Göra ljuddämpare tystare? bygga om?

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
full28176230.jpg
Köpte en Jawa 350 640 style med sidovagn och den har såna här ljuddämpare, som jag tycker att låter för högt när jag har med barnen i sidovagnen. Hur gör jag lättast för att få dom tystare, Strypbricka? packa om dom? sätta i ett perforerat rör som inte är lika grovt i slutdämparen? sätta en böj och ytterligare en slutdämpare på varje sida? Har ni några tips?

vill inte strypa motoreffekten helst, den e redan rätt slö

View attachment 430572
Köpte en Jawa 350 640 style med sidovagn och den har såna här ljuddämpare, som jag tycker att låter för högt när jag har med barnen i sidovagnen. Hur gör jag lättast för att få dom tystare, Strypbricka? packa om dom? sätta i ett perforerat rör som inte är lika grovt i slutdämparen? sätta en böj och ytterligare en slutdämpare på varje sida? Har ni några tips?

vill inte strypa motoreffekten helst, den e redan rätt slö

Hur långt har rören gått? Helt nya eller?

Om inte så kan ompackning hjälpa :)

Du får absolut inte strypa ner eller förminska rören genom dämparen och för då skär motorn ihop om den ligger nära gränsen till för trånga rör. När man trimmar en 2 taktare så kan man strypa dessa rör i dämparen för att få mer motstånd men de är ganska svårt jobb som kräver rätt mycket 2 taktskunnande.
Packa om dem gör ingen stor skillnad knappt märkbart. De enda som hjälper är att byta till större dämparkropp men de måste vara samma dim på röret igenom dämparen. En annan sak som ger närmare 40% tystare gång är att flytta stingerörens utgång från pipa till längre in på pipan där den är fetare. Stingerrör är de lilla rör som mynnar ut bak på pipan och går till ljuddämpare. Man bygger om till magstinger/belly stinger. De är bara svetsa igen där de går ut nu och kapa hål för stingern någonstans där pipan är som fetast. Jag rek att gå upp 1mm i dim på stingerrörer för magstinger ger lite mer motstånd och stingern kan bli lång innan den når dämparen på lämpligt ställe.

Motorn kommer gå lika bra som bakstinger fast 7 reser tystare:tummenupp

Som boost sa, du får absolut inte strypa ner röret på en tvåtaktare.

För att klargöra vokabuläret så inget missförstås så är ljuddämparen den sista blanka burken längs bak på dina rör, och den mattsvarta delen av konor är expansionskammaren och den har inget med ljuddämpning att göra.

Att packa om ljuddämparen med ny ull är ju absolut steg 1 att testa med. Glasull till den finns hos din närmaste MC-handlare, och nya popnitar hittar du hos din järnhandlare. Jag skulle dock råda till nitar i rostfritt och en rejäl popnittång för den vanliga alunitarna brukar vibrera sönder och släppa på såna där ställen.

Man skulle kunna skarva på med ytterligare en ljuddämpare efter de befintliga, då ska röret ha samma diameter eller större än den befintliga. Det lär ju dock bli osedvanligt fult så nästa alternativ då är väl att bygga nya längre ljuddämpare och ersätta den befintliga med.

borde de inte kunna gå o göra som på scooter moppar med att dämparna drar 180grader o pekar framåt, då kan du få på 2 dämpare som ligger brevid varandra och på utblåset på den yttersta får du se till o göra en 180graders böj på röret så avgaserna kommer ut bakåt istället för framåt.

Kommer nog dämpa rejält

borde de inte kunna gå o göra som på scooter moppar med att dämparna drar 180grader o pekar framåt, då kan du få på 2 dämpare som ligger brevid varandra och på utblåset på den yttersta får du se till o göra en 180graders böj på röret så avgaserna kommer ut bakåt istället för framåt.

Kommer nog dämpa rejält
Detta verkar enklast, kan man göra såhär utan att motorn tar nån skada? Om ja har lika grovt rör hela vägen fast med några böjar då,

Detta verkar enklast, kan man göra såhär utan att motorn tar nån skada? Om ja har lika grovt rör hela vägen fast med några böjar då,

Du kan förlänga stingerröret uppimot 400mm om förlängningrröret träs utanpå bef stinger för då blir de inge mer motstånd. Om du bara förlänger 150mm kan du ha samma dim.

Men som sagt de effektivaste i ljuddämpning och Enklast / snyggast sätt är att förlänga bef stinger rakt in i pipan bakifrån sett. Du kapar bara av bef stinger jäms med slutkonan och trär på ett rör "utanpå" det och drar in de ca 200-300mm in i pipan (inte så noga med de måttet) På så sätt kan du ha luddämparen på samma ställe och du ändrar inte utseendet. De blir då intern stinger som de heter vilket många moderna snöskotrar har idag pga de låga ljud de ger. Tack vare att du går upp några mm på den interna röret/stingern som du trär utanpå bef stinger så påverkas inte motståndet. Du kan emellertid få lite fler hk på toppvarv för intern stinger ger lite mindre pipvolym så motorn tror att pipan är lite kortare. Jag tror dock inte du märker av det i baken.

Enklare än så kan de inte bli såvida inte dessa pipor redan har intern stinger? De är dock ganska ovanligt att gamla hojrör har intern stinger så de lär knappast vara det.

Last edited:
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör