Oljemängd i gaffel med annan cartridge/fjäder?

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Hej Kör en kanske korkad fråga men tänkte de är bäst att kolla med expertisen.
Ska renovera framgaffeln i r6an och den ska ha en öhlins cartridge i sig är de säkert att oljemängden som ska fyllas är samma som orginal :fyllisar

Oljemängdsintervallet och standardnivå står i manualen till cartridgen, är det en -08 och framåt och du inte har ttx så är den 160mm som standard med ett intervall från 120 till 220 listat i manualen.
Standard på en original är 103mm, 110mm om du borrar ur hydraulstoppen, så det skiljer en del..

Även vilken olja står i manualen, oftast öhlins 1309.

TTX kanske med har 160 men jag har ingen koll på den...

Last edited:
Oljemängdsintervallet och standardnivå står i manualen till cartridgen, är det en -08 och framåt och du inte har ttx så är den 160mm som standard med ett intervall från 120 till 220 listat i manualen.
Standard på en original är 103mm, 110mm om du borrar ur hydraulstoppen, så det skiljer en del..

Även vilken olja står i manualen, oftast öhlins 1309.

TTX kanske med har 160 men jag har ingen koll på den...

Tack för snabbt svar!:yoparty Då skiljer de endel tur jag kolla upp de!:) Hojen är av årsm 00 och enligt förra ägaren var de öhlins i framgaffeln har tyvärr ingen original kartong eller manual till grejerna.
Finns de p/n på själva cartridgen tro så man kan googla när man rivit isär.

Tack för snabbt svar!:yoparty Då skiljer de endel tur jag kolla upp de!:) Hojen är av årsm 00 och enligt förra ägaren var de öhlins i framgaffeln har tyvärr ingen original kartong eller manual till grejerna.
Finns de p/n på själva cartridgen tro så man kan googla när man rivit isär.

Tja du, kanske är stökigt att hitta till äldre.....
Borde finnas något någonstans kan man tycka, på mina står det på locken.

Men, har jag fattat rätt så är gamla gaffeln inte alls lika känslig för oljenivå som en USD så kanske bara öppna och mäta nivån innan du tappar ur så har du något att sikta på om du inte hittar info.
Kolla annars med motospeed, de kanske har info om oljetyp, nivå och vilken modell cartridge i den årgången hoj med lite tur..

Tja du, kanske är stökigt att hitta till äldre.....
Borde finnas något någonstans kan man tycka, på mina står det på locken.

Men, har jag fattat rätt så är gamla gaffeln inte alls lika känslig för oljenivå som en USD så kanske bara öppna och mäta nivån innan du tappar ur så har du något att sikta på om du inte hittar info.
Kolla annars med motospeed, de kanske har info om oljetyp, nivå och vilken modell cartridge i den årgången hoj med lite tur..

Ja de verkar lite knepigt att hitta info om dem. Så de är när man kör gamalt:D
Men de var en bra ide i nödfall att bara öppna o mäta. Men ska ringa runt lite på måndag och se om de finns några återförsäljer och "motodspeed" om de kan komma med tips.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...