Tappar bromstryck

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Jag har monterat en ny bromspump, bytt bromsvätska och luftat. Bromsen kändes bra, men när jag rullat några meter går bromstrycket ner. Pumpar upp tryck och det känns bra, men problemet återkommer efter några meter...

Vad händer? Läckage?

Kan vara läckage... På ett hemmabygge jag gjorde förut i högstadiet (avatarbilden) så monterade jag hydraulbromsar. Då jag tillverkade ALLT ifrån scratch så blev ju såklart saker inte 100% centrerat och rakt... Problemet ligger i att skivan rör sig 1-2mm, och puttar ut bromsklossarna i oket. Så när jag behöver bromsa så får jag pumpa 3-4 gånger innan den börjar ta ordentligt. I lägre hastigheter behöver jag inte pumpa lika mycket som i högre hastigheter. Tappar du lika mycket tryck i låga som höga hastigheter? Om inte, så kanske någonting är lite skevt?

Krashat?
Skev skiva!

Funkar det stillastående men så fort du rullat en bit så får du pumpa är det, till 99,9% säkerhet, skev skiva (kan ju va något magiskt med 0,01%. :D )

Lossa ena oket, lägg något emellan beläggen och pumpa upp tryck, rulla framåt och kolla resultat, om den inte tar utan att du får pumpa är den skivan troligen skev, om den tar är den rak.
Byt ok och gör om, med lite tur är ena skivan rak iaf. :)

Kolla att oket kan röra sig i sidled, smörj upp så att inget kärvar

Krashat?
Skev skiva!

Funkar det stillastående men så fort du rullat en bit så får du pumpa är det, till 99,9% säkerhet, skev skiva (kan ju va något magiskt med 0,01%. :D )

Lossa ena oket, lägg något emellan beläggen och pumpa upp tryck, rulla framåt och kolla resultat, om den inte tar utan att du får pumpa är den skivan troligen skev, om den tar är den rak.
Byt ok och gör om, med lite tur är ena skivan rak iaf. :)

Inte med det hjulet på... Och inga sådanq problem förra året. Jag funderar på om det kan vara luft kvar i systemet...

Inte med det hjulet på... Och inga sådanq problem förra året. Jag funderar på om det kan vara luft kvar i systemet...

Är det luft har det ingen betydelse om hojen står still eller rullar, du måste pumpa ändå.

Hur har hjulet som nu sitter på hanterats?
Kan skivan fått sig en tryckare vid transport eller däckbyte?

Är det luft har det ingen betydelse om hojen står still eller rullar, du måste pumpa ändå.

Hur har hjulet som nu sitter på hanterats?
Kan skivan fått sig en tryckare vid transport eller däckbyte?

Inte vad jag vet... Köpte hojen i juli. Körde ett pass på de här hjulen i augusti. Annars varit i garaget... Jag har fler skivor så jag kan ju testa med dem och se om det hjälper... Tack för tipset!

Inte vad jag vet... Köpte hojen i juli. Körde ett pass på de här hjulen i augusti. Annars varit i garaget... Jag har fler skivor så jag kan ju testa med dem och se om det hjälper... Tack för tipset!

Hur är det med skivorna då?
Är nitarna fastärgade så inte skivan kan röra sig?

Antingen har man ett ok som kan röra sig i sidled eller flytande skivor som kan röra sig i sidled. Man kan även ha båda varianterna.
Funkar inte detta så kan kolvarna "pumpas" tillbaka

Antingen har man ett ok som kan röra sig i sidled eller flytande skivor som kan röra sig i sidled. Man kan även ha båda varianterna.
Funkar inte detta så kan kolvarna "pumpas" tillbaka

Är det så?
Är detta specifikt på hoj?

De bilar jag bråkat med som haft glid-ok har alla haft detta för de endast haft kolv på ena sidan, de med fasta ok har alla haft kolvar på bägge sidor, inga av dessa bilar har haft flytande skivor.

Trodde därför det endast varit en konstruktionslösning beroende på om man valt kolv på en eller bägge sidor oket, detta trodde jag även gällde hoj då de konstruktioner jag skruvat sett likadana ut förutom att de även haft flytande skivor.
Dock har jag inte skruvat något glid-ok på hoj med flytande skiva än.

Måste bli en jävla rörelse på oket om det ska ta upp eventuella slag i skivan...

Glid-oken ni pratar om, det kallas väl enkelverkande ok egentligen? Alltså att en eller flera kolvar sitter på ena sidan, och när man bromsar "drar åt sig" bromsbelägget på motsatt sida? Om man får va besserschmitt. ;)

Glid-oken ni pratar om, det kallas väl enkelverkande ok egentligen? Alltså att en eller flera kolvar sitter på ena sidan, och när man bromsar "drar åt sig" bromsbelägget på motsatt sida? Om man får va besserschmitt. ;)

Det jag menar iaf., andra modeller har jag inte stött på. Så det är så de heter, lär sig något nytt varje dag. :)

Det jag menar iaf., andra modeller har jag inte stött på. Så det är så de heter, lär sig något nytt varje dag. :)

Åh, det är inte ofta jag får lära nån nåt... :krama

Eftersom TS inte har berättat vad han har för broms, så kan vi bara spekulera. Kan det vara en R1:a?

Har du luftat uppe på pumpen eller bara nere?
Om inte så prova då en krasch som din kan generera skit både här och där...

Har något liknande skit fel på min ktm enduro där man är tvungen och gå ner med knäet på oket och trycka till lite för få tillbaka bromsarna, provat smörja m.m men kommer tillbaka efter nån körning.
riktigt irriterande är det i alla fall.

Ktm-s jävla svampbromsar. :huvet

Har något liknande skit fel på min ktm enduro där man är tvungen och gå ner med knäet på oket och trycka till lite för få tillbaka bromsarna, provat smörja m.m men kommer tillbaka efter nån körning.
riktigt irriterande är det i alla fall.

Ktm-s jävla svampbromsar. :huvet

Tycker KTM´s Brembo-bromsar brukar fungera riktigt bra, jmf tex Honda (gäller endurohojar), har du plockat ur kolvarna gjort rent och smort eller bara sprayat lite WD40 o ryckt fram o tillbaka i oket?

Har du luftat uppe på pumpen eller bara nere?
Om inte så prova då en krasch som din kan generera skit både här och där...

Luftat på alla tre ställen... Ny pump och inte samma hjul som jag vurpade med...

Jag har gjort rent, oljat in och motionerat kolvarna i oket (blev bra!).
Provade dessutom att byta bromsskivor, men det gav inget...

Däremot så luftade jag en vända till och nu blev det bättre, men inte helt bra. Kanske får fortsätta att lufta...

Bromsen är stum och fin, men när jag rullat en bit så känns handtaget lite slappare och jag får pumpa ett par gånger för att få tillbaka en bra känsla.

- - - Updated - - -

Eftersom TS inte har berättat vad han har för broms, så kan vi bara spekulera. Kan det vara en R1:a?

R1 2007 med ny Brembo 19RCS...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...