Gaffelolja till en honda cbr600rr 08

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Har letat ihjäl mig på nätet efter gaffel olja till hondan. e de nån här som vet vad man skal köpa för sorts olja mm? finns ju en hel del på marknaden? första gången jag byter olja i gafflarna så ni får gärna även komma med lite tips på hur man skal göra. ska man även byta packningar när man endå håller på? kan tillägga att dom jag har idag läcker inte. men dom e ju nåra år gammla o de e bara jag som ägt hojen sen den va ny. dom har alltså aldrig bytts ut. och även då e de nån skillnad på om man kör mest bana? såg att de fanns en mer racing olja te gafflarna o en för gatåkare?
 
Du går in i denna tablett och tittar vad din original gaffelolja har för viskositet och sen köper du en i handeln med ungefär samma.
http://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=File:PVD-ISO-Viscosity-Data.gif

Skulle tro att Honda har Showa ss-7 original dvs kring 16cst.

spelar de nån roll om man kör bana vilken man väljer? kan man välja en bättre som fungerar mer för bankörning? elle e de samma resultat? o packningarna ska jag byta dom när jag endå håller på?

- - - Updated - - -

Du går in i denna tablett och tittar vad din original gaffelolja har för viskositet och sen köper du en i handeln med ungefär samma.
http://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=File:PVD-ISO-Viscosity-Data.gif

Skulle tro att Honda har Showa ss-7 original dvs kring 16cst.

spelar de nån roll om man kör bana vilken man väljer? kan man välja en bättre som fungerar mer för bankörning? elle e de samma resultat? o packningarna ska jag byta dom när jag endå håller på?
 
spelar de nån roll om man kör bana vilken man väljer? kan man välja en bättre som fungerar mer för bankörning? elle e de samma resultat? o packningarna ska jag byta dom när jag endå håller på?

En gaffel är designad för en viss viskositet och några större hopp bör man inte göra. Vill man ha egenskaper för banåka är det uppdaterad shimsning och häftigare interna komponenter som är grejen.

Har gaffeln gått en bit så hade jag bytt tätningarna när du ändå är igång.
 
För årsmodell '07 till '12 är det gaffelolja med viskositet 10W.

Passar på att även bjuda på mängd och nivå när vi ändå håller på. :)

Svårt att säga om du ska ta tätningarna samtidigt... har du alla verktyg tar det inte så mycket extra tid men å andra ska man ju inte pilla på sånt som funkar.

20150414_191742.jpg
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top