Laddningsfråga

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Min Rsv4 har varit inne för att den inte laddar tillräckligt. Nu när jag checkar så låter jag den gå varm.
Den laddar 14.20 volt mätt på batteriet
När den blir varm och fläkten drar igång så sjunker det till 13.75 volt vid 3000 varv
På tomgång ca 1500 varv så laddar den bara 12.60.
Min fråga är då, på sommaren när det är varmt och fläkten går mycket och jag puttrar omkring i stan, räcker då 12.60volt för att inte batteriet ska dra ur?

Det är bytt batteri och ECU på garantin, men jag befarar att det är ngt mer och att 12.60 inte räcker? När jag varmkört ett tag startat och stoppat några gånger så sjunker batteriet till hälften enligt batteriladdaren vilket jag tycker verkar vara mycket?
 
Det normala är väl att det ligger en 14-15 volt över batteriet konstant, oavsett varvtal, så det du beskriver låter som att något är fel. 12.60 volt får mig att anta att batteriet inte laddas alls. Har du manual? Där ska laddsiffrorna stå. Du kan testa vad som händer med spänningen när du ökar varvet. Kolla ända upp till åtminstone 8000 varv, eller mer. När allt fungerar ska spänningen vara typ densamma oavsett. Kan indikera om felet kan vara stator eller regulator.
 
Se till att batteriet är 100% laddat innan mätning och att det är helt friskt. Annars får du värden som inte kan utvärderas.
För övrigt låter dina värden helt normala.
 
Nu har jag bara mätt på min SV650S med kass laddningsregulator och efter jag satt din min hembyggda # laddningsregulator. Och då var batterispänningen med hembyggd laddningsregulator alltid i området 14,1 Volt till 14,3 Volt.
Att batterispänningen ska påverkas av att motorn blir varm. Tyder på fel.
12,6 Volt med motorn igång, tyder på fel. Startbatterier ska alltid hållas laddade, dvs över 14 Volt med motorn igång. Att spänningen sjunker ner mot 12,7 V vid tomgång på ca 1000RPM skulle jag acceptera.
Men sedan från 2000RPM och uppåt borde spänningen ligga över 14 Volt.
Är du osäker, kan en sådan här på hojen kan visa vad som händer när du kör.
http://www.kjell.com/sortiment/el/v...rument/digital-spanningsmatare-med-ram-p48363

När du mäter batterispänningen, med motorn igång har du halvljuset/helljuset tänt? För ljuset måste vara tänt för att du ska kunna avgöra om laddningen fungerar genom att mäta batterispänningen med motorn igång. Har du inte ljuset tänt kan generatorn ge tillräckligt med ström för att hålla igång allt. Även med kass laddningsregulator. Då skulle förklaringen till att spänningen sjunker när motorn blir varm = fläktarna startar(?) att laddningen inte funkar. Fläktarna drar så mycket ström så generator/laddningsregulator inte klarar hålla spänningen över 13 Volt.

# Standard regulatorn på MC fungerar så att när batterispänningen är ca 14,5 Volt. Ja då kortsluts generatorn med tyristorer/triacar. Dvs full strömrusning genom generatorn. Och all elen generatorn ger värmer upp lindningarna. Vilket innebär att uppbrända generatorlindningar, avbrott eller kortslutning i generatorn är ett vanligt fel.
Valde att i min hembygda regulator sätta triacar i två av tre sladdar från generatorn. Vid ca 14,2 Volt batterispänning bryter triacarna strömmen från generatorn till batteriet.
 
Last edited:
Min fråga är då, på sommaren när det är varmt och fläkten går mycket och jag puttrar omkring i stan, räcker då 12.60volt för att inte batteriet ska dra ur?
Jag vill förmoda att svaret är nej, det räcker inte. Är den siffran som den ska så vet du i så fall om att du inte kan puttra omkring på lågfart under ett visst varvtal hur länge som helst. Inget att oroa sig över den första kvarten skulle jag vilja påstå, men efter trekvart till en och en halv timme kanske du måste ge dig iväg och gäsa. Detta givet att inget är fel på laddkedja/batteri/fläkt såklart.
 
Tycker det låter helt normalt, en hårdtrimmad 4'a är ju knappast gjord för att köras på under 2-3000rpm, fläkten drar så in i helvete med ström så att det sjunker när den startar är också normalt.

Har du ett friskt batteri så betyder 12.6V att den inte laddar alls, men bör inte vara något problem, kör med hojen istället för att lämna dne igång på garageuppfarten bara ;)
 
Problemet ifrån början var just att jag inte kunde köra i stan för att den laddade ur batteriet vilket resulterade i att jag fick gå med hojen, skjuta den några km till en hojhandlare, för nytt batteri , inte så kul med en ny hoj. Som gått 70 mil.
Det räckte inte med nytt batteri så jag bad Probike åtgärda felet vilket dom inte verkar ha lyckats så bra med.
Ang. Lyset så är det på hela tiden och går ej att stänga av.
ECU är ny (säger dom iaf) och batteriet ska vara bytt. Verkar vara laddregulatorn som inte funkar som den ska då? Eller är det helt enkelt generatorn som ger för lite?
 
