Trasiga gängor där oljepluggen sitter under motorn, vad göra?

Hej
Köpte det du föreslog, många verkar tycka det funkat

Vilken av insatserna använde du? 19mm? Vet ej hur lång gänggången är, vet du?
Vill ju ej göra för lång så den sticker upp i tråget, då får man ej ur oljan..

Gissar jag rätt om jag tror du använde den längsta 19mm ?
Mvh Krutow

Kommer faktiskt inte ihåg men jag hade inga problem att mäta då jag tog loss tråget.
Men det måste gå att mäta på något sätt på plats.
 
Kommer faktiskt inte ihåg men jag hade inga problem att mäta då jag tog loss tråget.
Men det måste gå att mäta på något sätt på plats.

Hej
Fick ordning på det, tror jag...
Men som du ser så skriver jag att det blir lite fukt av olja som lägger sig på bulthuvudet, tror jag har fel kopparbricka
Önskar finna en rejält tjock M14 bricka i aluminium för oljeplugg, hittar ej..
Vet du var det kan finnas?
Mvh
 
Testa tredobricka / gummistålbricka.. Som det antyder en stålbricka med en tätningsring av nitrilgummi eller dyl.
 
Jag hade en gs1000 för länge sedan där jag skruvade av sumpen väldigt enkelt för att sen sätta dit en ny helicoil- gänga. Riskfritt utan metallspån och det blev riktigt tätt och bra! Sumpen var bara en liten platta av aluminium som satt med ca10 skruvar.
 
Hej
Fick ordning på det, tror jag...
Men som du ser så skriver jag att det blir lite fukt av olja som lägger sig på bulthuvudet, tror jag har fel kopparbricka
Önskar finna en rejält tjock M14 bricka i aluminium för oljeplugg, hittar ej..
Vet du var det kan finnas?
Mvh

Kan inte vara så svårt i en storstad som Göteborg men kolla efter dessa http://www.arvidnilsson.com/sv/I-butik/
 
Fick hjälp av en god vän idag
Vi löste problemet med att täta hylsans kant (den som fyller ut det nya tjockare oljehålet i tråget) med Tätnings/packnings silicon i kontaktytan mot blocket. Samt en tjockare kopparbricka. Gängorna i bulten går ju ej hela vägen ner till bulthuvudet, inte på min i alla fall, så brickan måste vara minst 1,6mm för att kunna täta. Vi lade på siliconpasta även på den.
Så nu är jag glad igen, hojen läcker ej längre olja.


Tack så jättemycket för alla era tips :)
 
Last edited:
nu har jag inte lusläst de andra inläggen men att bedöma av det här du skrev så har du gjort nya gängor ( vilket måste gjort det större än innan såklart) då har du ju ingen användning av en originaloljeplugg. men jag kan ju ha missuppfattat vad du gjort. ville bara säga de även om en org plugg inte kostar många kronor
 
nu har jag inte lusläst de andra inläggen men att bedöma av det här du skrev så har du gjort nya gängor ( vilket måste gjort det större än innan såklart) då har du ju ingen användning av en originaloljeplugg. men jag kan ju ha missuppfattat vad du gjort. ville bara säga de även om en org plugg inte kostar många kronor

Jo, om du läser så har jag gjort en ny lite större gänga, det sitter alltså en stålhylsa som är M14 invändigt alltså original gäng för oljepluggen, utvändigt är ju gängan lite större för att passa i nya gänghålet i tråget.

Det är gjort med ett kit för att laga tändstiftsgängor som gått sönder i motorn.
Namnlös.jpg
Jag hoppas i alla fall att det ska fortsätta att vara tätt
Så ligger det till

Läs alla inläggen så förstår du precis ;)

Ha det gott
 
Last edited:
Fick hjälp av en god vän idag
Vi löste problemet med att täta hylsans kant (den som fyller ut det nya tjockare oljehålet i tråget) med Tätnings/packnings silicon i kontaktytan mot blocket. Samt en tjockare kopparbricka. Gängorna i bulten går ju ej hela vägen ner till bulthuvudet, inte på min i alla fall, så brickan måste vara minst 1,6mm för att kunna täta. Vi lade på siliconpasta även på den.
Så nu är jag glad igen, hojen läcker ej längre olja.


Tack så jättemycket för alla era tips :)

Det här fick mig att tänka på den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showt...y-hoj-och-oljepluggsh%E5let-%E4r-helt-trasigt

:hihi

Men ni verkar ha gjort en riktig lagning istället.
 
Jag hade en gs1000 för länge sedan där jag skruvade av sumpen väldigt enkelt för att sen sätta dit en ny helicoil- gänga. Riskfritt utan metallspån och det blev riktigt tätt och bra! Sumpen var bara en liten platta av aluminium som satt med ca10 skruvar.

Ja, den sitter (tråget) med 14 bultar varav 2 är läppar som håller fairingkåporna på sidan. Så ja, man kan ganska lätt ta loss tråget. Skönt att jag slapp i alla fall. Nu är det tätt med den metod jag använde mig av, du ser den i tråden

Ha det gott :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top