Plana topp utan att öka komp?

Ja det var en dum fråga kom jag på när jag postat det, men inte dummare än trådstartaren själv :näsblod

Svara på TS fråga i stället för att ställa en motfråga. Vi skiter väl i hur långt ett snöre är när en topp skall planas:) Mer kunskap än så har du väl?

Ja det var en dum fråga kom jag på när jag postat det, men inte dummare än trådstartaren själv :näsblod

Frågan i sig är det inget fel på.
Men iaf jag behöver mer information om vad för fordon det handlar om.

Att plana toppen 1 mm på en Volvo B23A fungerar toppen.
Gör jag detsamma på min Husqvarna CR500 så smäller kolven i toppen.

Jag kan anta att det gäller din Suzuki.
Men skulle Elfström ställa samma fråga så är det ju lite skillnad, han har väl en 10-20 hojar.

Svara på TS fråga i stället för att ställa en motfråga. Vi skiter väl i hur långt ett snöre är när en topp skall planas:) Mer kunskap än så har du väl?

Ptja.
0.01 mm kan man nog ta bort om det inte är en F1 motor.

Är toppen krokig så får man fräsa bort det som behövs och sedan kompenserar du vid behov med högre fotpackning. Det är sällan ett proble på gatstånkor att de ligger så nära gränsen kompmässigt att det blir problem. Frigången för ventiler kommer betydligt tidigare och det kan du ju lätt mäta dig till.

Är toppen krokig så får man fräsa bort det som behövs och sedan kompenserar du vid behov med högre fotpackning. Det är sällan ett proble på gatstånkor att de ligger så nära gränsen kompmässigt att det blir problem. Frigången för ventiler kommer betydligt tidigare och det kan du ju lätt mäta dig till.
Nu har min mekanikguru sagt att det inte är någon fara men jag tyckte ändå det var värt att fråga. Min topplockspackning gick ju för två veckor sedan, det var en eftermarknadstyp av grafit armerat med ett stålnät. Grafiten försvann när topplocket blev otätt och kvar blev nätet som åt sig in i topplock. Har ett 30-tal små individuella jack i toppen alla med ca 5 mm mellanrum men det skulle inte vara något problem enligt "Lövet" så länge ingen har förbindelse med kolvloppet så är det ingen fara men han skulle ta någon tusendel för att få en slät yta.
Hur bygger man på fotpackningen, eller rättare sagt hur gör man det kontrollerat? Kopparpackning?

Blir nog svårt att hitta en tusendel tjock kopparfilm att skära packning av :)
Skulle nog säga att det bara är att smäckihopåkör och njut av det våldsamt ökade kompet.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...