Suzuki GS500E reglering av koppling

EddieL

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Hoj
Suzuki GS500E-99
Har försökt få kopplingen att gå mjukt på min hoj, men jag lyckas inte riktigt.
Växlarna får man slå i ibland, eller inte slå, men man hör att inte kopplingen tar ordentligt. Den slirar inte, så det lär ju vara justering?

Har bara hittat justeringen uppe vid styret. Hittar ingen annan? Finns det något annat sätt att reglera den?

Edit: Årsmodell: 1999

Eller kanske något annat tips?

Last edited:
Att kopplingen tar är att den greppar, dvs inte slirar, den ska inte greppa alls när man kopplar ur ;)

Du ska ha ett liiitet spel i greppet, men bara ett litet, vajern ska vara så spänd som möjligt, får att man ska kunna frikoppla maximalt.

Sen kan det ju vara andra saker som spökar, stålskivorna kan ha slagit sig, du kan ha jack i kopplingskorgen så att skivor och lameller inte rör sig fritt eller fel olja (tex Castrol GPS gillar få).

Tack för tipsen.

Får börja med att byta olja. Den är servad, men det är inte utav mig, utan av förra ägaren.
Får gå vidare med dom andra tipsen annars.

Justera kopplingen? Låter ju som att den helt enkelt inte kopplar ur riktigt, skruva ut justeringen vid handtaget lite. Är den redan väldigt långt utskrivad sitter väl andra änden av vajern i en skruvjustering också. Kommer dock inte ihåg om den går in i motorkåpan på vänster sida ovanför växelspaken eller fäster vid en kopplingsarm på höger sida ovanpå kopplingskåpan...

Tack för tipsen.

Får börja med att byta olja. Den är servad, men det är inte utav mig, utan av förra ägaren.
Får gå vidare med dom andra tipsen annars.
Varför börja med det jobbigaste och dyraste? Har du kontrollerat att du har rätt spel i vajern?

Sen skriver du ju visserligen att du inte får kopplingen att gå mjukt, vad menar du med det? Hugger det när du ska iväg, eller menar du bara att det rasslar när du trampar i ettan? Det gör det på i princip alla hojar, i synnerhet om man har våtkoppling, vilket du har. Dessutom hör man inte om kopplingen tar eller inte, förutom att motorn varvar upp ordentligt om kopplingen släpper.

Varför börja med det jobbigaste och dyraste? Har du kontrollerat att du har rätt spel i vajern?

Sen skriver du ju visserligen att du inte får kopplingen att gå mjukt, vad menar du med det? Hugger det när du ska iväg, eller menar du bara att det rasslar när du trampar i ettan? Det gör det på i princip alla hojar, i synnerhet om man har våtkoppling, vilket du har. Dessutom hör man inte om kopplingen tar eller inte, förutom att motorn varvar upp ordentligt om kopplingen släpper.
Menar mer att det kan vara lite halvsvårt att få kopplingen i friläge vid ex. rödljus.
Man får liksom rulla fram lite på ettan för att få ur den.

Lägg i friläge innan du stannar.

Det har jag börjat göra.

Kanske är fel på puckot på hojen, och inte på hojen?
Sen kanske man inte ska tro att allt går så mjukt när hojen är från 99 och man bara har kört splitternya hojar när man har tränat inför kortet? (Dvs, förra året innan jag fick det.)

Tack för alla svar! :banana:banana:banana

Nja, en Suzuki ska vara väldigt snäll i lådan. Men som du säger är ju inte den där direkt ny. Kolla tipsen, är allt annat juste skadar det inte med ett oljebyte speciellt om du inte vet när det gjordes sist.

På Aprilia lägger man gärna i friläge innan stopp även på nya hojar, så du behöver nog inte oroa dig så mycket för det... ;)

Menar mer att det kan vara lite halvsvårt att få kopplingen i friläge vid ex. rödljus.
Man får liksom rulla fram lite på ettan för att få ur den.
Du måste alltså ha växel i och rulla fram och tillbaka för att kopplingen ska frikoppla? :va Friläge och kopplingen har inget med varandra, har du dragit in kopplingen kan du ha vilken växel som helst i, eller så lägger du växellådan i friläge, då behöver du inte hålla in kopplingen ;)

Många hojar är lite kinkiga att få i neutralen på, men det är mer by design än att kopplingen är kass.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...