till 100 km/h. I Kållered sänker man till 80 km/h och vidare vid Kallebäck så sänks hastigheten till 70 km/h. Kör du laglig hastighet denna sträcka så blir du en rundningskon. Finns inte ett fordon som inte kör om dig, förutom under rusningstrafik då man kryper fram i 20-30 km/h. Roar mig just med att ligga i laglig hastighet till och från för att uppleva hur gemene trafikant efterlever hastighetsgränsen. Skulle säga att ca 95% av alla trafikanter ligger 20 km/h eller mer plus på hastighetsgränsen på denna sträcka!
Skrattretande med de hastighetsgränser som man satt!
 
japp- sverige- idag!! landet med mest/flest korkade byråkrater som desperata försöker göra sej nödvändiga oavsett dumheten i sitt agerande....

jag saknar mitt gamla svedala för 20 år sedan eller mer- känner väldigt lite stolthet idag över den nationalitet som står i passet..

//jj
 
Visar sig att Motormännens remissvar i samma fråga innehöll en intressant twist:

Motormännen ser mycket positivt på mötesseparering och att hastigheten höjs på 100 mil av det svenska vägnätet i samband med att detta mötessepareras.

Även om vi företräder bilisterna vill vi dock framhäva betydelsen av att de trafiksäkerhetshöjande åtgärder som genomförs måste vara säkra för samtliga trafikantgrupper, inte bara de skyddade trafikanterna.

De vajrar som vanligtvis används vid mötesseparering orsakar mycket allvarliga skador på motorcyklister vid olycka och risken att dödas på motorcykel är större vid krock med räcke än i krock med personbil.

Därför bör alltid släta räcken utan utstickande delar användas när en väg mötessepareras.

https://www.motormannen.se/media/35...rna-till-vagarnas-trafiksakerhetsstandard.pdf


Hoppsan hoppsan...? Verkar som allt fler och fler inom trafiksverige ser farorna med olämpliga räcken - och är beredda att ta ställning.


Wakey wakey, Trafikverket...?
 
Får man bara ner hastigheten så kan man säkert skippa underhållet på vägarna.
Fatta vad man sparar pengar!!! :dummer

Finns en teori om hastighetsgränser och att trafikanter ej följer dem när de börjar bli löjligt låga. Den gränser har vi passerat för länge sedan!
Testa att lägga er i laglig hastighet från Onsala söder om Kungsbacka till centrala Göteborg.
Vi pratar E6'an och vid Onsala sänker de till 100 km/h. I Kållered sänker man till 80 km/h och vidare vid Kallebäck så sänks hastigheten till 70 km/h. Kör du laglig hastighet denna sträcka så blir du en rundningskon. Finns inte ett fordon som inte kör om dig, förutom under rusningstrafik då man kryper fram i 20-30 km/h. Roar mig just med att ligga i laglig hastighet till och från för att uppleva hur gemene trafikant efterlever hastighetsgränsen. Skulle säga att ca 95% av alla trafikanter ligger 20 km/h eller mer plus på hastighetsgränsen på denna sträcka!
Skrattretande med de hastighetsgränser som man satt!
Ser exakt samma sak varje dag man kör till och från jobb...
90 väg största delen men alla håller 110+, kör man laglig hastighet så börjar folk blinka med ljuset, tuta när dom kör om och hytta med näven åt en :rofl
 
Bra !
Lägre hastigheter ger snabbare och säkrare omkörningar
 
Borde inte trafikverket byta namn till Anti Trafik - Värk-et? :va
 
Ja snart så är vi nere på 50 km överallt förutom på motorvägen, på E4 in till stan har vi 80km samt 100 km en kort bit, det har brunnit helt. sen mitt i smeten kommer det väl bli 30km. Idioterna kommer säkert sätta 80km från Göteborg till Stockholm snart så kan alla puckon som tycker att det är bra ligga där och svära. Alla tror att det bara är hastigheten som ska sänkas och riktigt så är det inte, krockar inte folket på 50 sträcker man krockar till och med på E4 när det går i 5km inte fan hjälpte det att det gick sakta dom krockade endå. Kom inte med att farten räddar liv, ja visst men jag har sett många som dör på en 50 väg med.
 
