Hjälp med blinkers på Honda

Jonathan.S

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2015
Ort
Visby
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 -08
Hej har ett problem med min Honda mbx 125 f -84 för att vara exakt :) nu till problemet blinkersen lyser fast sken men när du varvar upp till 6000 varv då börjar den blinka?
har kollat alla kablar och så och ingen av eller felkopplad nytt batteri igår 2015-08-08
kan de ha något me att det inte sitter original lyse på? eller ska man byta relä? Tacksam för svar :) mvh Jonte
 
bytte batteri för att de gamla va helt slut. har mätt o allt ser bra ut. så jäkla konstig :/ kan de va så att man inte kan ha LED fram och lampa bak? men fattar ändå inte varför de kan börja blinka vi 6000 var då? och sen under det är de fast sken
 
Last edited:
Lättlöst problem..
Du har ett blinkrelä för 2x21W, et mekaniskt som är avsett för två glödlampor a 21W/st
De blinkar med rätt hastighet när belastninge på reläet är den avsedda dvs 2x21W plus minus (konstruktions)marginaler.
Nu har du sänkt last på reläet iom att du bytt till LED fram.
När du ökar varvtalet så ökar spänningen i systemet, och därmed också strömförbrukningen i lampor+LED, så mycket att du hamnar inom den lastmarginal som gör att reläet blinkar..
Av samma anledning så blinkar det inte om du har dåligt batteri och 2+2 st glödlampor..
Lägg till ett lastmotstånd på vardera sidan (parallellt med LED eller glödlampa) eller köp ett lastoberoende relä, vilket som är enklast/billigast.
 
Lättlöst problem..
Du har ett blinkrelä för 2x21W, et mekaniskt som är avsett för två glödlampor a 21W/st
De blinkar med rätt hastighet när belastninge på reläet är den avsedda dvs 2x21W plus minus (konstruktions)marginaler.
Nu har du sänkt last på reläet iom att du bytt till LED fram.
När du ökar varvtalet så ökar spänningen i systemet, och därmed också strömförbrukningen i lampor+LED, så mycket att du hamnar inom den lastmarginal som gör att reläet blinkar..
Av samma anledning så blinkar det inte om du har dåligt batteri och 2+2 st glödlampor..
Lägg till ett lastmotstånd på vardera sidan (parallellt med LED eller glödlampa) eller köp ett lastoberoende relä, vilket som är enklast/billigast.

ska man ha 1 motstånd vi varje led eller 1 vid led och 1 vid lamporna? och har du någon länk som passar dessa :) (original bak)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Speglar/Backspegel-med-LED-blinkers-2000028525/
 
U=RI
P = UI
(21-1,3) / 12 = 1,64 A
R = 12 / 1,64 = 7.3 ohm

Du ska koppla in motståndet parallellt med blinkerslamporna. Det kan vara på kabeln nära någon av lamporna eller vid reläet. Värt att tänka på är att motståndet möjligtvis kan bli varmt vid 1,64 A.

Det räcker med ett motstånd till varje sida (höger och vänster).
 
Inser nu att du behöver effektmotstånd som klarar av 19,7 W... Absolut enklast är att byta relä till ett lastoberoende som Kahobe sa.
 
Nej, antingen eller. Båda funkar.


Lösning 1.
Köp två motstånd och koppla in parallellt med blinkers

Lösning 2.
Köp ett relä som är lastoberoende.
 
Nej, antingen eller. Båda funkar.
Lösning 1.
Köp två motstånd och koppla in parallellt med blinkers
.
Biltema har två motstånd för 40 spänn.
Den för den elektriskt "lågvetande" lämpligaste, och absolut enklaste lösningen...:D

Ska vi ta en överkurs i sammanhanget så är ju "pluspolen" ("ström till-kabeln") på blinkers fram ocj bak samma pol så egentligen, tekniskt asså, behövs bara ETT motstånd fast för dubbla effekten.
Sen överkurs två.
Eftersom man bara har ETT blinkrelä som servar både höger ELLER vä sida så skaffar man bäst ETT motstånd för båda sidor som placeras FÖRE blinkersknappen efter reläet, det är ju alltid samma ström genom blinkreläet som man mekaniskt (med knappen) styr åt höger, eller vänster..
..men nu krånglade jag nog till det för mycket...:D:D
Två motstånd löser allt - i detta fall..
 
Biltema har två motstånd för 40 spänn.
Den för den elektriskt "lågvetande" lämpligaste, och absolut enklaste lösningen...:D

Ska vi ta en överkurs i sammanhanget så är ju "pluspolen" ("ström till-kabeln") på blinkers fram ocj bak samma pol så egentligen, tekniskt asså, behövs bara ETT motstånd fast för dubbla effekten.
Sen överkurs två.
Eftersom man bara har ETT blinkrelä som servar både höger ELLER vä sida så skaffar man bäst ETT motstånd för båda sidor som placeras FÖRE blinkersknappen efter reläet, det är ju alltid samma ström genom blinkreläet som man mekaniskt (med knappen) styr åt höger, eller vänster..
..men nu krånglade jag nog till det för mycket...:D:D
Två motstånd löser allt - i detta fall..

:banana Still confused but on a higher level... :huvet
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top