Dreva ner, korta kedja?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tycker hojen har för långa växlar och tar sån tid att hitta upp till effekten. Är van vid 600or med kortare växlar än gixxer750'n, och skulle gärna ta ännu lite kortare växlar.
Sen varvar han knappt ur 4an heller med fetto-pelle på så kommer inte direkt nå varvbryt på 6an jättelätt ens vid nerdrevning gissar jag.. Någon som vet vad gsxr750 -99 har för orginaldrevning fram? Funderar på om -2 kugg är lagom för att få drevning som passar bättre på bana samt bus upp till 140 typ. Gillar inte att köra fort på landsväg och sen tourar jag inget med den här hojen heller. Eller ska jag t.o.m köra -3 fram?

Sen undrar jag också om neddrevning kräver att jag kortar kedjan, eller om kedjespännaren lär räcka till?
 
Det är bättre att gå upp bak och skaffa längre kedja, ju färre kuggar du har på drevet ju snabbare slits det.

I övrigt har Hoztic en poäng, min gamla 1996'a (altså förgasarmodellen med lägre effekt än din) drog upp på rödmarkeringen på 4an och matade vidare en bit på 5an på anderstorpsrakan när jag körde den där, innan man var tvungen att slänga sig på hejdarn
 
Sen väger jag 100 pannor och är 2 meter lång med, så blir bra med luftmotstånd. Okej hojen kanske varvar ur 4an, men på 5an blir det inte mycket gjort i alla fall.

Varför äter den sving om jag går ner 2 fram? Är väl relativt vanligt att göra det eller?
 
Jag tror att ettan blir helt meningslös om man går ner två steg fram.
Och vips har man samma problem igen, tvåan är aningen för hög...

Ska du prova, prova ett kugg bara. Räcker det inte får du ta ett eller två bak.
 
Sen väger jag 100 pannor och är 2 meter lång med, så blir bra med luftmotstånd. Okej hojen kanske varvar ur 4an, men på 5an blir det inte mycket gjort i alla fall.

Varför äter den sving om jag går ner 2 fram? Är väl relativt vanligt att göra det eller?

Jag vägde nära 110 kg, och är 192 och det gjorde ingen större skillnad på min R6a. Den pep iväg bra på alla växlarna, även om jag inte riktigt hann mycket mer än peta i sexan innan det var dags att bromsa som en dåre inför nästa böj. :hihi
Sedan har jag väldigt dålig koll på hur gixxern ska bete sig, men slö på fyran låter väldigt konstigt, eller att den inte orkar ta sig till varvstopp på femman.
 
Jag vägde nära 110 kg, och är 192 och det gjorde ingen större skillnad på min R6a. Den pep iväg bra på alla växlarna, även om jag inte riktigt hann mycket mer än peta i sexan innan det var dags att bromsa som en dåre inför nästa böj. :hihi
Sedan har jag väldigt dålig koll på hur gixxern ska bete sig, men slö på fyran låter väldigt konstigt, eller att den inte orkar ta sig till varvstopp på femman.

Okej men kan vi hålla oss till ämnet nu? :fyllisar Vilket drev och hur mycket kan jag dreva ner hojen? Er uppskattning av vad jag tycker är lagom, samt så mycket som går att dreva om utan att behöva byta kedja eller sving? Har helt nytt drivpaket så vore trevligt att kunna behålla så mycket av det som möjligt.
 
org. 16/44
testa köp ett 46 bak, brukar inte bli så mycket skillnad så kan gå med kedjan du har nu beroende på hur mycket du har kvar till längst in, sen om du inte är helt nöjd och vill ner mer så ger 15 fram ungefär samma skillnad till och 15 kan du åka på utan att äta sving eller få för mycket böj på kedjan! :)
 
org. 16/44
testa köp ett 46 bak, brukar inte bli så mycket skillnad så kan gå med kedjan du har nu beroende på hur mycket du har kvar till längst in, sen om du inte är helt nöjd och vill ner mer så ger 15 fram ungefär samma skillnad till och 15 kan du åka på utan att äta sving eller få för mycket böj på kedjan! :)

Tack! Och bara byta fram till 15 går också bra utan att byta kedja antar jag? :)
 
Enligt min tabell så:
16/44=108(standard)
15/44=108
16/46=110
15/46=108
 
VS kan mycket väl ha rätt.
44 och 46 på bakdrevet ger inte så stor skillnad i längd som man kan tro.
Två kuggar på helvarvet är ju en kugg på halvvarvet, jag vet det är lite större omslutning än 180° men grovt räknat så är det ett halvvarv vilket skulle ge en länk mer på kedjan men hälften hamnar på övre delen och resten på nedre delen, så hjulet skulle komma en halv länk närmare motorn med 46 detta kan nog tas upp av spännmåmen.
 
VS kan mycket väl ha rätt.
44 och 46 på bakdrevet ger inte så stor skillnad i längd som man kan tro.
Två kuggar på helvarvet är ju en kugg på halvvarvet, jag vet det är lite större omslutning än 180° men grovt räknat så är det ett halvvarv vilket skulle ge en länk mer på kedjan men hälften hamnar på övre delen och resten på nedre delen, så hjulet skulle komma en halv länk närmare motorn med 46 detta kan nog tas upp av spännmåmen.
Dessutom är kortare hjulbas att föredra framför längre, iom att hojen blir mer lättsvängd då :tummenupp
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top