Diskussionstråden för olyckor 2015

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Bra synpunkter, sorterar upp frågorna och synpunkterna lite i citatet. Först och främst är jag helt enig med Dig att vi alltid startar debatten från noll. Men det mest skrämmande är att, om Du läser Dangarts spalt i senaste MC-folket, SMC tydligen möter samma "Goddag yxskaft"-attityd när det gäller samverkan med myndigheter och verk på hög nivå! Det finns ingen gammal fördom, inga avfärdade tvångsmedel och inga framsteg som inte kan ifrågasättas när hastighetstalibanerna sätter sig vid bordet. Kraven på bevisbörda från MC-håll är stenhårda och omfattande medan deras egna argument är uselt underbyggda på oerhört statistiskt tveksamma underlag. Surt, och kan komma att få omfattande konsekvenser.

I inslaget nämns till exempel att det skulle vara nio ggr farligare att köra hoj än bil. FEL! Sannolikheten för att råka ut för en olycka om Du är nykter, har körkort, använder skyddsutrustning och kör i vettigt rimliga hastigheter är snarare lägre. Problemet är att konsekvenserna blir värre OM olyckan är framme, något som också "dödsräckena" bidrar till...

Som motvikt vill jag visa på ett tidigare inslag i Rapport där forskaren Michael Fored gör en i mina ögon utmärkt insats för att dra slutsatser utifrån sin statistik: http://www.svtplay.se/video/3074887/rapport/rapport-rapport-699?start=auto

Så som läget är idag kan jag bara hoppas på att vi motorcyklister även i medias ögon får ett erkännande som de ledande experterna på vår egen situation och vår egen miljö. Men det gör sig inte över en natt...

Har inte läst senaste MC-folket. Kan tycka att det är anmärkningsvärt men inte förvånansvärt att höra vilken typ av personer som sitter bakom kulisserna.

Jag reagerade också på påståendet hur mycket farligare det är att köra hoj än bil. Som du säger stämmer det när väl olyckan är ett faktum. Det ska mycket till även i de mest extrema sporter för att en olycka ska ske om man de föreskrifter som finns, har rätt utrustning, vid sina sinnes fulla bruk. De allra flesta olyckor i trafiken sker troligtvis på grund av att folk är ouppmärksam, stressad, distraherad. Vi är alla individer och fungerar på olika sätt. Nollvisionen är och har alltid varit en utopi så länge mänskliga faktorn finns med. Frågan är om ens en helt automatiserad bilism styrd av avancerade sensorer hade kunnat uppfylla visionen. Någonstans längst vägen är den mänskliga faktorn ändå inblandad. Trafikverket har ju lagt åtskilliga miljoner eller mer troligt miljarder på att bygga om våra vägar bara för att några år senare konstatera att det inte var så lyckat. Det är inget dessa tjänstemän skulle stå och erkänna inför Svenska folket. Man kan dock se på sina håll och kanter hur det tas bort farthinder och annat. Ett tyst erkännande kanske?

Jag kan tycka att det vore klädsamt journalisterna, trafikexperterna och andra som uttalar sig grävde lite djupare när de talar om mc-döden. Det blir ju heller inte rätt om representanter för en intresseorganisation gång på gång ska försöka ändra bilden. Om andra vore mer informerade hade man inte behövt börja på noll varje gång.

Många trafikolyckor med bilar inblandade sker ju när någon är stressad, onykter, drogpåverkad, trött. Inte straffar man ett helt kollektiv för det. När man talar om mc-olyckor då får folk se framför sig någon som medvetet bryter mot lagen. Hastigheten får skulden, men sedan visar det sig att föraren var påverkad, utan körkort och körde på småtimmarna. Skulle säga att det var brist på omdöme som orsakade olyckan. Så fort "experterna" uttalar sig bekräftar de snarare bilden än förändrar den. Man lämnar ute väsentlig fakta. Vi talar om en liten klick individer som märks mycket. Det är ungefär som om streetracing folket skulle få ta på sig skulden för trafikolyckorna inom bilismen. Befängt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Som motorcyklist vet vi att det inte går att sitta och såsa bakom styret men bilister tror, med de låga hastighetsbestämmelser vi har, att det går att göra mer än bara köra. Bara man är nykter, använder bilbälte och håller skyltad hastighet har ju Trafikvärket inbillat oss... :(

http://www.visordown.com/motorcycle...s-biggest-factor-in-road-accidents/27905.html

FAILING to look properly is the most common factor in road accidents, according to government data obtained by a motoring group.


