Strul med Aprilia RSV1000-R

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Har precis köpt mig en -05 RSV1000-R som beter sig skumt.
Cykeln är helt original sånär som på slip-on från LeoVinci.

Kör man hojjen en sval dag så går den som en dröm, svarar bra, drar riktigt över hela registret osv.
Men om jag kör en varm dag (såsom i helgen) så börjar den gå ojämnt och ryckigt efter en stund. Låter nästan som om cykeln misständer för att sedan bli helt orkeslös och dö.
Låter man den svalna en liten stund så går den perfekt en stund igen innan "fenomenet" återkommer.

Körde nu i söndags och hade noga koll på motor-tempen. Den översteg aldrig 85-86 grader men fenomenet kom iaf. En vecka tidigare så körde jag en 15 mila-runda och hojjen gick som en klocka.
Motor-tempen var i stort sett densamma men det var påtagligt svalare då än i söndags.

Denna typ av fel som inte är konstanta är ju såklart de värsta!
Är det ngn kännare av Aprilia som har koll på VAR jag ska börja rota för att komma tillrätta med detta väldigt irriterande problem?

Grymt tacksam för lite adekvat input!
:Bugar
 
Var ett tag sedan jag roade mig med en Mille men jag har hört talas om kabelbrott och skavda kablar vid tempmätaren i luftburken. Ett annat ställe där kablar kan skadas är till styrboxen under sadeln, där de ligger emot plasten till underdelen av bakramen. Värt att kolla upp.
 
Även tändnings pickupén, som sitter bredvid svänghjulet, kan ge dessa fel varma dagar. Kostar under tusenlappen och är ganska lättbytt.
 
Bugar o bockar för alla tips och input!
Ska ut o resa nu i veckan men nästa vecka får tingas till att rulla upp ärmarna och ta dessa tipsen i beaktning.
Jag kommer återkomma med en rapport hur det gått så kanske ngn mer kan dra nytta av mina erfarenheter.

Tack igen!
 
Kontrollera att slangarna inuti tanken, mellan pump och filter, har ordentliga slangklämmor och är fräscha.
 
Det finns en Aprilia tråd här på SH som du borde ställa frågan i för att få flera med erfarenheter
av aprilia och eventuella störningar,, det finns en Aprilia sida på Facebook där du kan ställa samma frågor, och så självklart bästa stället av alla på Aprilia klubbens hemsida, det finns en gigantisk kunskapsbank där.
mvh jocke

Bugar o bockar för alla tips och input!
Ska ut o resa nu i veckan men nästa vecka får tingas till att rulla upp ärmarna och ta dessa tipsen i beaktning.
Jag kommer återkomma med en rapport hur det gått så kanske ngn mer kan dra nytta av mina erfarenheter.

Tack igen!
 
Det finns en Aprilia tråd här på SH som du borde ställa frågan i för att få flera med erfarenheter
av aprilia och eventuella störningar,, det finns en Aprilia sida på Facebook där du kan ställa samma frågor, och så självklart bästa stället av alla på Aprilia klubbens hemsida, det finns en gigantisk kunskapsbank där.
mvh jocke

Hej Jocke,

Har ställt frågan i Aprilia-tråden här på SH men inte fått ngt svar.
Har även varit o skummat igenom en del trådar på Aprilia-klubbens forum men inte lyckats hitta ngn "quick fix".
Känns som om elen är den svaga punkten på dessa hojjar.
Jag hoppades att ngn av de "gamla rävarna" skulle komma med lite adekvata tips så man kunde utgå från deras input.
(Du o ething är ett par av dessa "gamla rävar" då jag vet att ni var mig behjälplig med min förra Aprilia (en ur-Mille) jag fick en del tips o trix av :tummenupp :krama )
 
Hejsan,

Jag har haft nästan samma fenomen på min Tuono. Men med kortare intervaller och kortare körsträcka,4-5 mil.Då var det bensinpumpen som var dålig + veck på den gråa bensinslangen från pumpen. Den var felmonterad. Var noga med att den slangen ligger rätt när du fäller ner tanken.

