Kan man mappa original ECU:n på hojar?? (via bänk)

Jag går lite i dessa tankar för att slippa en "PC" och alla extra kopplingar och sårbarheten som det medför. Jag har bara sett ett företag som marknadsför denna tjänsten. Jag har ingen erfarenhet av detta företag men vill gärna veta om det finns någon som kan rekommendera dem. Nedan har jag gjort ett utdrag från deras hemsida:

http://www.proservice.se/bromsbank.html.

ProService.jpg
Mappning av original ECU till motorcyklar

Mappning av motorstyrenhet eller EFI, ECU, på motorcyklar behöver inte betyda att man monterar diverse extra utrustning för att göra jobbet. Vi jobbar för att utveckla våra verktyg för att justera original motorstyrning på de flesta nyare motorcyklar. Fördelarna med att justera en original ECU/insprutningsdator är att man slipper massa extra kontaktstycken som med tiden kan skapa problem. Det är även möjligt att justera både bränsleblandning och tändkurva för bästa performance. original ECUn har mycket större möjligheter än man kan ana när det kommer till att justera den. En insprutnings optimering bör göras i bromsbänk där man programmerar bränsle och tändnings kurvor för varje individuell hoj. I dagsläget kan vi mappa alla Ducati ECUer även Diavel och multistrada 1200. Vi klarar också att mappa japanska insprutningar så som Denso och Kehin . Listan nedan kommer ständigt att uppdateras så håll ett öga på den din modell kan dyka upp. Kontakta gärna oss för mer info eller fråga om din modell är på gång. Alla Mappningar utförs i vår rullande landsväg för ett optimalt resultat, ej att förväxla med mappningar som görs på distans. Optimalt resultat uppnås endast genom att man gör unika mappar till varje motorcykel eftersom alla motorer är individer. Det fins även möjligheter att utföra andra typer av arbeten i databoxen t.ex. stänga av lamdasonden, ändra hälsnings meddelande och mycket annat. För att säkerställa kvalitén på mappningen använder vi Texa TXB navigator före och efter mappningen för att kontrollera felkoder och att alla värden är korrekta. Texa TXB Navigator är det marknadsledande diagnostik instrumentet på marknaden idag, med stöd för de flesta Motorcykel fabrikaten.
 
Jag vet att Yamaha center i HBG arbetar med Unleasched. Vad jag fattar det som är det bara mappning.
 
Jag vet att Yamaha center i HBG arbetar med Unleasched. Vad jag fattar det som är det bara mappning.
Ecuunleashed är inte bara mappning. Dom kan justera ett flertal andra saker i ECU:n med, såsom hastighetsspärrar, höjda varvtal etc etc...Skiljer hojar åt vad som kan justeras
 
Det låter lovande, jag får kolla närmare på Yamaha center. Hade varit riktigt skönt om det fanns något bra ställe runt Göteborg/Borås.
Följand punkter skulle man kunna åtgärda på en Suzuki 1250:

http://ecunleashed.com/product-category/motorcycles/

ECUnleashed Performance Reflash

Eliminate Factory Restrictions- Unleash up to 10% more power
Increase Acceleration & Top Speed
Improve Throttle Response & Control

Specifications:
Improve Fuel & Ignition Maps
Eliminate Factory Throttle Restrictions
Optimize Throttle Maps
Eliminate Timing Retard
Increase Rev Limit
Remove Factory Top Speed Limiter(s)
Eliminate Factory Fuel Cut
Optimize Off-Throttle (Decel) Mapping
Disable Factory Error Code(s): Exhaust Servo Motor/Valve, Pair Valve System (Smog Valve), O2 Sensor/Lambda and more
 
PC-5 ligger på 4000:- plus bänkkörning och då plockar man inte bort några felkällor precis. Med ECUnleashed rensar man bort strypningar och andra skräp som gör att motorcykeln inte går optimalt. Kvar blir en motorcykel som går som det var tänkt från början. Men är det så bra som jag tror?

Det känns som ECUnleashed är min filosofi, less is more!:rofl
 
PC-5 ligger på 4000:- plus bänkkörning och då plockar man inte bort några felkällor precis. Med ECUnleashed rensar man bort strypningar och andra skräp som gör att motorcykeln inte går optimalt. Kvar blir en motorcykel som går som det var tänkt från början. Men är det så bra som jag tror?

Det känns som ECUnleashed är min filosofi, less is more!:rofl
Det kan potentiellt bli väldigt bra och göra stor skillnad på vissa hojar, som tex en fz1 som jag har. Finns några här inne som gjort det och är mycket nöjda. 5000kr är ju egentligen inte så farligt mycket med tanke på att det inkluderar bränslemapp och man slipper powercommander och dyra bänkningstimmar. Visst, ger väl inte helt 100% som en skräddarsydd mappning ger, men tillräckligt nära för de flesta, dessutom får man så mycket mer på köpet. Jag ska själv göra det nu framåt våren på min.
 
Trodde det var som på bilenjäveln, man pluggar i en kontakt, laddar och sedan klart, kaching 5 papp tjänat.:krama:krama:D:D
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top