Konstigt de där me hastighets sänkning??

Före högertrafik omläggningen fanns fri fart... Om man sen tänker att då tidens bilar va de många som inte kom upp över 150km/h... Inge broms servo eller två krets system eller radialdäck..
Om man då tänker hur många gånger alla fordon är bättre idag å säkrare me alla sorters säkerhets system, men ända bara 120km/h som max... Å sen göra sänkningar...
 
Konstigt de där me hastighets sänkning??

Före högertrafik omläggningen fanns fri fart... Om man sen tänker att då tidens bilar va de många som inte kom upp över 150km/h... Inge broms servo eller två krets system eller radialdäck..
Om man då tänker hur många gånger alla fordon är bättre idag å säkrare me alla sorters säkerhets system, men ända bara 120km/h som max... Å sen göra sänkningar...

Nu var det ju just det att bilarna inte gick så fort och det fanns inte lika många. Däremot dog en förskräckligt massa folk men det gjorde man ju över lag så det spelade inte riktigt så stor roll. Jag är rätt glad att det är mer uppstyrt idag. Däremot är det tråkigt när den skyltade hastigheten och vägstandarden inte hänger ihop vilket innebär att folk inte bryr sig (mig inkluderat).
 
Problemet är att snitthastigheten är för låg.
Trafikverket borde jobba för att få upp medelhastigheten på våra vägar ....
Om man kunde dubbla medelhastigheten, så skulle resorna bara ta halva tiden. Följaktligen skulle det bara vara hälften så mycket trafikanter ute i trafiken.

Slutsats: högre hastighet = säkrare :tummenupp

exempel:
På Essingeleden är det 70Km/h men snitt hastigheten är ca 20km/h.
Det är dåligt flöde och inneffektivt. Hur tror Ni flödet hade påverkats om medelhastigheten hade varit 60Km ( 3x dagens).
De hade inte behövt bygga massa nya vägar som inte funkar ...
 
Last edited:
Konstigt de där me hastighets sänkning??

Före högertrafik omläggningen fanns fri fart... Om man sen tänker att då tidens bilar va de många som inte kom upp över 150km/h... Inge broms servo eller två krets system eller radialdäck..
Om man då tänker hur många gånger alla fordon är bättre idag å säkrare me alla sorters säkerhets system, men ända bara 120km/h som max... Å sen göra sänkningar...

Farsan brukar säga att när han tog körkort 1962 dog ca 1000 pers i trafiken per år och nu är det ca 200 på tio gånger fler bilar.
Jag gissar att Trafikverkets utgångspunkt är att man ska överleva en frontalkrock men jag tycker det ger fel signaler, man ska inte krocka helt enkelt. Punkt slut.

Flygets säkerhetsarbete bygger inte på att folk ska överleva en krasch och ingen där snackar om lägre hastigheter.
 
Största problemet är att nästan ingen håller avstånd vilket gör att hastigheten sjunker eftersom alla måste sitta och gasa och bromsa hela tiden. Om man istället höll lite längre avstånd så att det hela tiden finns plats för bilar att byta filer så skulle det bli ett mycket bättre flöde och hastigheten öka i storstads-trafiken!!
 
Och hålla till höger och inte ligga och blockera i vänsterfilen!!! "för det är baske mig min rättighet att ligga där i vänsterfilen i 10 under hastigheten. Punkt!! :huvet

Största problemet är att nästan ingen håller avstånd vilket gör att hastigheten sjunker eftersom alla måste sitta och gasa och bromsa hela tiden. Om man istället höll lite längre avstånd så att det hela tiden finns plats för bilar att byta filer så skulle det bli ett mycket bättre flöde och hastigheten öka i storstads-trafiken!!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top