Sarah Sillars, the group’s chief executive officer, said: ‘We feel that many people eventually get complacent behind the wheel and inattention creeps in. Combine this with fatigue and distractions, inside and outside the vehicle and the message is clear that drivers must apply their full attention to driving – you simply cannot do two things at once if one of them is driving.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Den här i olyolyckan i fotokurvan ser ut att ha varit riktigt våldsam. Någon som vet vad som hände? Ser ut som att gröna bilen varit inblandad. Hoppas alla klarar sig utan bestående men
03.JPG

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21207430.ab
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inlägg från föraren i en gixxergrupp på Facebook.
" ...nån jävla billist väljer att köra om en långtradare i fotokurvan. Men jag lever, änglavakt är ordet"

Ugh... Mycket trevligt att få välja mellan fronten på en bil eller lastbil. :mad:
Det var inte mycket kvar av hojen... I just det här fallet kan man väl anta att det gick lite över skyltad hastighet, så det lär väl inte hända något alls för bilföraren.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Ugh... Mycket trevligt att få välja mellan fronten på en bil eller lastbil. :mad:
Det var inte mycket kvar av hojen... I just det här fallet kan man väl anta att det gick lite över skyltad hastighet, så det lär väl inte hända något alls för bilföraren.

Herregud alltså... Fyfan!
Småbilar i skrikiga färger måste ju vara överrepresenterade i sånna här olyckor där "misstag" leder till dödlig utgång. Vad är påföljden för bilisten om denna anses skyldig? En knäpp på näsan och ajja bajja?
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jävligt skönt att höra att föraren klarade sig och hoppas det går bra framöver. Otäckt hur lätt något sådant kan hända, ibland känns det bara som att det är en tidsfråga för en när man kör hoj... :död
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Inlägg från föraren i en gixxergrupp på Facebook.
" ...nån jävla billist väljer att köra om en långtradare i fotokurvan. Men jag lever, änglavakt är ordet"

Helvete... ja hade man fått gissa så hade man lätt gissat på dödlig utgång.
Bulten är fan ingen vidare väg att köra, massor av tung trafik och motorcyklar i hög hastighet är en kass kombo.
Men när det gäller skuldfrågan så lär allt hamna på bilisten.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Någon som vet hur statistiken ser ut för 2015? Känns som det varit mer än vanligt trots det kassa vädret.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Någon som vet hur statistiken ser ut för 2015? Känns som det varit mer än vanligt trots det kassa vädret.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fler-utan-korkort-bland-arets-dodsolyckor/

Vad jag vet må Du lägga på i alla fall två omkomna till i år - en äldre man som förolyckades i Grimslöv samt ytterligare en person i Nyköping under den gångna helgen :(

Så - hitintills i år 28 omkomna på MC, ifjol 29 personer tutti för hela säsongen. Om jag räknat rätt...
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Kollegan körde förbi en MC-olycka imorse. Ringvägen åt Zinkensdamm till.

Blond kille som reste sig från gatan utan hjälm. Vit hoj. Ambulans och polis anlände samtidigt.


När han inte hade hjälm tänker jag spontant "stulen?"
 

Raderad medlem 51742

Guest
Mycket otrevlig olycka utanför Stenungsund idag:
http://www.expressen.se/gt/mc-forare-allvarligt-skadad-efter-krock-1/

Får verkligen hoppas motorcyklisten klarar sig. Att döma av expressens bilder ser det ut att ha varit en hel del krafter involverade.

