Motegi motogp 2015

Nagelbitare.
Tolkar jag rätt att de Angelis har en punkterad lunga? Hoppas det håller sig däromkring nu också.
 
gött kval.. Satte inte Jlo polvarvet på med sin 2.a hoj?

Mycket möjligt, men sådant händer hela tiden.

Alla har förvisso sina hojar numrerade ett och två eller med någon annan form av identifiering, men det finns ingen MotoGP-förare som betraktar hojen med nummer två som en ren andrahoj med sämre prestanda. Jag har hört att den ena Viasat-kommentatorn är helt besatt av att tjata om att alla förare föredrar den ena hojen. Detta är inte sant. Detta är inte produktionshojar där viktiga mått skiljer flera millimeter eller centimeter så att de känns olika. Detta är MotoGP-hojar som är byggda med otroligt tajta toleranser och ger man båda hojar exakt samma inställningar så kan inte ens de bästa testförarna säga vilken hoj som är vilken. De känns exakt likadana.

Dessutom, att enbart använda den ena hojen är ett helt orealistiskt scenario med dagens regler om begränsat antal motorer.
 
J@var vilket kval! :Bugar
Inget snack om vilka som är bäst i år. ☺
 
Dessutom, att enbart använda den ena hojen är ett helt orealistiskt scenario med dagens regler om begränsat antal motorer.

Menar du att motor & chassi hör ihop, för varje enskild hoj?

Jag trodde dom istort sett, rev ner hojen i molekyler mellan varje race och byggde tillbaks igen.. med delar som har så tajta toleranser att det blir så gott som könlöst (= kan använda vilken sving/gaffelkrona osv. som helst, bara dom kommer från samma batch)

Då kan det väl inte vara så mycket jobb att byta motor mellan hojarna?
 
"Lung contusion" skriver motogp.com om DeAngelis', vet inte vad det betyder, punkterad lunga? Ngn som vet?

Han har hela ryggraden full med frakturer på 5 kotor. Å så trasiga revben.

På hemsidan.

The San Marino rider is currently being treated at the Dokkyo Hospital.
E-Motion IodaRacing Team's Alex de Angelis suffered a heavy crash in the final practice session ahead of qualifying at the Twin Ring Motegi circuit and was taken by helicopter to the Dokkyo Hospital in Mibu for further examination and treatment.

De Angelis crashed midway through FP4, prompting Race Direction to red-flag the session. The rider was reported to be conscious and breathing before being airlifted.

Alex underwent a CT scan and has been diagnosed with lung contusion after preliminary analysis, further checks revealed several rib fractures. A spinal CT scan revealed fractures to the T7-T8-T9 vertebrae, a body fracture to L4 and trasversal process fractures to T2,4 and 8.
 
Menar du att motor & chassi hör ihop, för varje enskild hoj?

Jag trodde dom istort sett, rev ner hojen i molekyler mellan varje race och byggde tillbaks igen.. med delar som har så tajta toleranser att det blir så gott som könlöst (= kan använda vilken sving/gaffelkrona osv. som helst, bara dom kommer från samma batch)

Då kan det väl inte vara så mycket jobb att byta motor mellan hojarna?

Att byta motor på en MotoGP-hoj går bra mycket fortare än på en gathoj. Alla utom Ducati kan göra detta mellan två träningar. Man skulle alltså teoretiskt kunna klara sig med ett chassie där man hela tiden skiftar mellan flera motorer, för att få så jämn driftstid som möjligt på alla motorer.

Detta skulle dock innebära att mekanikerna inte gör så mycket annat än att byta motor. Knappast genomförbart då de också ska underhålla andra delar av hojen och installera saker man vill testa under nästa träning.

Detta skulle också begränsa testmöjligheterna avsevärt. Många av de saker man vill testa under en och samma träning tar för lång tid att installera eller justera under själva träningen. Ibland vill man testa två olika viktfördelningar eller två olika frontgeometrier som kräver olika position eller olika vinkel hos styrstolpen. Detta är 10-20 minuter meckande på samtliga hojar. En annan gång vill man kanske testa olika nivåer av anti-squat vilket kräver olika position hos svingarmsaxeln. Detta är 5-10 minuter meckande. Tredje gången kanske man vill justera sin greppbalans med hjälp av en svingarm med lite annorlunda styvhet. Även detta är runt tio minuter meckande. Ingen tänker avsätta denna tid mitt under pågående träning. Därför förbereds den ena hojen med det som ska testas i god tid innan träningen. Sedan jämför föraren de båda hojarna under träningen.

Alla förare använder båda sina hojar och ungefär lika mycket. Ingen har en "favorithoj" som får nästan all körtid och ingen tävlar med enbart den ena hojen. Allt annat är en skröna.

En intressant notis är att den här säsongen har haft tre olika förare som vinnare, men sex olika hojar som vinnare. VR, JL och MM kan uppenbarligen vinna race på båda sina hojar.
 
Att byta motor på en MotoGP-hoj går bra mycket fortare än på en gathoj. Alla utom Ducati kan göra detta mellan två träningar. Man skulle alltså teoretiskt kunna klara sig med ett chassie där man hela tiden skiftar mellan flera motorer, för att få så jämn driftstid som möjligt på alla motorer.

