Hjälp! Däckbyte låsta bromsbelägg.

WildEyes45

Ny medlem
Gick med
15 May 2014
Hoj
Japanare
Hej!

Idag har jag bytt fram och bakdäck på min 2012 gsxr 1000.
Det gick relativt bra efter lite om och men förutom att jag bara fick dit ena bromsbelägget då det ena har låst sig och sitter hårt som bara den! Misstänker att jag kommit åt frambromsen och att belägget låst sig efter det.. Finns det någon vänlig själ därute som skulle vilja hjälpa mig?

Mvh

Hur menar du med att det låst sig? Sitter det snett och har kilat fast sig? Har kolvarna gått ut så lång att det inte finns nån glipa? Har du bara råkat trycka med bromsen så beläggen pressats ihop går det att pressa isär dem igen med ett lämpligt verktyg.
Sitter ett belägg snett och fastkilat får man se till att det slutar sitta snett, tex genom att knacka på det så att det hoppar loss från sin sneda position.

Tack för ditt svar jag kanske förklarade lite illa. Ja kolvar har tryckt ihop belägen så att det inte finns någon glipa mellan. Ska kolla om jag hittar något lämpligt att pressa isär dem med! :)

Tack för ditt svar jag kanske förklarade lite illa. Ja kolvar har tryckt ihop belägen så att det inte finns någon glipa mellan. Ska kolla om jag hittar något lämpligt att pressa isär dem med! :)

När jag råkar göra det brukar en stor skruvmejsel (eller något liknande) få stå till tjänst. :hihi
Ta det lite försiktigt så ska det nog gå alldeles utmärkt. Du kan ju passa på att syna kolvarna nu när de är så långt ute med, om de är väldigt skitiga kan du ju passa på att skrubba bort allt bromsdamm.

Nu fick jag upp beläggen! :) Gjorde som du sa dock när jag vände så lossnade ena belägget och en kolv åkte in längre än den andra så det började läcka vätska ifrån kolvarna. Tog en snabb sväng och det kändes bra, men inbillade mig att bromsen kändes svamp.. Har det något att göra med vätskan som kom ifrån kolvarna? Kollade bromsväskenivån och den var okej.

Last edited:
Nu fick jag upp belägen! :) Gjorde som du sa dock när jag vände så lossnade ena belägget och en kolv åkte in längre än den andra så det började läcka vätska ifrån kolvarna. Tog en snabb sväng och det kändes bra, men inbillade mig att bromsen kändes svamp.. Har det något att göra med vätskan som kom ifrån kolvarna? Kollade bromsväskenivån och den var okej.

Har nog inte så mycket att göra med vätskan som kom ut, utan mer att göra med luften som kom in ;)

Nu fick jag upp beläggen! :) Gjorde som du sa dock när jag vände så lossnade ena belägget och en kolv åkte in längre än den andra så det började läcka vätska ifrån kolvarna. Tog en snabb sväng och det kändes bra, men inbillade mig att bromsen kändes svamp.. Har det något att göra med vätskan som kom ifrån kolvarna? Kollade bromsväskenivån och den var okej.

Lufta oket så ska det nog bli bättre. Men om det fortsätter läcka vätska så kan det vara på sin plats att kolla hur packningen mår.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...