Termostattrubbel

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hejsan!
Spisen i min moppe (rf900) går kallt, oftast runt 70-75 C eller strax under 70 C toppar den nu när tempen är kring nollan. Varma sommardagar kan den tänka sig att hålla sig runt 85-90 C sålänge man inte brassar motorväg, då sjunker den till 80-strecket eller under.

Detta är såvitt jag vet ganska ofördelaktigt för bränsleekonomi, prestanda och hållbarhet. Så idag tänkte jag råda bot på det. När jag plockat ut den misstänkte boven (termostaten) ser jag att det är 5 icke försumbara hål i skiten. När jag kokade den på spisen började den öppna redan vid 75-80C och var fullt öppen innan 85.

Min största fråga är egentligen varför i helsike man gjort så mycket hål i den? Och om någon har tips på var jag kan hitta en bättre termostat. Tydligen öppnar de väldigt kallt redan original, så att hitta nån som passar men öppnar först vid 90 vore ju toppen. Och måste jag borra hål i den också?

Tack och hej :hej
20160225_231924.jpg

min Aprilia Tuono ligger på 80-82 grader landsväg, och blir inte supermycket varmare i stan om man inte köar länge.

Ett hål e' bra o' ha, fem känns som rejäl överkurs.

En hel fungerande termostat är bättre ...

Jag brukar lägga en pappskiva över ena kylaren för att få upp tempen när det är kallt ( tidig vår och sen höst)

Jag hade inte gjort ett dugg. 70C är ingen mätbar nackdel ur hållbarhet och effektsynpunkt. Killen har säkert borrat hål för att undvika överhettning när det är varmt då termostaten kanske inte flödar tillräckligt. KTM kör med 55 C på 2-t och 70 C på alla 4-t som inte har katalysator för de har 75 C som öppningstemp troligen av miljöskäl.

Jag lever efter devisen att där finns krånglande termostater och termostater som ännu inte har börjat krångla. Därför kör jag alla mina cyklar utan termostat och när det är kallt blir det lite tejp på kylet innan avfärd.

Last edited:
Jag lever efter devisen att där finns krånglande termostater och termostater som ännu inte har börjat krångla. Därför kör jag alla mina cyklar utan termostat och när det är kallt blir det lite tejp på kylet innan avfärd.
Har under mina irrfärder på bilområdet noterat att alla termostattillverkare inte tycks ange temperaturen på samma sätt.
En del anger "öppningstemp", andra "helt öppet temp".
Började kolla lite mera efter en sem i DE och husbilens stora diesel inte kom upp i temp.
Larvade in på en större MB-firma i södra DE (bara det besöket är värt ett eget inlägg:D) och inhandlade en originaltermostat.
Plötligt allt ok igen...
Hemma togs den ur igen och båda värmdes upp i vatten med en nerdoppad prec termometer (0.1gr upplösning, tack farsan. RIP)). Båda termostaterna hade samma temp instämplad men den ena började öppna vid 83gr den andra var fullt öppen vid 83gr.
Senare hittat flera fall....
Sedan dess - alltid originaltermostat! Ett par tior extra...

En hel fungerande termostat är bättre ...

Jag brukar lägga en pappskiva över ena kylaren för att få upp tempen när det är kallt ( tidig vår och sen höst)
Jag hade inte gjort ett dugg. 70C är ingen mätbar nackdel ur hållbarhet och effektsynpunkt. Killen har säkert borrat hål för att undvika överhettning när det är varmt då termostaten kanske inte flödar tillräckligt. KTM kör med 55 C på 2-t och 70 C på alla 4-t som inte har katalysator för de har 75 C som öppningstemp troligen av miljöskäl.

De fem hålen är där från fabrik verkar det som efter lite googling. Nu när jag ändå har plockat ur den känner jag att jag lika gärna kan sätta dit en lite varmare. Har inte varit några överhettningsproblem, har nog aldrig gått över 100 C om den inte stått på tomgång. Om det gör någon centiliter/mil skillnad i bränsleförbrukningen blir den nog intjänad på några tusen mil :D Ska kolla om jag hittar någon som säljer en som passar i närområdet.

Fast om du inte har några problem från din nuvarande termostat varför då fippla? Lägg energi och pengar på något som gör nytta istället....

Boris har rätt laga inte ett fel som inte existerar. O håll dej till original termostat.

Om det just är bränsle du tänker på byt till den tunnaste oljan som specas. Släng orings kedjan o sätt på en vanlig. Byt nålar i förgasaren om du har förgasare på moppen. Nålar är slitage material o är slipade på 100/1dels mm så varje 100/1del som försvinner går motorn fetare och sämre.
Mvh

Last edited:
Fast om du inte har några problem från din nuvarande termostat varför då fippla? Lägg energi och pengar på något som gör nytta istället....

Boris har rätt laga inte ett fel som inte existerar. O håll dej till original termostat.

Om det just är bränsle du tänker på byt till den tunnaste oljan som specas. Släng orings kedjan o sätt på en vanlig. Byt nålar i förgasaren om du har förgasare på moppen. Nålar är slitage material o är slipade på 100/1dels mm så varje 100/1del som försvinner går motorn fetare och sämre.
Mvh
Värst vad ni är bestämda då :smasha Motorn har vispat hovmästarsås uppe vid ventilerna, ett ganska tjockt lager vattenemulsion var kladdat på insidan ventilkåpan. Skulle högre temp hjälpa till att bränna bort kondensvatten bättre, eller är det också försumbart? Hojen står utomhus så fukt är väl inte så förvånande.

Angående nålar så byttes de igår kväll, i övrigt är jag inte så bränslekåt att jag orkar välja olja efter det :)

Därför finns hålen !

Termostaten styrs av temperaturen. Finns det inga hål kommer den inte öppna förrän värmen från motorn genom ledning i kylvätskan spritt sig till termostaten. Då kan kylvätskan ha en temperatur långt över 100 grader. När termostaten då öppnar (inställd för ca 80 grader) och helt plötsligt får t.ex. 110 grader varm vätska så öppnar den så mycket att temperaturen sjunker ner mot tex 70 grader varpå termostaten stänger helt igen. #
Och så upprepas det här förloppet ! Helt stängd följt av för mycket öppen.
Genom att det finns hål i termostaten går ett litet flöde genom termostaten även när den är stängd. Och termostaten får genom strömning av kylvätska genom termostaten reda på motortemperaturen. Mycket snabbare än genom ledning.
Och termostaten kan styra kylvätsketemperaturen utan stora pendlingar, kort sagt hålla en jämn kylvätsketemperatur tack vare hålen genom termostaten.

# Har sett det här på en kylmaskin. Som stoppade på högt tryck/hög temperatur. För det fanns ingen förbiledning för ett litet kylvätskeflöde till temperaturkännaren.

Och som Boris redan skrivit. Rör inte din termostat. Den fungrerar som den ska ! GRATTIS !

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck