Märkligt motorproblem

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har en Yamahascooter T-MAX med en 500cc 2-cyl, den går ibland på en cylinder vid låg belastning / tomgång, men går bra annars.

Nu till mysteriet:

Med tändstiften ute och nötande startmotor syns tydligt att ett av stiften har betydligt kraftigare gnista, och motsvarande dito tvärtom.

Byter jag plats på stiften följer problemet, och detta är uppsättning stift #2

Enkelspolen matar bägge stiften,
 
Återstår kablarna, mät resistansen i båda, kan vara internt brott på en av dom.
Eller tändhatt.
 
Last edited:
Fast den kraftigare gnistan byter plats samtidigt som tändstiften, skillnaden följer med när man byter.

Tänker jag en fel nu?
 
Om problemet kvarstår efter byte till två nya stift kan det vara läge att komma med en mer komplicerad förklaring. Det händer ju faktiskt ganska ofta att den enkla förklaringen är den rätta.
 
Om problemet kvarstår efter byte till två nya stift kan det vara läge att komma med en mer komplicerad förklaring. Det händer ju faktiskt ganska ofta att den enkla förklaringen är den rätta.

Jag ska prova med nya stift, men detta är alltså uppsättning nummer två av tändstift som gör på detta viset.
 
Kan det vara så att stiftet på ena cyl. blir "nedsurat" och får försämrad funktion? Då följer det ju med när du byter mellan cylindrarna. Detta hände ofta på kartingmotorer då man tvingades ligga på för låga effektuttag för länge. Stiften blev då helt oanvändbara, bara att byta. Förutsättningen för att det skulle vara detta är ju förstås att det funkar bra en stund med två nya stift.
 
Kan det vara så att stiftet på ena cyl. blir "nedsurat" och får försämrad funktion? Då följer det ju med när du byter mellan cylindrarna. Detta hände ofta på kartingmotorer då man tvingades ligga på för låga effektuttag för länge. Stiften blev då helt oanvändbara, bara att byta. Förutsättningen för att det skulle vara detta är ju förstås att det funkar bra en stund med två nya stift.


Hmm, faktiskt så är stiften lite väl sotade, och det ena värre.

Kanske är det läge att kolla ventilspel också.
 
Jag har haft denna i två år, och den har konstant betett sig på detta viset. Jag har bytt stift och ultraljudstvättat förgasarna.

När man plockar av luftburk så ser man, och hör, tydligt att den "nyser" ut baklänges genom ena förgasaren när man startar. Efter en minut går den normalt, för att sedan börja "nysa" när den är genomvarm.

Detta alltså på varvtal runt tomgång, fiskar man försiktigt upp gasen så fungerar den perfekt sen.

Toppar 180 km/h på mätaren:brynad

- - - Updated - - -

Elektrodgap på resp stift?
0,7-0,8mm enl boken. Kontrollmät med bladmått.

Ska kolla idag!
 
Men, Chronic, om du sätter två nya stift i tändhattarna utan att skruva i dom först, är det då samma fina blå gnista på båda?
 
Sätter en slant på för tight ventilspel eller något annat som gör en av ventilerna otät.
 
Jag åkte till Mc-Proffsen och lyssnade mig för, han slog ner alla mina teorier och hävdade att det är luftskruvarna som ska ges uppmärksamhet...han trodde inte på bristfällig förgasarsynkning, inte heller att ventilerna stod fel eller ens att tändspolen var på väg att ge upp.

Jag var skeptisk, men åkte hem och kollade, insåg att en förgasarens blandskruv var ett halvt varv off jämfört med den andra, dessutom var det en hel del ärgningar i kanalen, trots ultraljudstvätt.

Sååå....nu går den bra:)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top