Svårstartad när varm

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
När jag kört motorcykeln varm, står den en bra stund o gnäggar på startmotorn innan den vill starta igen.
Kall startar den direkt utan minsta tvekan, och den går helt rent och smärtfritt på alla varvtal när den är igång.

Någon som vill tipsa om möjlig orsak?
(ventilspelen har jag läst om, men undrar om hojen skulle gå så rent i övrigt om så var fallet?)
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
När kontrollerades ventilerna senast? Jag skulle tro att det är problemet. Ett dåligt ventilspel känns inte nödvändigtvis jättemycket när man kör, om man inte har en bra känsla för detta, detsamma gäller ljudet. Ett dåligt ventilspel hörs men det gäller att man har öra för det.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Stora ventilspel hörs, nollspel hörs inte. Men hojen borde bete sig väldigt underligt..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tack för svar, hojen går alltså bra utan minsta ojämnhet i gången, och med just det enda problemet att den inte vill starta så lätt när den blivit riktigt varm.

"Vilar" jag motorcykeln en stund så startar den, och den startar alltid (hittills) även om den är seg som fan att dra igång när den är varm, som sagt. Är rädd att jag drar ur batteriet någonstans långt från civilisationen om jag pausar med cykeln avstängd.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du använder inte choken när varm också? Den får lämnas bort vid varmstart, bara en tanke...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Du använder inte choken när varm också? Den får lämnas bort vid varmstart, bara en tanke...

- Nope, ingen choke. Behöver inte ens choka vid kallstart eftersom den startar direkt.

- - - Updated - - -

Helt klart ventilspel.
Måste kollas och justeras.

- Ja jag har läst att det ofta har det symptomet, men brukar hojen verkligen gå helt bra i övrigt då?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Har kollat med Kalmar MC-service, och ventilkontroll kostar 1 875 SEK. Vet ej ännu pris på ev. justering.
Låter det som ett vettigt pris för en kontroll?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Gör så här: köp en manual, nytt luftfilter, tändstift, och ev bladmått om du inte redan har liggande. En back öl också, om ekonomin tillåter.

Sen är det bara att sätta igång med en ordentlig service. Stift och filter byter du när du ändå är igång.

Kör du fast postar du upp frågor här, eller väntar tills jag kommer hem på semester :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Gör så här: köp en manual, nytt luftfilter, tändstift, och ev bladmått om du inte redan har liggande. En back öl också, om ekonomin tillåter.

Sen är det bara att sätta igång med en ordentlig service. Stift och filter byter du när du ändå är igång.

Kör du fast postar du upp frågor här, eller väntar tills jag kommer hem på semester :)

- Tack för tipsen, men fixar man verkligen en eventuell ventiljustering enbart med hjälp av handboken om man aldrig gjort det förr? Var bor du när du inte är på semester då? : )
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Var bor du när du inte är på semester då? : )

In asia, (japan) tror jaaaa?!?!?

- - - Updated - - -

Gör så här: köp en manual, nytt luftfilter, tändstift, och ev bladmått om du inte redan har liggande. En back öl också, om ekonomin tillåter.

Sen är det bara att sätta igång med en ordentlig service. Stift och filter byter du när du ändå är igång.

Kör du fast postar du upp frågor här, eller väntar tills jag kommer hem på semester :)

Ja kan köpa två lådor öl och bidra med grill/sovplats om du vill komma och serva ;)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
- Tack för tipsen, men fixar man verkligen en eventuell ventiljustering enbart med hjälp av handboken om man aldrig gjort det förr? Var bor du när du inte är på semester då? : )

Leta upp någon som gör det på youtube, det är inte så komplicerat. Det jobbigaste momentet är nog att montera ned det som är i vägen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Leta upp någon som gör det på youtube, det är inte så komplicerat. Det jobbigaste momentet är nog att montera ned det som är i vägen.

- Jag ska kika på det där och bedöma om jag kan ordna det själv eller om det blir för bökigt/svårt.

Dryga timmen senare har jag nu kikat på videon "Valve clearance adjustment usting shims.." och nope, jag lämnar in hojen för ventilcheck/justering.
En jäkla massa delar som ska skruvas loss för att ens komma i kontakt med ventilerna, och risk för att ställa till elände.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
- Jag ska kika på det där och bedöma om jag kan ordna det själv eller om det blir för bökigt/svårt.

Dryga timmen senare har jag nu kikat på videon "Valve clearance adjustment usting shims.." och nope, jag lämnar in hojen för ventilcheck/justering.
En jäkla massa delar som ska skruvas loss för att ens komma i kontakt med ventilerna, och risk för att ställa till elände.

Shimsa kan var omständigt, framförallt om vipparmarna måste demonteras, men en kontroll klarar du garanterat själv :)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Har kollat med Kalmar MC-service, och ventilkontroll kostar 1 875 SEK. Vet ej ännu pris på ev. justering.
Låter det som ett vettigt pris för en kontroll?

vet ej om vettigt pris, men du kan tänka på detta pris och priset som blir om du bränner ventiler med topplock renovering som följd..

jag personligen hade ej tvekat att betala. dyrt eller billigt kan jag som sagt ej svara på. men det man ska komma ihåg med är att man betalar ej bara för tiden hos firma, man betalar för kunskap med.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top