Hur rengöra hjälm?

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Jag har en mattsvart hjälm med några år på nacken där ytterskalet har blivit helt flottigt och klibbigt, har provat att tvätta av det med vatten och diskmedel men utan något vidare resultat. Något bra tips på hur man kan tvätta av den på något bra sätt?
Hjälmen är i bra skick i övrigt och har något år kvar att ge. Så är lite synd att slänga.

Vad är det för material i hjälmskalet ? Blir den inte ren med diskmedel och vatten känns det för mig som att det är ytan på hjälmen som åldrats.
Men att använda nått kraftigare medel än diskmedel och vatten känns tveksamt utan att veta vad skalet är gjort av.
Vilket fabrikat ? Och vad heter modellen ?

Funkar inte yes diskmedel o vatten? Var försiktig med starka medel, de kan lösa hjälmen, vissa hjälmar får inte utsättas för vissa kemikalier (enl tillverkaren iaf) då de kan leda till lättare upplösning av höljet.

ta mera Yes och ljummet vatten, ta en svamp o gnid in ordentligt och flera gånger, har alltid fungerat för mig

Det är en lazer hjälm, med glasfiberskal. Känns som det är något med höljet som gör att det blir klibbigt. Brukar tvätta av den mellan gångerna, men blir inte riktigt av med "klibbigheten"

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är en lazer hjälm, med glasfiberskal. Känns som det är något med höljet som gör att det blir klibbigt. Brukar tvätta av den mellan gångerna, men blir inte riktigt av med "klibbigheten"

Glasfiberarmerad plast, ja då hade jag tagit och testat med aceton.
Glasfiber tål aceton. :)
Men du kan räkna med risken att färgen följer med :D
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-2000030019/

LCD-screen cleaner.
Löser inte upp någon form av plast.
Tar bort fett riktigt gott (vem gillar flottiga skärmar)
Kommer som utdragbara wet-wipes.

Bara o skaffa! Funkar ypperligt på visir med!

Använder bara vatten och papper jag, funkar fint. Bara man blötar rejält så går alla lik bort. Har med några engångsförpackade fuktiga glasögonrengöringsdukar när jag kör också vid akutfall. Det kan jag verkligen tipsa om.

Varmt vatten och en fläcksuddare (nanosvamp)
Fungerar klockrent.

iPhone Tapatalk

Köpa Mattsvart spray från Biltema för 69:-

Kommer inte att bli bra

Sen skyler du på mig

På måndag köpa du ny hjälm

Allt kommer bra :fyllisar

Gav mig på hjälmen med vatten och diskmedel och skrubbade med disktrasa, klibbet försvann tillsammans med färgen, så det slutade med att ny hjälm införskaffades :)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...