Gänglåsning till tändstift

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Vad ska man använda? Antar det ska vara någon värmetålig sak. Drar man med samma moment när man har gänglåsning?
 
Ingen gänglåsning på tändstift! Om du är rädd för att stiftet ska lossa så får du trådlåsa stifet som man gör på flygplan
 
Man använder inte gänglåsning till tändstift. Inte så kul när limmet torkat o åker in i motorn när du demonterar

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2
 
Om det är vanligt förekommande problem att dina stift lossnar när du är ute och åker, då skruvar du antingen fast dem för löst eller så har du trasiga gängor :gnissla
 
Ungefär de svar jag förväntade mig. Har faktiskt inte dragit enligt föreslaget moment tidigare. Kommer inte ihåg varför, kan vara att jag saknar rätt kombination av hylsa/momentnyckel. Får fixa det och försöka.

Om gängan är sliten, suveränt dyrt att fixa antar jag?
 
Ungefär de svar jag förväntade mig. Har faktiskt inte dragit enligt föreslaget moment tidigare. Kommer inte ihåg varför, kan vara att jag saknar rätt kombination av hylsa/momentnyckel. Får fixa det och försöka.

Om gängan är sliten, suveränt dyrt att fixa antar jag?


Man har det i handlederna, det är nog risiga gängor. Har man försökt köra med "ej draget stift" kan det slå sönder gängorn ganska bra. Det finns insatser att dra i, kostar inte jättemycket.

Vilken tråkmåns som redigerade bort de bästa förslagen.....
 
Man har det i handlederna, det är nog risiga gängor. Har man försökt köra med "ej draget stift" kan det slå sönder gängorn ganska bra. Det finns insatser att dra i, kostar inte jättemycket.

Vilken tråkmåns som redigerade bort de bästa förslagen.....

När du skriver insats att skruva i, menar du något som kräver att man inte borrar upp befintliga gängorna och skruvar i insatsen? Känns som ett känsligt område då man riskerar spån i cylindern.
 
Tycker det är lättast att vinkeldra stiften. Först anläggning och sen ett halvt varv för nya stift. Är stiften begagnade så är packningen redan ihoptryckt och ska bara dras 1/12 varv efter anläggning.
 
Helicoil.
Hoppas verkligen du har en gammal tvåtaktare, annars blir det jättebesvärligt.
Men prova Hekkes förslag här ovan. SKA räcka.
 
Är det bara jag som missat problembeskrivningen i tråden?

Lossnar stiften om man drar dom som dom skall dras?
 
Har dragit dem nu med momentnyckel så vi får se hur det går. Lossnar någon får jag lägga mig i fosterställningen och gråta.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top