Läcker lite olja vid kopplingskåpan Kawasaki zx900r ninja 1998

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
r1 2003
Hej har köpt mig första hojen en kawasaki zx900 1998. när jag köpte den så har dom gjort en stor service med ventilkoll olja oje filter osv kostade 11500kr. men nu när jag kör så har det börjat läcka lite olja från kopplingskåpan höger sida där man fyller på motorolja. vad är fel tänkte lämna in den men vill kanske försöka fixa detta själv. kan det va packning som är dålig skulle vara bra ifall någon visste något om detta mvh

Hade ett liknande problem på min thundercat och då var det packboxen till axeln som går in i motorn som var dålig. Var lätt att byta och kostade inte många kronor. Men tips är att börja med att ta bort kåpan och titta vad som gömmer sig där som skulle kunna vara felet :tummenupp

Det kan vara så enkelt att skruvarna inte är åtdragna ordentligt till kåpan. Vet ej hur det är på din hoj, men på min CBR600 så är det ingen separat packning där utan endast silikon som man sprutar på innan man stänger den. När sedan silikonet härdar efter några timmar så kan man behöva efterdra skruvarna, det kanske de aldrig gjorde på servicen eller så får du ta bort kåpan och fixa till tätningen själv (har du garanti på servicen kan du ju alltid be verkstaden fixa det gratis)

Kan nog vara så men hur hårt ska dom vara åt dragna jag testade dra åt det gick att dra åt men vet ju inte riktigt hur hårt. Det läcker inte alls mycket

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...