Motorn börjar slira vid 5-7 tusen varv

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
Z1000SX
Hej, jag är inte direkt superduktig på det mekaniska än så jag ställer antagligen en amatörfråga nu men så är det :D

Jag har en gammal körskole hoj CB 750 2002 och när jag gasar på rejält på säg växel 2 och 3 tex så börjar motorn slira vid 5-7 tusen varv, då får jag lätta på gasen och sen kan jag gasa på igen mjukt.

Är detta ett tecken på dåliga lameller eller är det typ en sliten växellåda?

Kan tillägga att den kan vara jävligt grinig att lägga i 1:an och 2:an med, rasslar och låter allmänt illa ibland, på låga varv då.

tack på förhand

Last edited:
Kopplingen. Val av olja kan spela roll men i ditt fall skulle jag gissa på att den är kass. Blir svårt med växlingen då också.

Kopplingen. Val av olja kan spela roll men i ditt fall skulle jag gissa på att den är kass. Blir svårt med växlingen då också.

Gjorde ett oljebyte för C:a 70 mil sen, hällde i Motul och nytt filter. Växlingarna upplevdes bättre efter det men kan lika gärna vara placebo.

Vad är det jag behöver kolla på, är det något man kan göra hyfsat lätt själv?

Gjorde ett oljebyte för C:a 70 mil sen, hällde i Motul och nytt filter. Växlingarna upplevdes bättre efter det men kan lika gärna vara placebo.

Vad är det jag behöver kolla på, är det något man kan göra hyfsat lätt själv?

Har du lite händighet och lite verktyg generellt så kan du byta kopplingslameller själv. Töm oljan, av med motorkåpan, mutterknack till muttern som håller kopplingskorgen. Sen är det bara att komma ihåg hur det satt, men det löser sig. Kolla youtube-klipp på någon som byter lameller på en likadan hoj så gör du bara som honom. Det fixar du!

Eller lägg den ned på sidan så slipper du tömma oljan. En gammal körskolehoj har väl motorbågar och skavsår på "rätt" ställen...? :)

Koppling är ju en förbrukningsvara. Är det en gammal körskolehoj dessutom så har den nog gått "många timmar" trots mätarställningen......och med slirande koppling.

Oftast brukar det räcka med att byta bara lamellerna. Stålskivorna förstör(har förstört redan?) du om du fortsätter att köra med slirande koppling.

Så, kör inte mer med den....öppna

Eller lägg den ned på sidan så slipper du tömma oljan. En gammal körskolehoj har väl motorbågar och skavsår på "rätt" ställen...? :)

Har du lite händighet och lite verktyg generellt så kan du byta kopplingslameller själv. Töm oljan, av med motorkåpan, mutterknack till muttern som håller kopplingskorgen. Sen är det bara att komma ihåg hur det satt, men det löser sig. Kolla youtube-klipp på någon som byter lameller på en likadan hoj så gör du bara som honom. Det fixar du!

Koppling är ju en förbrukningsvara. Är det en gammal körskolehoj dessutom så har den nog gått "många timmar" trots mätarställningen......och med slirande koppling.

Oftast brukar det räcka med att byta bara lamellerna. Stålskivorna förstör(har förstört redan?) du om du fortsätter att köra med slirande koppling.

Så, kör inte mer med den....öppna

Tack för bra svar! :krama:Bugar

Följdfråga, kollar lite på delar för min lilla räser, allt pekar på Lelles eller XLMoto på nätet, men ingen av den verkar ha dessa stålskivor som jag befarar fått sig hård behandling med, kan det även hända att jag måste byta fjärden till lameller och stålskivorna med?

Nån som sitter på något guldtips om sida med dessa reservdelar till Honda? helst svenskt ;)

Last edited:
Okej jag tog beslutet att avvakta lite då jag fortfarande inte upplevde det så fruktansvärt illa men skall nu lägga beställningen. tänkte kolla om jag har missat något innan jag trycker på beställ knappen.

beställning.PNG

Jag har aldrig bytt stålskivor när jag bytt lameller. Kopplingsfjädrar har jag bytt på min gamla Honda 500 från -72. Barnettlameller. Min Kawa 750-4 har gått 12000 mil med samma stålskivor.

Skrev du hur långt hojen gått?
Jag tror att det räcker med byte av lameller. Nu var det ingen större kostnad för stålskivorna.
Har du kollat att du har ett spel vid kopplingshandtaget?
Frikopplar kopplingen när du har växeln i och står på tomgång? Någon kanske spänt vajern för mycket.

Jag har aldrig bytt stålskivor när jag bytt lameller. Kopplingsfjädrar har jag bytt på min gamla Honda 500 från -72. Barnettlameller. Min Kawa 750-4 har gått 12000 mil med samma stålskivor.

