Startproblem R1 2001

NiklasTo

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2015
Ort
ullared
Hoj
2006, Kawasaki, kx250f
Hej, har inte haft detta problem tidigare.

Batteriet hade dragit ur så jag hjälpstartade med bilens men den tuggade inte riktigt igång, var soppa torsk :( fyllde på soppa och fortsatte nöta med startmotorn....

Kanske gjorde jag detta för länge för när jag trycker in start knappen så snurrar motorn snabbt runt några sekunder för att sedan gå i slowmotion och kablarna blir väldigt varma.

Har nu ställt in den i garaget och låter kabla mm vila en stund.

Kan jag ha pajjat nått eller var det bara så enkelt att kablaget blev för varmt?

ursäkta denna dåliga beskrivingen på mitt problem.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hade du bilens motor igång?

Jag har nog en startmotor som passar liggande.
 

NiklasTo

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2015
Ort
ullared
Hoj
2006, Kawasaki, kx250f
Ja bilens motor var igång, ska testa strax igen med ett nytt batteri.
Hoppas ju på att slippa byta startmotor men grymt om du har en i fall att!
:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En bilgenerator laddar på mycket mer ampere än vad ett mc-batteri kan hantera.
Som TS skrivit så blev ju t.o.m kablarna kännbart varma. Har man tur så är det bara batteriet som går sönder..
Många bilbatterier lämnar uppåt 7-800A momentant, medan en bilgenerator sällan lämnar över 100A, så vill man elda upp ett batteri så går det ypperligt att koppla direkt mot bilbatteriet ;)
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
En bilgenerator laddar på mycket mer ampere än vad ett mc-batteri kan hantera.
Som TS skrivit så blev ju t.o.m kablarna kännbart varma. Har man tur så är det bara batteriet som går sönder..

Många bilbatterier lämnar uppåt 7-800A momentant, medan en bilgenerator sällan lämnar över 100A, så vill man elda upp ett batteri så går det ypperligt att koppla direkt mot bilbatteriet ;)

Men bara för att något KAN lämna 800A betyder inte ATT det lämnar 800A...
Det finns ju vissa lagar att ta hänsyn till...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Men bara för att något KAN lämna 800A betyder inte ATT det lämnar 800A...
Det finns ju vissa lagar att ta hänsyn till...

Och förstår man de lagarna förstår man också varför motorn bör lämnas avstängd (framför allt ohms lag)
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Och förstår man de lagarna förstår man också varför motorn bör lämnas avstängd (framför allt ohms lag)

Utveckla.
Hur kan det faktum att strömkällan är på 800A eller 8000A göra skillnad om du bara ska plocka ut 200A..?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Utveckla.
Hur kan det faktum att strömkällan är på 800A eller 8000A göra skillnad om du bara ska plocka ut 200A..?

Ohms lag: I = U / R
När motståndet (R) går mot noll så blir strömmen (I) hög. Dvs spänning i förhållande till motståndet bestämmer strömstyrkan. Att något kan leverera 800 ampere betyder inte att det kommer att göra det.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Utveckla.
Hur kan det faktum att strömkällan är på 800A eller 8000A göra skillnad om du bara ska plocka ut 200A..?

Vad du plockar ut beror ju på vilken spänning och resistans du har, i detta fall mc-batteriets interna resistans plus resistans i startkablar och dess anslutningspunkter. Ett trött mc batteri på kanske 12V jämfört med ett fulladdat bilbatteri på 12.8 så har du 0.8V spänningsskillnad, med motorn igång och 14.7V från en frisk bilgenerator har du 2.7V

Sen kan du nog lista ut resten :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Och ifall du inte gör det: en mc's generator och tillika batteri är specade att leverera/ta emot ca 10-15A. Mc-batteriet kan typiskt stå emot en spik på typ 40A momentant.
En bil och dess generator trycker mellan 60-120A utan problem.
Verkar siffrorna gå ihop? ;)
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Vad du plockar ut beror ju på vilken spänning och resistans du har, i detta fall mc-batteriets interna resistans plus resistans i startkablar och dess anslutningspunkter. Ett trött mc batteri på kanske 12V jämfört med ett fulladdat bilbatteri på 12.8 så har du 0.8V spänningsskillnad, med motorn igång och 14.7V från en frisk bilgenerator har du 2.7V

