Folksam och Telia lanserar övervakningstjänst

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

http://www.telia.se/media/2015/11/1...internet/c10d2d1a-fe58-43ef-ba54-7dafa96bbd93

Nu gäller det ju bara bilar, hojar har tack och lov(?) ingen standardbuss. Visst, 20% billigare försäkring är trevligt, men att vara konstant bevakad, och att allt man gör i trafiken påverkar ens premie, nej tack. I synnerhet om man lånar ut sin bil till någon :gnissla Steget till att höja 20% om man kör för fort ligger ju snubblande nära dessutom.

Vad säger ni, är det en bra eller dålig idé att vara konstant övervakad i trafiken?

Det kommer att bli så att de som går med på detta få dagens premie, och resten höjd med 20%. Kanske inte första året, för att locka kunder. Men efter ett par år är vi där.

Riktigt läskigt om du frågar mig som ändå sköter mig förhållandevis bra i trafiken och bara har en enda fortkörningsböter på 24 år med KK.

En dålig idé.
Övervakad ska man vara när man gjort sig skyldig, inte för att man inte ska göra sig skyldig. Inte bara i trafiken...

Utmärkt idé!
Har funnits utomlands i flera år. Förvånad att det inte kommit tidigare här i Sverige.

Nu kan vi som kör varsamt och sällan äntligen få lägre premie, medan ni blådårar får pynta för den högre risken ni faktiskt utgör.

GPS och 4G störsändare så får den genast problem, sedan är väl problemet att påverka accelerometrar och gyro, men det går nog det med. Om man nu känner för att fuska.

Äntligen! Fyfan jag är rätt ung ännu men så jävla bitter jag känner mig på dagens kontrollsamhälle. Har på allvar funderingar på att bosätta mig i Svappavaara. Mysig by mellan Kiruna och Gällivare. Folktomt och bra.

Nu gäller det ju bara bilar, hojar har tack och lov(?) ingen standardbuss.

BMW införde diagnosuttag på 90-talet och från 2004 finns all data från instrumentklustret att få fram via OBD-uttaget. Före 2004 tror jag bara ABS och motordata är tillgängligt, dock kan ABS-datat ev innehålla hastighetsinformation.

Övriga tillverkare vet jag inget om.

GPS och 4G störsändare så får den genast problem, sedan är väl problemet att påverka accelerometrar och gyro, men det går nog det med. Om man nu känner för att fuska.

Det är väl inget som säger att man inte kan ha den monterad i en OBDII emulator hemma vid datorn och enbart pensionärsköra....

Från allt vad som visats av Telia och diskuterats ovan är det väldigt kort steg till att appen mäter/loggar (&larmar uppåt?) medel- och topphastigheter.. Hmm.... (Visserligen, i hojvärlden kan reflexvästgubbarna bli nöjda då de kanske får lite rabatt med försäkringen då man håller sig i "selibat")

Det är väl inget som säger att man inte kan ha den monterad i en OBDII emulator hemma vid datorn och enbart pensionärsköra....

Tja, det beror väl på hur välgjord den är. Gyrot kan väl vara lite knåp att lura, accelerometrar är lättare. GPS går att lura det med, och beroende på hur det är konstruerat, GSM med. OBD är nog den lätta biten att fuska ihop. :hihi
Om inte annat så kan man säkert koppla in sig på mätarna och antennerna och spela in lite normala körningar och sedan bara mata in "samma" data, typ till och från jobbet och sånt där på ganska reguljär basis.

Nej tack återigen.

Så länge det inte kommer som lagkrav så är det väl bar att koppla bort hårdvaran om bilen man köper är utrustad med skiten?
Annars kan den ju "gå sönder" om man ser det som ett alternativ.

En del bilar ställer ju om sig i diagnos-läge när något kopplas in på obd2-porten, blir ju dumt att köra omkring så (kan bland annat handla om att sätta sig i "open loop" eller sätta säker tändkurva osv)

Svaret är givetvis NEJ! :mad:

Så otroligt dumt att gå med på att vara övervakad av storebror frivilligt.....:dummer

Nej, tacka vet jag frihet under ansvar. :krama

För mig som kör halvförsäkrat ser jag bara en fördel, gps-tracker vid stöld.
Men det kan jag skaffa ändå.
Förresten, vad hände med den bonus skötsamma kunder fick, som baserade sig på om man nyttjat försäkringen eller inte? Försvann pga marknadskrafterna, dvs konkurrens mellan fb?

Hur går för oss andra som har äldre fordon då????

Är inte så intresserad av de ändå.... Kör konstant för fort utom på 30 sträckor.... 20% är inte så mycke när premien låg....

Man väljer inte folkskam ändå?

Men oj vad kul alla,hackers kommer ha

Ja, det verkar ju onekligen vara ett ganska skoj sidoprojekt att se om man kan lura prytteln. :D
Jag kom iofs på ett ännu lättare sätt att kringgå systemet, låt den ansluta till en picocell och modifiera datan den skickar upströms. Då kan den mäta vad fan den vill, datan som ses av andra kommer att vara justerad, förutsatt att det inte är hårdkrypterat. Då krävs det en del jobb för att komma åt datan och ändra den. :hihi

Men vill någon är det väll bara att övervaka mobilerna. Det är ju GPS axelerometer gyros osv osv så troligen går det redan att se om någon person som kör bil/mc är lagligt i trafiken.

Jag kan ha/tro fel men visst är det så?

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back