Hjälp med klen broms!

Evohl

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Hoj
KTM 950SM -06
Hejsan

Har just nu problem med bakbromsen på min hoj, 950sm, den tar väldigt klent och går att trycka hela vägen ned. Problemet uppstod efter att jag skulle försöka fixa min bakbroms-lampkabel som krävde för mycket bromskraft innan det lös.

Tog ur skruven som går in i bromsvätskebehållarn för att se om den var smutsig, då åkte lite bromsvätska ut och kabeln till bromslampan gick av. Efter att jag satte tillbaks skruven så tar bromsen nästan inte alls, trycker jag den hela vägen bromsar den lite men kan fortfarande putta hojen framåt. (har för övrigt ändå gott om bromsvätska, fönstret är fullt)

halp pls :huvet

Det låter som att det kan kommit in luft så du behöver nog lufta bakbromsen.
Ta en titt i instruktionsboken för hur det går till

Stod dessvärre inget om det i manualen :/ Men det låter som luft i systemet då? Får nog lämna in den i sådant fall, vågar mig inte på att göra det själv.

Stod dessvärre inget om det i manualen :/ Men det låter som luft i systemet då? Får nog lämna in den i sådant fall, vågar mig inte på att göra det själv.
Sök lite på hur man luftar ..
Går inte att göra fel om man har lite koll och läst på.
Bak är dessutom vanligen enklare än fram att få bra..
Dessutom är det ju självmarkerande om du gjort rätt - bromsen blir bättre!

Där har du en poäng, tycker dock det är konstigt att jag behöver mer bromsvätska när fönstret redan är fullt. Men å andra sidan är det väl logiskt att jag behöver mer om jag spillde :3freak

Det är enkelt med bakbromsen, för man når allt när man jobbar :tummenupp
Ta en transparent slang och trä den på nippeln på broms oket.
Ta av locket på behållaren, fyll på med bromsolja ända upp.
Lossa nippeln med typ 10:an nyckel, pumpa med pedalen, dra åt nippeln. När slangen är full med bromsolja kan du bara pumpa på tills inga bubblor kommer+ lite till.
Håll hela tiden koll på behållaren så att nivån inte blir för låg .

Det är enkelt med bakbromsen, för man når allt när man jobbar :tummenupp
Ta en transparent slang och trä den på nippeln på broms oket.
Ta av locket på behållaren, fyll på med bromsolja ända upp.
Lossa nippeln med typ 10:an nyckel, pumpa med pedalen, dra åt nippeln. När slangen är full med bromsolja kan du bara pumpa på tills inga bubblor kommer+ lite till.
Håll hela tiden koll på behållaren så att nivån inte blir för låg .

Jag gör det annorlunda mot din beskrivning. Jag brukar pumpa och sen hålla bromsen under tryck, öppna nippeln en liten stund och känna trycket falla i bromsen och stänga snabbt. Det sitter väl ingen backventil som förhindrar att luft kommer in om man bara pumpar när den är öppen?

Slangen funkar lite som en backventil. Är slangen fylld med vätska så kan den inte suga luft.

tack för all hjälp hittills!

införskaffat bromsvätska nu, ska försöka lufta när jag får hem min bakbromslampe-switch.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...