Honda Cbr600f3 startar inte efter vintern.

Du skulle kanske investera i en rep handbok. Har försökt hitta ohmvärden på pulssensorn utan framgång. Kan kanske vara för att den kallas för något helt annat.:hihi

Fortfarande nyfiken på om stiften var snustorra efter de senaste startförsöken.
 
Kommer prova imorgon innan den rivs igen och kollar då efter startförsök om dom är blöta..
Repbok skall letas upp trodde aldrig detta skulle gå så här långt grrrrrrrr.

Timing spark pickup.
Ignition pickup coil.
Många namn har den på engelska.
 
Last edited:
Och sen vet jag inte hur du gör med startgasen, men man ska spraya i några sekunder. Säg tre långsamt inräknade sekunder. Sen får man räkna med att det tar kanske 3 till 5 sekunder med startknappen innan det når tändstiften. Kan vara bra att göra det generella försöket med luftfiltret bortplockat, och börja med en vanlig sprayning in i vanliga luftintaget. Men detta kanske du redan kände till...
 
Komptestare köpt fan två gängor med men för stora ja ja kan bli så från Biltema grrrrrrrrrr.
Provstartade men inget liv ur med två stift lite lagom blöta var dom. Länge sen den gick nu så fram med startkablar från bilen nöter nöter tills jag startar bilen och får högre spänning då hoppar skiten igång lite trög eftersom choken fungerar inte alls blir sur av den. Tar 30-40 sek sen går den klockrent. Grrrrrr fattar noll just nu.
Kan inte annat en älska denna hoj nu.:kär.....not
 
Då tänker man aaahhh batteriet. Men icke tog bort polerna från hojbatteriet och satte klämmorna på kablarna på hojen utan att blanda in hojens batteri....
 
Ok om stiften är blöta vet vi iaf att bensin hittar dit den ska. Alltid något:D

Startar den normalt efter att du haft igång den och den gått klockrent? När den är igång kan du väl passa på och kolla vad den laddar.

Pulspickupgrunkan ska vad jag förstått alstra en signal till ecu:n. Kan väl tänkas att denna blir lite starkare av den högre startspänningen med startkablar. Wild stab in the dark men jag tycker det känns högaktuellt att få tag i ett ohmvärde för kontrollmätning.

Dessutom känns det som den går fett på lågfarten om den drunknar av choken. Testa att bara ha dom öppna 1 varv kanske?
 
Om det är den här du menar så hade jag samma problem. Jag fick knöka med röret högst upp med gummiänden istället, vilket inte var helt lätt det var trångt, men...
IMG_0056.JPG
 
Precis den köpte jag. Hur 17:on kom du åt alla hål med den hmmmmmm
Provat lite olika varv på lågfartsskruvarns. Kan prova dra in dom lite då. Men med tanke på det är lite kallare ute nu och den ställer sig direkt på tomgångsvarvet vid avdrag så känns dom "rätt" just nu
Startar super enkelt så länge den ännu är lite varm motorn, ventiljustering?? Provade nu när den var kall helt lönlöst...
 
Last edited:
Eftersom läget nu är lite "testa allt", så skruva ner blandskruvarna i botten, prova starta med olika choke-lägen. Då ska ju inget annat än choke-kretsen i förgasarna vara på. Gasa inget. Du kan även skruva ner tomgångsskruven så spjällen är helt stängda. Skulle du få igång den då (med hojens batteri) så kanske det kan visa något angående choken och lågfartsblandning/skruvar mm, kommer tyvärr inte på exakt vad just nu...:)

Jo, det var inte lätt och stå där och hitta tätt läge och trycka samtidigt som man ska trycka startknapp och läsa av skiten. Vad har du för stift förresten? Beteckningen talar ju om gängdiametern, så har väl biltema adaptrar?
 
Ventiljustering verkar väl lite långsökt om den startade som det skulle innan vintervilan.
Laddar den ok när den är igång?
Ingen hygglig kompis som råkar ha en cdi att låna ut?
 
Ventiljustering är långsökt men symptomen känns så.
Ska kolla imorgon laddningen vad den ger. 1300-5000varv.
Känner ingen som kör Cbr600f3 tyvärr.
 
Bensinkran bytt till en utan vakumstyrning av tidigare ägare fungerat bra innan. Bensinpump kollad både med styrningen och direkt spänning på den pumpar bra tycker jag. Blir att riva ner igen, stiften var torra efter massa startförsök igår. Soppastopp någonstans tror jag nu... Hmmm men startar med starthjälp rimmar illa..

Den har inte vakumstyrning original :-)
 
Eftersom F2 är "nästan" exakt samma hoj... o den inte har bränslepump, så kan man även köra en F3 utan pumpen upp till ett visst varvtal. så testa hel utan pumpen.. pumpen är utav extrem lågtryckmodel (om man nu kan kalla den det), en utbytespump har jag annars du kan få låna o testa med (tyvärr ej sälja dock) I USA kör de mkt med Honda Accord -86-89 bränslepump O pumparna i orginal brukar mkt ofta ärga sönder inne i pumpens "yttre" kärna... skall se om jag hittar en bild
 
Last edited:
Provade laddningen runt 13.6 volt när den är igång ja jag startade den med kablar då går det.
Men kanske ett ljus tunneln stora kontakten under instrumenthuset var ärgat ja ja missat vissa kontakter där under dryg komma åt ju hihi. Nu startar den direkt hela tiden. Bara vänta till ikväll när den är kall, håller tummarna hårt. Tror styrningen av tändspolarna har kontakter där under också alla kontakter där under är rengjorda nu.:yoparty
 
Provade laddningen runt 13.6 volt när den är igång ja jag startade den med kablar då går det.
Men kanske ett ljus tunneln stora kontakten under instrumenthuset var ärgat ja ja missat vissa kontakter där under dryg komma åt ju hihi. Nu startar den direkt hela tiden. Bara vänta till ikväll när den är kall, håller tummarna hårt. Tror styrningen av tändspolarna har kontakter där under också alla kontakter där under är rengjorda nu.:yoparty

Hah, ett elspöke! :D
De kan vara rätt jävla enerverande, håller tummarna för att du hittat felet nu då.
 
Nix ljuset i tunneln försvann nu när den är kall startade inte nöter som man ryckt bort tändkablarna. Jä... sata.. hoj jä...

Inte mycket ork kvar nu med denna.:huvet
 
Nix ljuset i tunneln försvann nu när den är kall startade inte nöter som man ryckt bort tändkablarna. Jä... sata.. hoj jä...

Inte mycket ork kvar nu med denna.:huvet

Minns inte allt du pulat med på hojen, men har du mätt spänningen och strömmen på batteriet när du kör med startmotorn?
Min gamla slitna banhoj, r6, gick bara inte kallstarta på batteriet som satt i den, så jag körde med starthjälp när den var kall. Batteriet som satt i orkade inte leverera tillräckligt mycket kräm för att startmotorn skulle kunna dra runt åbäket tillräckligt snabbt för att starta. Med nytt batteri blev den genast mycket mer lättstartad.
Låter lite som samma besvär för dig på din hoj... Men, kommer som sagt inte ihåg vad du tittat på, testat att byta och så vidare.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top