Kawasaki z400 - tuggar tändstift, dör efter en minut

EddieL

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS500E-99
Hej!

Har en 82a som väntar på att få bli besiktad.
Har haft lite problem med den, bl.a att förra ägaren hade
dunkat i 1,4 L för mkt olja i den, så stiften sotade igen och dödade stiften
efter ca. 30 minuter. Nu när jag fick rätt oljenivå gick den mycket bättre,
(dvs, renare), men nu tuggar den istället stiften efter ca. 1 minut.
Den drar upp i ca 3000 varv för att senare stendö (med helt nya stift.)

Någon som vet vad det kan vara? Har kikat på stiften och dom är inte
blöta eller något sånt. Kan det vara tändspolen som ger för mycket ström?
 
Det låter som att tändningen lägger av eller bränsletillförseln är problemet.
 
Hur många minuter tar det att byta stift? Testa att spökbyta stift på motsvarande tid. Går den igång då kan det vara ett tecken på att det inte är stiften. :tummenupp
 
Vad använder du för stift?
Om den tryckte genom olja så stiften sotade så undrar man hur ringarna mår? Om oljan kom som vehusvent så bör väl luftfiltret vara ganska dränkt.
Nu ver inte jag riktigt hur din hoj är byggd men 82 var det väl inte blyfri bensin. Så om den inte gått med blyersättning så är det nog usla ventilsäten.
Men börja i dom lättare ändarna å nysta+ lycka till:tummenupp
 
Har använt alla möjliga stift. Har kört med NGK och Biltemastift i olika hårdheter.
Alla har bränt. Har väl stekt av 14 - 16 st nu...
 
Även denna Kawa funkar fint med blyfri soppa.
Två eller fyra cylindrar? Har du kollat luftfiltret? Byt om det är skitigt. Är det mycket olja i luftburken?

Från touringbutikens sida (vilket inte är en garanti att detta är rätt)
400 cc Z 400 /B/D B7ES
400 cc Z 400 F/J DR8ES
400 cc Z 400 LTD /R BR7ES

Testa med rätt stift och lägg ut bilder på dessa när de mött döden. Svara gärna på frågorna som ställs så vi kommer framåt.

En minut sa du. Du startar med lite choke och sedan tuffar den 1800-2000 varv för att bli varm? Och då dör den? Drar du av choken, håller den uppe i varv med gasen, försöker tokvarva eller kör du iväg några meter? Sedan då, startar inte, ingen gnista på stiften med de är torra? Brända? Inte sotiga?
 
Går att starta hojen utan Choke.
Den slår upp i högvarv direkt efter start, för att sedan bränna båda mina stift.
Ska ned och köpa två st NGK BR7ES imorgon (Har en 400cc, R (2 Cyl.)
Har ingen luftburk, utan två luftfilterbollar. Dom är inte skitiga, utan helt nya.

Har redan testat med två sådana stift, men det var när hojen hade för mycket olja, för att ägaren innan hade fyllt i 1,4 L :O för mycket.
 
"Startar utan choke, varvar upp till 3000, dör efter en minut, går inte att starta sen, etc etc."
Har du gått igenom övriga länkar i kedjan, alltså blandskruvar mm? Om inte:
Ställ blandskruvarna på ett varv ut. Lokalisera sen tomgångsskruven. Lägg märke till hur den är mekaniskt i kontakt med trottelarmen där gasvajern sitter monterad. Skruva då tillbaks den tills du ser att den tappar kontakt med trottelarmen. Skruva då andra hållet tills den får kontakt igen, och sen ett kvarts varv till.

Idealläget bör finnas nånstans 1-2 varv ut på blandskruvarna samt 1/4-1/2 varv på tomgångsskruven. Det sistnämnda hittar jag på lite på känn, säg upp till ett varv annars.

Vad du då har gjort är att ställa lågfartsblandningen på snålt (blandskruvarna) samt ställt spjällen på liten öppning (tomgångsskruven). Är det inget annat fel så låter det som att dessa inställningar är helt åt skogen just nu. Utför detta och återrapportera sen hur den betedde sig då.
 
Om den startar utan choke och går en stund för att sedan dö låter det ju mer som att den går tokfett eller fetfett.

1. Chokeanordningen hängt sig?
2. Flottör som inte stänger?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top