Två avgassystem, förlänga ett, hur mår motorn?

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
2016-05-15 23.20.03.jpg

Det luktar lite avgaser i sidovagnen, funderar på att trä på en slang på typ 30 cm på avgassystemet som sitter intill sidovagnen, så att avgaserna åker ut lite längre från vagnen och lite mer neråt-riktat. där systemet slutar nu så är pipan 28mm. Kan jag trä på en slang med den diametern på den ena pipan, och inte nåt på den andra? Hur mår motorn av detta?
 
Jag antar att det är en 4-taktare och då är det inget problem. Men helst bör förlängningen vara något grövre än snutten som sticker ut nu om det inte ska påverka alls.

Hade det varit en 2T skulle man behöva ha extrabiten grövre ändå t.ex. 45 mm.
 
Jag antar att det är en 4-taktare och då är det inget problem. Men helst bör förlängningen vara något grövre än snutten som sticker ut nu om det inte ska påverka alls.

Hade det varit en 2T skulle man behöva ha extrabiten grövre ändå t.ex. 45 mm.

Ser ut som tvåtaktspipor på bilden?
 
Ser ut som tvåtaktspipor på bilden?

Ja det gör det och det var därför jag blev osäker på om det kanske är en 2T och skrev om det också. Det ser ut som ett par expansionskammare med Stingerdämpare :va

Topplocken ser också ut att vara för en 2-taktare genom att det inte finns några bullar för kamaxlar.
 
Ja det är ju tvåtakt, och jag tror att det kommer virvla runt ett blått tvåtaktsmoln bakom ekipaget även om man gör små böjar längst bak.
 
Ja båda systemen genererar oljerök som virvlar omkring. Ett sätt är att köra med Tribpron i.s.f. 2T-olja. Fast de moderna helsyntetiska 2T oljorna ger ju inte mycket rök och lukt. Speciellt inte om man vågar sig på att köra på en olja för utombordare.

Ett annat alternativ http://www.aspen.se/Produkter/Aspen_2
 
Last edited:
De går förlänga om slangen är flera mm grövre än utblåsen. Att köra båtmotorolja ger flera fördelar än att bara ryka mindre. Båtmotorolja förbränns vid lägre temp för båtmotorer har lägre trimgrad än moderna crosshojar och skotrar så därför passar de dessa äldre hojar som har låg trimgrad. Motorn får helt enkelt bättre smörjning med båtmotorolja och tack vare att den förbränns mer så ryker de mindre också.

Annars har Torco maxima olja som är godkänd för inomhus cross så den ryker/luktar lite.
 
Lindar du plåt runt de befintliga dämparna, plåt som sticker ut 30 cm bakåt och spänner fast med rostfria slangklämmor runt de befintliga dämparna så blir påverkan liten på motorn för
är de befintliga 3 x diametern på avgasrören så sjunker gashastigheten till ca 1/9.
är de befintliga 4 x diametern på avgasrören så sjunker gashastigheten till ca 1/16.

Nackdel är vikten med plåt, du kan behöva extra stag.
Och gör du dom i aluminiumplåt och popnitar ihop utanför de befintliga så kan livslängden bli begränsad.
Egen erfarenhet. :huvet
 
På snöskotrar är det ju rätt vanligt att folk trycker dit långa jäkla rör för att få ut avgaserna bakom pulkan.

Så en kort stump förstör nog inte motorn på direkten. Nog grovt bara så är det säkert inga problem. Det är väl bara testa och se till att läsa av stiften? Den lär ju inte skära på 30sek direkt.

Jag har dock alltid undrat hur snöskotrarna överlever den behandligen...
 
Jag funderar nu på att förlänga båda avgassytem med varsin slang på .....kanske 15 cm eller 25. Kan jag göra det utan att nåt tar skada? om dom är lika grova eller ytterst lite grövre änn piporna som går ut
 
Det är nog ingen fara, det är mer motstånd i dämparna än du får i slangarna så jag skulle våga göra det. Men om du tänker köra riktigt hårt är det idé att kolla stiften som en säkerhetsåtgärd efter en fullgasrepa så att de inte är för ljusa. Kan dock inte tänka mig att det kommer att påverka det totala motståndet i systemet mer än marginellt.
 
Jag funderar nu på att förlänga båda avgassytem med varsin slang på .....kanske 15 cm eller 25. Kan jag göra det utan att nåt tar skada? om dom är lika grova eller ytterst lite grövre änn piporna som går ut

De går bra på din maskin som har låg trimgra de är värre på helcrossar och skotrar som ligger närmare härdsmälta såfort man ökar motståndet lilla minsta. De enda som kan hända är att den går lite bättre :yoparty
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top