Skrev du hur långt hojen gått?
Jag tror att det räcker med byte av lameller. Nu var det ingen större kostnad för stålskivorna.
Har du kollat att du har ett spel vid kopplingshandtaget?
Frikopplar kopplingen när du har växeln i och står på tomgång? Någon kanske spänt vajern för mycket.

Hojen har just nu 635X mil på mätaren och är en gammal körskole hoj så den har nog fått utstå en hel del slirande i sina dar, kanske är overkill med stålskivorna som jag förstått sällan blir kassa men känns om jag nu river kopplingen kan jag lika gärna byta det med.

Ja spelet med kopplingen har jag justerat så den inte är för spännd.

La beställningen nu så blir det kanske lite hobbymek till helgen om jag har tur :tummenupp:glömdet

Hojen har just nu 635X mil på mätaren och är en gammal körskole hoj så den har nog fått utstå en hel del slirande i sina dar, kanske är overkill med stålskivorna som jag förstått sällan blir kassa men känns om jag nu river kopplingen kan jag lika gärna byta det med.

Ja spelet med kopplingen har jag justerat så den inte är för spännd.

La beställningen nu så blir det kanske lite hobbymek till helgen om jag har tur :tummenupp:glömdet

Det där blir bra.

För tio år sen satte jag frugan på att byta lameller. I föräldrarnas ovärmda garage. Med betonggolv.

Hojen blev bra.

Hon fick urinvägsinfektion.

Nu singel.

Sevenfiftyn är av någon anledning väldigt känslig för fel olja där min egen som inte varit körskolehoj slirade som bara attans vid 7000 rpm.Bytte olja från Biltema till Motul samt justerade kopplingen och så var problemet klart mycket bättre.Om inte, så är det som tidigare sagts dags för lamellbyte.

Nu kanske din koppling är annorlunda än på "min" Suzuki SV650S.
Men på Suzukin när jag rev koppling så satt det 5 eller 6 fjädrar som tryckte ihop kopplingen (lamellerna mot stålskivorna).
Jag kollade längden på fjädrarna, de var nästan för korta, bara nån mm över minimilängd. De hade alltås troligen satt sig ett par eller några mm från nya. Nåja min koppling slirade inte (problemet var att jag inte kunde frikoppla ordentligt, centrummuttern längst in hade lossnat) och när jag dragit centrum muttern och satt ihop kopplingen igen, var allt OK igen.
Men har du isär kopplingen kan det vara ide kolla längden på fjädrarna (om du har fjädrar) med ett skjutmått.
Är dom för korta, satt sig för mycket, så slirar ju kopplingen....:(

Sevenfiftyn är av någon anledning väldigt känslig för fel olja där min egen som inte varit körskolehoj slirade som bara attans vid 7000 rpm.Bytte olja från Biltema till Motul samt justerade kopplingen och så var problemet klart mycket bättre.Om inte, så är det som tidigare sagts dags för lamellbyte.

Intressant, nu vet jag inte vad det var för olja i den när jag köpte den men jag har själv bytt till motul 10w40 olja i efterhand och det hjälpte tyvärr inte detta problemet.

Har fått mina delar nu, men har precis upptäckte ett nytt fenomen med hojen.

När mitt stöd är uppfällt så kan jag inte starta hojen med kopplingen indragen, utan bara när jag har den i neutral växel.

Någon som har tips på vad jag skall kolla nu när jag ändå byter friktionsskivorna?:smasha

Din ödmjukhet i tekniska frågor bådar gott - du kommer att fixa dina problem med sunt förnuft och med stöd av goda råd från kamraterna på Sporthoj!

När det gäller ditt senaste problem med säkerhetsbrytarna, är det ett klassiskt fall av my-sjuka. Endera fixar du avvikelsen från det tänkta idealläget eller också flinar du och lever med den lilla avvikelsen - bågen funkar ju!

Din ödmjukhet i tekniska frågor bådar gott - du kommer att fixa dina problem med sunt förnuft och med stöd av goda råd från kamraterna på Sporthoj!

När det gäller ditt senaste problem med säkerhetsbrytarna, är det ett klassiskt fall av my-sjuka. Endera fixar du avvikelsen från det tänkta idealläget eller också flinar du och lever med den lilla avvikelsen - bågen funkar ju!

Jo förvisso fungerar den, men blev gött förvånad när jag kom ut från den lokala Ica handlaren så är hojen stendöd när man försöker starta den såg att någon hade pillat på min nödstop :brinnerup men tack och lov så startade den i neutral, så om det finns något relä eller något som en "kul" person kan pillat på med :glömdet

Jo förvisso fungerar den, men blev gött förvånad när jag kom ut från den lokala Ica handlaren så är hojen stendöd när man försöker starta den såg att någon hade pillat på min nödstop :brinnerup men tack och lov så startade den i neutral, så om det finns något relä eller något som en "kul" person kan pillat på med :glömdet
Kolla givaren till kopplingen. Sitter troligen i handtaget.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...