Vänstersvängande bilister... så lätt att missbedöma deras avsikter. Missad eller sent påslagen blinkers, plötsligt kommer framförvarande på att denne skall svänga in på en liten väg man inte visste fanns och bromsar kraftigt. Detta förekommer i princip på varje MC-tur. Kanske brister man själv lite i uppmärksamhet och hinner inte reagera, bromsa och få stopp utifrån de marginaler (hastighet/avstånd) man håller. Var själv nära att parkera mig själv i bagageutrymmet på en bil nyligen. Handlade visserligen inte om en vänstersväng, men en bil som av annan anledning plötsligt stannat mitt på vägen. Det här tål att påminna sig själv om hela tiden.

Ta hand om er där ute - bilar är hårda. :krama
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vänstersvängande bilister... så lätt att missbedöma deras avsikter. Missad eller sent påslagen blinkers, plötsligt kommer framförvarande på att denne skall svänga in på en liten väg man inte visste fanns och bromsar kraftigt. Detta förekommer i princip på varje MC-tur. Kanske brister man själv lite i uppmärksamhet och hinner inte reagera, bromsa och få stopp utifrån de marginaler (hastighet/avstånd) man håller. [...] Det här tål att påminna sig själv om hela tiden.
Ja det är fan sant. Kör ju själv mer eller mindre "aktivt" med gammel-bladen och gammelsukkan över hela norden på hojsemester, eller i krokarna där man bor. Det är alltid samma jobb man måste ägna sig åt. Verkar bilen/husbilen framför hålla styv kurs rakt fram på denna vägen? Någon korsning/avtagsväg i synhåll? Har jag sikt nog att blåsa om även om en snabb hoj skulle komma i mötande? Verkar fordonet framför ha fattat att jag ligger bakom och uppfattat att jag är en sån där snabb jävel (sånt märker man) som strax kommer att blåsa om?
Jag är ju rätt ny på detta, men de första 5000 milen har passerat skadefritt även om möjliga incidenter har infunnit sig. Allt hittills har löst sig just genom att man insett potentiell fara i förväg, sänkt fart, bromsberedskap etc (och nödbromsat trots företräde osv flera gånger). Man har absolut noll säkerhetsmarginal på hoj och måste köra därefter, oavsett om man kör skyltat eller blir spontan idiot och dummar sig med två- eller tredubbla hastigheten.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Igår var jag med om en incident, eller knappt det. Men det kunde ha blivit riktigt allvarligt. Körde inte över skyltat då jag åkte efter en bil. Solen snett in bakifrån vänster. Har åkt på vägen ett antal gånger, men inte tänkt på hur dumt den är gjord.

Åker i en rondell, ut från rondellen åker bilen framför rätt sakta så jag kör om. Precis när jag kör om ser jag att den blinkar vänster, såg inte det innan p.g.a. solens reflexer i baklyset (många moderna bilar har bajsdåliga blinkerslampor bak) och det hade kunnat gå riktigt illa.

Varför har man inte den vänstersvängande vägen i rondellen i stället för ca 75 meter efter rondellen?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Mycket otrevlig olycka utanför Stenungsund idag:
http://www.expressen.se/gt/mc-forare-allvarligt-skadad-efter-krock-1/

Får verkligen hoppas motorcyklisten klarar sig. Att döma av expressens bilder ser det ut att ha varit en hel del krafter involverade.

Tyvärr slutade det på värsta tänkbara sätt...

På söndagsmorgonen meddelade polisen att mc-föraren avlidit till följd av sina skador.
– Vi har nu fått tag på anhöriga och jag kan bekräfta att personen är avliden, säger Jenny Widén.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Igår var jag med om en incident, eller knappt det. Men det kunde ha blivit riktigt allvarligt. Körde inte över skyltat då jag åkte efter en bil. Solen snett in bakifrån vänster. Har åkt på vägen ett antal gånger, men inte tänkt på hur dumt den är gjord.

Åker i en rondell, ut från rondellen åker bilen framför rätt sakta så jag kör om. Precis när jag kör om ser jag att den blinkar vänster, såg inte det innan p.g.a. solens reflexer i baklyset (många moderna bilar har bajsdåliga blinkerslampor bak) och det hade kunnat gå riktigt illa.

Varför har man inte den vänstersvängande vägen i rondellen i stället för ca 75 meter efter rondellen?