MVh Uffe
 
Iom att den dummar sig vid varmt väder så sätter jag mitt första kort på tempgivaren i luftburken. Dessa brukar vara billiga så köp ny för jag tror inte man kan mäta upp den. Men kolla kablarna till den givaren i första hand för de tycks vara vanligt att de skavs.
 
Tack för dom vänliga orden :)

ja elfel kan vara pest o skit i samma kastrull på låg värme,, blää

jag köpte en flong ny mille -04 som jag 2:a året jag hade den körde i ett helvetes regnväder från stockholm till köping med det lysande resutatet av att det tydligen kröp in vatten i instrumentet och på så vis förvandlades den till en slumpgenerator, den startade o gick fint på tomgång men vid 3000 rpm gick den ner på 1 cylle, det tog mig 3 veckor att lokalisera felet, jag lät instrumentet vara öppet o det torkade ur på någon dag o vips var felet borta,,
som du säger,, elfel e inte skoj på något vis :/

men i ditt fall skulle jag kka på bränslefilter/slanganslutningarna i tanken i frsta hand,
sedan är det väl inte mycket mer att kika på,, hmmm ! har du kikat på att jordsladdarna sitter som dom ska mellam batteri o chassie ? känner du dig osäker så koppla på en extra jordfläta till chassiet från batteriet för o utesluta den delen iaf,,

på klubbens hemsida brukar väl snok vara en rackare på att svara på frågor om fel som kan upstå,, märkligt att din fråga bemötts så klent "
lycka till
// Jocke

Hej Jocke,

Har ställt frågan i Aprilia-tråden här på SH men inte fått ngt svar.
Har även varit o skummat igenom en del trådar på Aprilia-klubbens forum men inte lyckats hitta ngn "quick fix".
Känns som om elen är den svaga punkten på dessa hojjar.
Jag hoppades att ngn av de "gamla rävarna" skulle komma med lite adekvata tips så man kunde utgå från deras input.
(Du o ething är ett par av dessa "gamla rävar" då jag vet att ni var mig behjälplig med min förra Aprilia (en ur-Mille) jag fick en del tips o trix av :tummenupp :krama )
 
Tack för dom vänliga orden :)

ja elfel kan vara pest o skit i samma kastrull på låg värme,, blää

jag köpte en flong ny mille -04 som jag 2:a året jag hade den körde i ett helvetes regnväder från stockholm till köping med det lysande resutatet av att det tydligen kröp in vatten i instrumentet och på så vis förvandlades den till en slumpgenerator, den startade o gick fint på tomgång men vid 3000 rpm gick den ner på 1 cylle, det tog mig 3 veckor att lokalisera felet, jag lät instrumentet vara öppet o det torkade ur på någon dag o vips var felet borta,,
som du säger,, elfel e inte skoj på något vis :/

men i ditt fall skulle jag kka på bränslefilter/slanganslutningarna i tanken i frsta hand,
sedan är det väl inte mycket mer att kika på,, hmmm ! har du kikat på att jordsladdarna sitter som dom ska mellam batteri o chassie ? känner du dig osäker så koppla på en extra jordfläta till chassiet från batteriet för o utesluta den delen iaf,,

på klubbens hemsida brukar väl snok vara en rackare på att svara på frågor om fel som kan upstå,, märkligt att din fråga bemötts så klent "
lycka till
// Jocke

Hej Jocke,

Har ställt frågan i Aprilia-tråden här på SH men inte fått ngt svar.
Har även varit o skummat igenom en del trådar på Aprilia-klubbens forum men inte lyckats hitta ngn "quick fix".
Känns som om elen är den svaga punkten på dessa hojjar.
Jag hoppades att ngn av de "gamla rävarna" skulle komma med lite adekvata tips så man kunde utgå från deras input.
(Du o ething är ett par av dessa "gamla rävar" då jag vet att ni var mig behjälplig med min förra Aprilia (en ur-Mille) jag fick en del tips o trix av :tummenupp :krama )
 
Allmänt tips. Om en motor inte tänder så beror det på antingen insprutninge (att den inte får soppa) eller tändningen (att den inte sätter fyr på soppan). Prova att spruta in lite startgas i luftintaget när du kör med startmotorn. Tänder motorn på det så vet du att tändsystemet fungerar och att problemet ligger på insprutningen. Tänder den inte på det har du ingen gnista på tändstiften och felet ligger i tändsystemet.
Ett enkelt test som utförs på 30 sekunder och som utesluter rätt mycket felkällor.


