Uppdatering Däckverkstad Sthlm

Annars kan det lätt bli sekundärskador på hojen och i värsta fall en olycka.

Mhmm. Jag höll på att tappa främre bromsok häromdagen. En bult var borta och en var lös; förmodligen en följd av däckbyte på en verkstad nyligen. Det var första och sista gången som jag inte monterade bort hjulen på egen hand... Så nu blir det till allt kontrollera allt.
 
Vilken härlig debatt det blev! Känns helt sjukt att läsa om människors olika åsikter som diskuteras på ett vettigt sätt utan hot och hat som man vant sig vid på varenda tråd på exempelvis Facebook. Tack för hjälpen iaf, jag köpte en ny hoj istället! :yoparty
Anonymiteten gör att folk vågar vara snälla ;)
 
Samma sak hände mig i Uppsala, kommer inte ihåg 100% men tror det var däckfirman i Librobäck! Hörde klonk klonk inne i stan och märkte att oket hängde och dinglade..

Jo, men Yamahacenter i Gbg är ändå en auktoriserad verkstad på Yamaha och bör ha koll på sina egna hojar. En däckverkstad känner jag ivf att jag inte kan kräva på den kunskapen, men ändå märkligt att de inte ens kan skruva dit ett ok även där.
 
Ok!
Jag köper och byter också hos WD. Men i likhet med dig kommer jag ju dit med lösa hjul.
Hjul vill jag helst montera själv, så att det blir med rätt åtdragningsmoment, kedjespänning och linjering. Svårt för en däcksfirma att ha koll på allt sånt för hundratals mc-modeller.

En gång när det var bråttom fick jag dock montera av och på hos WD, jag mekade av och på hjulet, han krängde däck och balanserade.

Om jag inte kunde meka själv, skulle jag vara mycket noga med att den som monterar av och på hjulen verkligen är kompetent eller har dokumentation på mc-modellen ifråga. Annars kan det lätt bli sekundärskador på hojen och i värsta fall en olycka.

Av-och-på med MC-hjul är ju inte alls lika okomplicerat som av-och-på med bilhjul. Vanliga hojkonsumenter kanske inte tänker på det. Det kan finnas orsaker till Kjelles hållning i frågan.

En SR500 kanske inte är så stor risk för däcksverkstad som mekar på känn. Men sen kommer en Guzzi-kardanhoj, sen en HD med koniska shimsade hjullager, sen en buell med lagerdistans i lättmetall, osv osv.
Då blir det fort fel och farligt.

Nåväl, vi tycker nog rätt lika gällande sånt här.

Precis!
Kommer man dit med en Ducati singelsving med åtdragningsmoment på ~170nm och sen ska man försöka komma ihåg åt vilket håll säkringspinnen skall sitta också. :crash
 
Är Fursten ute igen? Åkte inte han in på en längre "hotell"-vistelse efter större dieselstölder.
 
Har man inte 100% förtroende för sin verkstad så bör man mecka allt själv eller hitta en ny verkstad?
Jag låter min meck göra ALLT på min hoj och har fullt förtroende att det görs på ett korrekt sätt.
Du kollar inte ens så allt sitter fast efteråt?
Jag litar inte på folk som har ackord på att serva maskiner oavsett vilka.
Och en hoj som råkar trilla isär är sjukt ohälsosamt, har jag hört..
Men kul att du har förtroende för din mekaniker, det har inte jag. Betalar mig själv för dåligt för att bry mig ett skit.
 
Du kollar inte ens så allt sitter fast efteråt?
Jag litar inte på folk som har ackord på att serva maskiner oavsett vilka.
Och en hoj som råkar trilla isär är sjukt ohälsosamt, har jag hört..
Men kul att du har förtroende för din mekaniker, det har inte jag. Betalar mig själv för dåligt för att bry mig ett skit.

Att klämma och visuellt kolla igenom hojen görs väl i princip inför varje körning?
Men för att svara på din fråga, jag skulle inte gå igenom hojen om jag hämtade den hos mecken och skulle åka direkt.
 
Joo, fast fortfarande långt från trådstartarens önskemål. Lät inte som att han var sugen på att vara projektledare på deltid:hej

Det är inget projekt för de löser all logistik själva. Att det kan vara smart att ringa båda för att dubbekolla att just de däcken man vill ha finns på lager och sedan att personen som skall montera av fälgarna har tid är ju bara en rekommendation för att det ska gå smidigt och för att det ska bli klart samma dag :tummenupp

På tal om en annan firma så var jag var nyligen i kontakt med Talos MC i Hässelby, väldigt trevliga personer som har en mindre familjeägd verkstad som dessutom samarbetar med mcdäckonline (du kan välja leverans direkt till deras verkstad). Då verkstaden ligger i anslutning till huset där de bor så brukar det mot överenskommelse i förväg gå att lösa avlämningen och upphämtning på kvällar och även helger.
http://www.talosmc.se/
 
Det är inget projekt för de löser all logistik själva. Att det kan vara smart att ringa båda för att dubbekolla att just de däcken man vill ha finns på lager och sedan att personen som skall montera av fälgarna har tid är ju bara en rekommendation för att det ska gå smidigt och för att det ska bli klart samma dag :tummenupp

På tal om en annan firma så var jag var nyligen i kontakt med Talos MC i Hässelby, väldigt trevliga personer som har en mindre familjeägd verkstad som dessutom samarbetar med mcdäckonline (du kan välja leverans direkt till deras verkstad). Då verkstaden ligger i anslutning till huset där de bor så brukar det mot överenskommelse i förväg gå att lösa avlämningen och upphämtning på kvällar och även helger.
http://www.talosmc.se/

Bra att veta. Inte superlångt från mig heller, tack!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top