Last edited:
Problemet ifrån början var just att jag inte kunde köra i stan för att den laddade ur batteriet vilket resulterade i att jag fick gå med hojen, skjuta den några km till en hojhandlare, för nytt batteri , inte så kul med en ny hoj. Som gått 70 mil.
Det räckte inte med nytt batteri så jag bad Probike åtgärda felet vilket dom inte verkar ha lyckats så bra med.
Ang. Lyset så är det på hela tiden och går ej att stänga av.
ECU är ny (säger dom iaf) och batteriet ska vara bytt. Verkar vara laddregulatorn som inte funkar som den ska då? Eller är det helt enkelt generatorn som ger för lite?

När den blir varm och fläkten drar igång så sjunker det till 13.75 volt vid 3000 varv
På tomgång ca 1500 varv så laddar den bara 12.60
Min slutsats av 13,75Volt vid 3000RPM och fläkten igång är att
håller du 3000RPM eller över 3000RPM så är det ingen katastrof. För 13,75 Volt är inte urladdning. Det enkla rådet blir puttra inte omkring i stan. Med lägre varv än 3000RPM.
Och är det svårt hålla hastighetsgränserna i stan, försök kör på minst 70 väg.
Tyvärr.
(Själv hatar jag köra i stan!)
 
RSV4 beter sig normalt inte sådär, så tipset att inte köra i stan är ganska korkat. Se till att få laddningen åtgärdad, uppenbarligen inte fel på batteriet.
 
En annan sak som drar en del ström är bromsljus och blinkers. Fundera över att byta till led-baklampa inkl bromsljus samt led-blinkers. Även nån lågenergivariant på framljuset, men där är väl lagen lite strängare. Det är väl primärt de grejerna som batteriet försörjer under färd, eller är det nåt mer?
 
En annan sak som drar en del ström är bromsljus och blinkers. Fundera över att byta till led-baklampa inkl bromsljus samt led-blinkers. Även nån lågenergivariant på framljuset, men där är väl lagen lite strängare. Det är väl primärt de grejerna som batteriet försörjer under färd, eller är det nåt mer?

Menar du att det inte är ledbakljus på en rsv4? Tveksamt va? Och att blinkers skulle spela nån som helst roll? Sila mygg och kameler säger jag.
 
Det borde väl vara självklart att man ska kunna köra i stan med en Rsv4, men när inte Probike klarar av att fixa det så känns det lite hopplöst. Att hyra ett släp igen, åka 2ggr 30 mil igen, lägga ner 10 tim på bilåkande.
Känns väldigt onödigt och trist. Men det kanske är det dom vill, att man ska fixa det själv för att man inte orkar strula med dom.
 
Probike är tyvärr klåpare vad gäller Aprilia, åk till nån som vet vad det är de skruvar på så ska du se att du får hjälp också.
 
Last edited:
En annan sak som drar en del ström är bromsljus och blinkers. Fundera över att byta till led-baklampa inkl bromsljus samt led-blinkers. Även nån lågenergivariant på framljuset, men där är väl lagen lite strängare. Det är väl primärt de grejerna som batteriet försörjer under färd, eller är det nåt mer?
I stort sett samma elektronik i en RSV4 som i Tuono V4, den senare har jag kört i dryga två säsonger utan några som helst laddproblem på låga varv. Den drar inte för mycket ström, TS har fel i laddkretsen någonstans eller ett jordningsproblem.
 
Menar du att det inte är ledbakljus på en rsv4? Tveksamt va? Och att blinkers skulle spela nån som helst roll? Sila mygg och kameler säger jag.
Letade upp en manual på nätet och såg att du har rätt, bakljuset är redan led.
Lite specs från denna manual:
Generator 450 W
Low-/ high-beam light 55W
Front daylight running light 5W
Turn indicators 10W
License plate light 5W
Idle 1400rpm+-100rpm

Lite om batteriet:
Positive pole (red): approx. 12.6 V
· Example value with key ON: 12.0 V
· Example value with engine on: 14.2 V

Samt:

· If too low: check voltage regulator connectors, engine - vehicle cable harness connector and
the control unit connector (paying special attention to possible oxidation): if not OK, restore;
if OK, check that red/white cable resistance from the voltage regulator connector to the
control unit connector is a few tenths of Ohm: if not OK, restore cable harness; if OK, check
correct operation of the electrical alternator: if not OK, restore; if OK, check operation of the
voltage regulator

Manualen jag hittade:
http://fazer02.1.free.fr/catalogues%20pi%E8ces%20aprilia/RSV4%20Factory_manuel%20atelier.UK.pdf
 
Last edited:
Jag tycker att värdena låter hyfsat normala. Det är nog ytterst sällan man kör på så låga varv som 1500 rpm med en sådan hoj, annat än kortvarigt och när den får lite mer varv kanske spänningen är normal genom att den ger 13,8 V vid 3000 rpm vilket är OK.
 
I stort sett samma elektronik i en RSV4 som i Tuono V4, den senare har jag kört i dryga två säsonger utan några som helst laddproblem på låga varv. Den drar inte för mycket ström, TS har fel i laddkretsen någonstans eller ett jordningsproblem.

Och TS är?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top