Sen kan du nog lista ut resten :tummenupp

Men om du kopplar rätt - pluskabeln från bilbatteriet till plus på MC (behöver ju inte ske vid batteriet men det är såklart enklast, man kan för åskådlighetens skull lossa skon från pluspolen på MC:n men kretsen blir ju densamma) och sedan minuskabeln från MC-chassi/jord till minus på bilbatteri - borde inte kretsen slutas över startmotorn tillbaka till bilbatteriet..? Hur kommer MC-batteriet in i bilden?
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Och ifall du inte gör det: en mc's generator och tillika batteri är specade att leverera/ta emot ca 10-15A. Mc-batteriet kan typiskt stå emot en spik på typ 40A momentant.
En bil och dess generator trycker mellan 60-120A utan problem.
Verkar siffrorna gå ihop? ;)

Jo, men R i ekvationen är ju MC:ns startmotor - inte bilens generator.
Oavsett om batteriet KAN leverera 800A så gör det inte det; I = U/R
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Men om du kopplar rätt - pluskabeln från bilbatteriet till plus på MC (behöver ju inte ske vid batteriet men det är såklart enklast, man kan för åskådlighetens skull lossa skon från pluspolen på MC:n men kretsen blir ju densamma) och sedan minuskabeln från MC-chassi/jord till minus på bilbatteri - borde inte kretsen slutas över startmotorn tillbaka till bilbatteriet..? Hur kommer MC-batteriet in i bilden?

Tror det är extremt få personer som kopplar loss MC batteriet när de ska använda startkablar, och även om du nu gör det så är hojens startmotor/relä/kablar dimensionerat för 10-12V sådär (eftersom ett mc batteri dippar rejält när du trycker på knappen) med lite marginal för upp mot 13V utifall du skulle ha ett redigt bra batteri. Varför skulle man då vilja koppla 14,7V på det systemet? det överlever antagligen men varför chansa? Varför lägger du massa tid och energi på att försvara att man kan ha bilens motor igång när du inte tjänar något på det och riskerar förstöra hojens elsystem, eller spränga hela skiten i luften om du nu kokar knallgas av MC-batteriet.

Varför ska man ha motorn igång då?
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Tror det är extremt få personer som kopplar loss MC batteriet när de ska använda startkablar, och även om du nu gör det så är hojens startmotor/relä/kablar dimensionerat för 10-12V sådär (eftersom ett mc batteri dippar rejält när du trycker på knappen) med lite marginal för upp mot 13V utifall du skulle ha ett redigt bra batteri. Varför skulle man då vilja koppla 14,7V på det systemet? det överlever antagligen men varför chansa? Varför lägger du massa tid och energi på att försvara att man kan ha bilens motor igång när du inte tjänar något på det och riskerar förstöra hojens elsystem, eller spränga hela skiten i luften om du nu kokar knallgas av MC-batteriet.

Varför ska man ha motorn igång då?

Var någonstans försvarar jag det ena eller det andra? Jag ställer lite utmanande frågor...
När jag mätte senast så laddade min MC 14,4V.
Men det var kanske otur...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Var någonstans försvarar jag det ena eller det andra? Jag ställer lite utmanande frågor...
När jag mätte senast så laddade min MC 14,4V.
Men det var kanske otur...

Då föreslår jag att du läser en bok eller går en kurs i grundläggande el-lära istället för att trötta ut medlemmar på ett forum. Finns mycket att läsa online också.

Och jag är inte speciellt intresserad av vad din MC laddar med för spänning
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Då föreslår jag att du läser en bok eller går en kurs i grundläggande el-lära istället för att trötta ut medlemmar på ett forum. Finns mycket att läsa online också.

Och jag är inte speciellt intresserad av vad din MC laddar med för spänning

Då ber jag om ursäkt att jag slösade på din energi.:tummenupp
Men om du någon dag i framtiden orkar får du gärna förklara hur batteriet kokar till knallgas när det inte ens ingår i kretsen - oavsett om du lossar pluspolen eller ej.
PoK:krama
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top