Intressant som vanligt, Alatalo!

Men för att en "vanlig knutte" ska ha något att relatera till:
* Hur många timmar/träningar går olja och filter?
* Har motorn ens filter?
* Vilken olja används?
* Hur servas motorerna under racehelgerna rent mekaniskt? Vad byts ut och brukar något gå sönder?
 
* Hur många timmar/träningar går olja och filter?
* Har motorn ens filter?
* Vilken olja används?
* Hur servas motorerna under racehelgerna rent mekaniskt? Vad byts ut och brukar något gå sönder?

Jag är inte motorkonstruktör, men vad jag har noterat så är det oljebyte efter varje dag och kontroll av oljenivå plus eventuell påfyllning varje gång motorn har startats eller körts. De har oljefilter och de använder väldigt lättflytande oljor typ 0W-30, förmodligen med fler friktionssänkande tillsatser och färre korrosionshämmare än vanliga gatoljor.

Ingen som helst motorservice är tillåten då motorerna är plomberade, men de som åker med pneumatiska ventilfjädrar har alltid ett evakueringssystem för att kunna dränera bort olja som läcker in. Därför kopplar man med jämna mellanrum på en vakuumpump som pumpar ur överskottsoljan och den mängd överskottsolja man får ut är en väsentlig del i beslutet om när en motor ska pensioneras.

Kopplingar och växellådor kan rivas och byggas om flera gånger per dag, men dessa räknas inte som en del av den plomberade motorn.
 
Han har hela ryggraden full med frakturer på 5 kotor. Å så trasiga revben.

På hemsidan.

The San Marino rider is currently being treated at the Dokkyo Hospital.
E-Motion IodaRacing Team's Alex de Angelis suffered a heavy crash in the final practice session ahead of qualifying at the Twin Ring Motegi circuit and was taken by helicopter to the Dokkyo Hospital in Mibu for further examination and treatment.

De Angelis crashed midway through FP4, prompting Race Direction to red-flag the session. The rider was reported to be conscious and breathing before being airlifted.

Alex underwent a CT scan and has been diagnosed with lung contusion after preliminary analysis, further checks revealed several rib fractures. A spinal CT scan revealed fractures to the T7-T8-T9 vertebrae, a body fracture to L4 and trasversal process fractures to T2,4 and 8.

Aj, det låter inte bra:(
 
Att byta motor på en MotoGP-hoj går bra mycket fortare än på en gathoj. Alla utom Ducati kan göra detta mellan två träningar. Man skulle alltså teoretiskt kunna klara sig med ett chassie där man hela tiden skiftar mellan flera motorer, för att få så jämn driftstid som möjligt på alla motorer.

Detta skulle dock innebära att mekanikerna inte gör så mycket annat än att byta motor. Knappast genomförbart då de också ska underhålla andra delar av hojen och installera saker man vill testa under nästa träning.

Detta skulle också begränsa testmöjligheterna avsevärt. Många av de saker man vill testa under en och samma träning tar för lång tid att installera eller justera under själva träningen. Ibland vill man testa två olika viktfördelningar eller två olika frontgeometrier som kräver olika position eller olika vinkel hos styrstolpen. Detta är 10-20 minuter meckande på samtliga hojar. En annan gång vill man kanske testa olika nivåer av anti-squat vilket kräver olika position hos svingarmsaxeln. Detta är 5-10 minuter meckande. Tredje gången kanske man vill justera sin greppbalans med hjälp av en svingarm med lite annorlunda styvhet. Även detta är runt tio minuter meckande. Ingen tänker avsätta denna tid mitt under pågående träning. Därför förbereds den ena hojen med det som ska testas i god tid innan träningen. Sedan jämför föraren de båda hojarna under träningen.

Alla förare använder båda sina hojar och ungefär lika mycket. Ingen har en "favorithoj" som får nästan all körtid och ingen tävlar med enbart den ena hojen. Allt annat är en skröna.

En intressant notis är att den här säsongen har haft tre olika förare som vinnare, men sex olika hojar som vinnare. VR, JL och MM kan uppenbarligen vinna race på båda sina hojar.

Underbart att ha dig tillbaka med din insyn i motogp-världen:Bugar
 
Från Aragon's press konferens;


Question
Dani, you have the best pit board messages ever. Can you please explain what they all mean?

Pedrosa
You think that I can read all these letters when I go through the straight?
Impossible. I just see things but I don't understand a thing...

Rossi
But it's fun. Every lap I check his board, I was curious to see what
happened. It's good.
 
Från Aragon's press konferens;


Question
Dani, you have the best pit board messages ever. Can you please explain what they all mean?

Pedrosa
You think that I can read all these letters when I go through the straight?
Impossible. I just see things but I don't understand a thing...

Rossi
But it's fun. Every lap I check his board, I was curious to see what
happened. It's good.

Nu blir jag nyfiken! Vad står det?
 
När börjar loppet imorgon svensk tid?
 
Back
Top