Ja, det finns mycket tveksamma korsningar ute på våra vägar. Avtagsvägar och infarter som är dåligt uppmärkta osv. Den slutsats jag själv dragit efter några tusen mil på hoj är att om man vill undvika de största riskerna i samband med att man hinner ikapp en bil framför räcker det inte att man tror att bilen inte kommer svänga vänster, utan att utgå från att den kommer att göra det såvida man inte är helt säker på att det inte finns någon avtagsväg att svänga till. Inte alltid så lätt att efterleva i praktiken dock.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mycket otrevlig olycka utanför Stenungsund idag:
http://www.expressen.se/gt/mc-forare-allvarligt-skadad-efter-krock-1/

Får verkligen hoppas motorcyklisten klarar sig. Att döma av expressens bilder ser det ut att ha varit en hel del krafter involverade.

Vänstersvängande bilister... så lätt att missbedöma deras avsikter. Missad eller sent påslagen blinkers, plötsligt kommer framförvarande på att denne skall svänga in på en liten väg man inte visste fanns och bromsar kraftigt. Detta förekommer i princip på varje MC-tur. Kanske brister man själv lite i uppmärksamhet och hinner inte reagera, bromsa och få stopp utifrån de marginaler (hastighet/avstånd) man håller. Var själv nära att parkera mig själv i bagageutrymmet på en bil nyligen. Handlade visserligen inte om en vänstersväng, men en bil som av annan anledning plötsligt stannat mitt på vägen. Det här tål att påminna sig själv om hela tiden.

Ta hand om er där ute - bilar är hårda. :krama

Ja, de flesta bilister kan man ju se att det är något fanstyg i antågande när de börjar vara lite vaga i framförandet av fordon, svårt att beskriva men det är så det känns.. "Den här jäveln är opålitlig." Sedan finns de där som ligger och nöter, och plötsligt ställer sig på bromsen för att stanna och plocka blåklockor i diket (eller vad fan det nu kan vara), svänga vänster, U-sväng eller svänga över tre körfält helt plötsligt, utan blinkers, över spärrlinjer och ner på en avfart...
Eller ÄNNU bättre, folk som bestämmer sig för att preja en när man ligger bredvid dem på flerfiliga vägar. Vad i helvete? >.< Kör nuförtiden alltid på låga växlar för att kunna skjuta iväg framåt jävligt fort vid långsammare trafik på flerfiliga vägar när något jävla blockmongo bestämmer sig för att jag inte får vara där jag är.
De jävlarna är de som orsakat några bruna ögonblick. Alltid bra avstånd till framförvarande så att man inte är beroende av att de inte gör något dumt skit, utan själv kan hantera det de ställer till med.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, de flesta bilister kan man ju se att det är något fanstyg i antågande när de börjar vara lite vaga i framförandet av fordon, svårt att beskriva men det är så det känns.. "Den här jäveln är opålitlig." Sedan finns de där som ligger och nöter, och plötsligt ställer sig på bromsen för att stanna och plocka blåklockor i diket (eller vad fan det nu kan vara), svänga vänster, U-sväng eller svänga över tre körfält helt plötsligt, utan blinkers, över spärrlinjer och ner på en avfart...
Eller ÄNNU bättre, folk som bestämmer sig för att preja en när man ligger bredvid dem på flerfiliga vägar. Vad i helvete? >.< Kör nuförtiden alltid på låga växlar för att kunna skjuta iväg framåt jävligt fort vid långsammare trafik på flerfiliga vägar när något jävla blockmongo bestämmer sig för att jag inte får vara där jag är.
De jävlarna är de som orsakat några bruna ögonblick. Alltid bra avstånd till framförvarande så att man inte är beroende av att de inte gör något dumt skit, utan själv kan hantera det de ställer till med.

Helt plötsligt saknar jag Trafikmagasinet. Kanske dags för lite informationskampanjer i deras anda: https://www.youtube.com/watch?v=5Clsml93bFs

"Bakom Krister ligger en motorcykel sen en stund. Det är Ragge Lundkvist på sin stora fina motorcykel" :tummenupp
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Grundregel: Utgå ALLTID ifrån att övriga trafikanter inte har sett dig:fakta
Kör sedan därefter.
Är vägen tom framför kan 250 vara ok, är den inte det är 250 inte ok!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top