Classic Racing 2016

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
så var det straks dags igen. här kommer datum att komma ihåg.
missa inte värdens bästa racing

20 – 22 maj Botnia Ring, Finland NM, NO
10 – 12 juni Våler, Norge NM, NO
1 – 3 juli Anderstorp NO, SC
5 – 7 aug 51-Årsracet, Linköping NO, SC
26 – 28 aug Gelleråsen TT, Karlskoga NM, NO, SC
 
vet du om det blir någon banträff i Maj? det står bara ett frågetecken i kalendern på hemsidan.

Längtar efter vår och racing nu.

/ Fredrik
Nr 84 formula F1
 
det är ju bara förarkursen, licensutbilding.
 
Banträff Gelleråsen 3 maj.
Samma upplägg som förra året.
Mer information imorgon.
TH
 
Jag mailade mchk-r och fick svaret att det blir i samband med förarkursen. Med vänlig hälsning peter
 
Det finns två olika banträffs arrangemang som jag känner till, ett tillfälle är Anderstorp 22-24 april, då är det även förarkurs i MCHK-Rs regi.
Det finns även ett alternativ med bankörning på Gelleråsen 3 maj, kontakt person är M Rehnberg.
 
tyvärr fredrik jag vet inte mer än va som står på vår hemsida
bankörningen på Anderstorp i samband med licenskursen är väl inte med mchk-r
väntar spänt på va hilse kommer med imorn
 
Inbjudan till banträff 3/5 på Gelleråsen avgift 1000 kr, två racegrupper och en gatgrupp, inga krav på licens eller maskinkort.
Obligatorisk förhandanmälan och betalning senast 6/3.

För anmälan och info: micker.mr@gmail.com eller 076 2314600.

Träffen är i första hand tänk för klassikåkare men om någon har en kompis som vill prova på är det ok.
Men för er som skall slå PB hela tiden finns det säkert bättre arrangemang:(
TH
 
Last edited:
tyvärr fredrik jag vet inte mer än va som står på vår hemsida
bankörningen på Anderstorp i samband med licenskursen är väl inte med mchk-r
väntar spänt på va hilse kommer med imorn
Bankörningen är ett samarbete mellan MCHK-R och Anderstorp, Bägge föreningarna har förarutbildning/licensuppkörning, och det erbjuds bankörning för classicåkare i MCHK-Rs regi.
arrangemanget mycket prisvärt om vädergudarna står oss bi.
 
Inbjudan till banträff 3/5 på Gelleråsen avgift 1000 kr, två racegrupper och en gatgrupp, inga krav på licens eller maskinkort.
Obligatorisk förhandanmälan och betalning senast 6/3.

För anmälan och info: micker.mr@gmail.com eller 076 2314600.

Träffen är i första hand tänk för klassikåkare men om någon har en kompis som vill prova på är det ok.
Men för er som skall slå PB hela tiden finns det säkert bättre arrangemang:(
TH

Men om man försöker bli lite snabbare så man inte är en bromskloss för den trevlige mannen från Mariestad, får jag komma då? :va
 
Förstod jag rätt att Golden Era Superbike blir en klass på varje tävling 2016?
 
Ville inte starta en ny tråd, så jag tänkte att nån här kanske kan svara.

Min undran är varför oken satt framför gaffeln på 70-talshojar? Eller omvänt; Vad gjorde att man började placera oken bakom gaffeln, vad blev bättre av det?
 
Min undran är varför oken satt framför gaffeln på 70-talshojar? Eller omvänt; Vad gjorde att man började placera oken bakom gaffeln, vad blev bättre av det?

Jag framför en teori, inte en sanning.... När du ansätter bromsen bildas en kraft, som skjuter oket framåt om oket sitter framför gaffeln. Byter du plats på oket till bakom gaffeln blir kraften delvis uppåt. Den kraften motverkar delvis den kraft som pressar hojen nedåt vid inbromsning. Går du en utveckling till framåt, med radiellt monterad broms, slipper du delvis den kraft som deformerar gaffelbenen. Rita lite enkla bilder, och pilar hur krafterna kan skjuta på grejerna, utifrån hur bromsen sitter, så får du säga om min teori är okey.
 
Jag framför en teori, inte en sanning.... När du ansätter bromsen bildas en kraft, som skjuter oket framåt om oket sitter framför gaffeln. Byter du plats på oket till bakom gaffeln blir kraften delvis uppåt. Den kraften motverkar delvis den kraft som pressar hojen nedåt vid inbromsning. Går du en utveckling till framåt, med radiellt monterad broms, slipper du delvis den kraft som deformerar gaffelbenen. Rita lite enkla bilder, och pilar hur krafterna kan skjuta på grejerna, utifrån hur bromsen sitter, så får du säga om min teori är okey.

Okej, jag förstår din tanke.

Men jag tycker liksom att så länge oken sitter fast i gaffeln, känns det för mig
som + - noll.
Nä, det här blir jag inte klok på.
 
Min undran är varför oken satt framför gaffeln på 70-talshojar?

Ett enkelt svar är att kylningen av bromsskivan blir bättre med oket bakom gaffeln. Sen fanns det faktiskt både framför och bakom på 70-talet.
 
Last edited:
Just det, det kan ju va en anledning. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top