Sent from my Sputnik, totally lost in space
 
Hallå gänget,

Liten uppdatering - slet väck kåpor, tank, luftburk etc i helgen och sprayade kontaktspray i varenda liten koppling och kontakt-stycke jag kunde se.
Upptäckte att båda mina insugsgummin var fulla med torr-sprickor!
:näsblod
Sen om detta har orsakat felet eller inte, återstår såklart att se (spontant tycker jag inte det borde ha att göra med omgivande temperatur men men...).
Nya insugs-gummin är beställda och återkommer med rapport när dessa har anlänt och är utbytta!

Då tändspolen satt VÄLDIGT nära den ena cylindern så passade jag på att göra en värme-reflektor av aluminium som jag hoppas ska hålla tändspolen sval.
 
Last edited:
Hoppas du hittade rätt. Min Mille skötte sig faktiskt exemplariskt, förutom den gången vi vart osams och jag landade i ett taggtrådsstaket. Lyckades dock få oljelampan att lysa efter 15 mil ihållande ösregn. Efter att ha stannat och funderat på vad fan vi gjorde ute i regnet bestämde vi att det nog var elfel, den är ju trots allt italiensk...
 
Jag ägde en RSV 1000-R för ett tag sen. Med ungefär samma problem.
Efter mycket letande och provande så hittade jag 2 fel på den.

1. Tanklocket var monterat upp och ner. Vilket medförde att luftningen till tanken inte fungerade riktigt o det blev vakum i tanken.

2. Bensin pumpen sitter inne i tanken. Och slangen inne i tanken, mellan pumpen och motorn hade spruckit.
Så det kom inte in tillräckligt med bensin i motorn.

Om det nu är det felet. Vilket kan vara värt att kolla upp. Tänk på att köpa en slangstump som klarar av att ligga i bensinen.
Min mille funkade klockrent efter det.

Lycka till!:tummenupp
 
Haha! :lol
Du läser saker för bokstavligt. Men jag rättar mig. Tanklocket var vridet 180 grader....
 
Jag har vid ett snurrigt tillfälle lyckats montera tanklocket 180 grader fel, och faktum var att det var endast evakueringen som falerade, efter stoppies och wheelies så fick jag bensin i skrevet, i övrigt gick denutan problem, inga problem med att det blev vacum och avbrott på soppatillförsel.

Haha! :lol
Du läser saker för bokstavligt. Men jag rättar mig. Tanklocket var vridet 180 grader....
 
Ny update:
I söndags (igår) så blev de nya insugsgummina monterade och cykeln skruvades ihop.
Glad i hågen drog jag iväg på en repa för att kolla. Kom väl en sisådär 3-4 mil när Millen började dumma sig.
Fram tills dess gick den som en klocka!
Sedan började den "skjuta" som f*n på gas-avsläpp, likt en felaktigt inställd förknasare typ med en massa avgassmällar samt att den började tveka vid fullgas-pådrag.
Vände om och började styra kosan hemåt vilket blev en pärs.
Stannade otal gånger för mig och var nära att ge upp och ringa efter skam-kärra men lyckades valla både cykel och mig själv hem.
Reflektioner jag gjorde var att den gick sämre än någonsin tidigare med väldigt många "skjutningar". Hade svårt att få den och gå öht taget. Höll jag varvet över 6-6,5 krpm så gick den (inte rent men den gick iaf).
Tomgången var väldigt orolig och vandrade för att till sist dö.

Nästa steg blir att utesluta bränslet och då slita bort bränslepump/filter inuti tanken och kolla så att slangarna inne i tanken ser riktiga ut (tack för tipset @Eaz82 !).
Är dessa OK ja då vetefan...

Eaz82 - kommer du ihåg om du behövde byta tätning/packning när du hade din pump borta eller går det återanvända den gamla?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top